1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
RWS/DUT-2009/736
Uw kenmerk
Datum 9 maart 2009 2009Z02636/2080913470
Onderwerp Kamervragen over mogelijk misbruik van de machtspositie door Bijlage(n)
---
ANWB op de bergingsmarkt
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Verdonk heeft gesteld over mogelijk
misbruik van de machtspositie door ANWB op de bergingsmarkt.
1. Bent u ervan op de hoogte dat de ANWB lid is van de Stichting Incident
Management Nederland (SIMN), de organisatie waar de alarmcentrales bij
aangesloten zijn die gezamenlijk de autoberging verzorgen bij aanrijdingen, via
het LCM (Landelijk Centraal Meldpunt)?
1. De ANWB is niet aangesloten bij de SIMN, de organisatie die contracten sluit
namens alle Nederlandse verzekeraars met bergingsbedrijven.
ANWB is de alarmcentrale van een aantal verzekeraars (waaronder de aan de
ANWB gelieerde verzekeraar Unigarant) en uit dien hoofde is ANWB
opdrachtgever voor bergingen van voertuigen verzekerd bij opdrachtgevers
(verzekeraars) van ANWB.
2. Is het waar dat de ANWB actief is in de autobergingswereld onder de naam
Logicx?
2. Ja, Logicx Mobiliteit BV is een dochtermaatschappij van de ANWB die zich
onder meer bezig houdt met bergingsactiviteiten.
3. Is de ANWB hiernaast tevens een opdrachtgever van autobergingsbedrijven?
3. Ja, de ANWB is in het kader van haar hulpverleningsactiviteiten opdrachtgever
van Logicx Mobiliteit BV en andere bergingsbedrijven.
4. Is het waar dat de u door een extern bureau kostprijsberekeningen voor de
berging van auto's heeft laten maken?
4. Ja, ik heb in het kader van de file-aanpak op korte termijn (Fileproof) voor het
pilotproject "versnellen aanrijtijden bergers" in 2007 een onderzoek laten doen
naar de hoogte van de eventueel toe te kennen bonus voor bergingsbedrijven
die significant kortere aanrijtijden realiseren.
a
Pagina 1 van 3
Uit dit onderzoek, gebaseerd op in de sector bekende onderzoeksresultaten
Ons kenmerk
van het NEA, bleek dat door de grote verschillen in bedrijfsvoering één RWS/DUT-2009/736
uniforme kostprijs voor bergingswerk niet te geven is.
Deze verschillen betroffen bedrijfsomvang, verdeling tussen de hoofd- en
neventaken, regio/werkgebied en werkaanbod; ook bleek dat nagenoeg alle
bedrijven niet alleen bergingswerk uitvoeren.
5. Worden de tarieven waarvoor de bergers zijn gecontracteerd, gepubliceerd?
5. Neen, de tarieven zijn opgenomen in de contracten met de bergers.
6. Is het waar dat de ANWB kennis heeft van de tarieven die de bergers aan de
SIMN hebben geoffreerd?
6. Neen, de ANWB heeft geen kennis van de door de bergers bij de SIMN
geoffreerde tarieven.
Voor bergingen van voertuigen die zijn verzekerd zijn bij opdrachtgevers van
ANWB, ontvangt de ANWB van bergingsbedrijven facturen waarin uiteraard
door hen gehanteerde tarieven zijn vermeld.
7. Is het waar dat de ANWB dochter Logicx zich bij de laatste aanbesteding ver
onder kostprijs heeft ingeschreven?
7. Neen, zoals in het antwoord op vraag 4 is aangegeven, is er geen sprake van
een uniforme kostprijs die als richtsnoer gebruikt kan worden voor het
beoordelen van aangeboden tarieven.
8. Bent u van mening dat deze situatie concurrentievervalsend is? Worden andere
kandidaten, zoals bijvoorbeeld Routemobiel, hierdoor niet gedupeerd?
8. Neen, ik verwijs u hiervoor verder naar mijn eerdere antwoorden1 op de vragen
van de leden Aptroot en Luchtenveld inzake autoberging van 24 april 2006.
9. Is het waar dat de ANWB Wegenwacht zelf incident managementopdrachten
mag aanmaken? Mogen bergingsbedrijven dat ook? Is het waar dat veel
bergers klagen dat de ANWB incident managementopdrachten voor hun neus
wegkaapt?
9. ANWB meldt regelmatig een IM-incident aan als het een gestrand voertuig
betreft dat conform de IM-regels een gevaar voor het verkeer oplevert.
Ja, bergingsbedrijven kunnen dat ook.
Alle klachten van bergingsbedrijven over het wegkapen van voertuigen door
ANWB zijn tot op heden na onderzoek door de SIMN ongegrond verklaard.
1 Zie brief van mijn ambstvoorganger van 23 mei 2006 met kenmerk RWS/VCNL 2006/245
Pagina 2 van 3
10.Is het waar dat veel bergers voor de ANWB werken? Indien de ANWB voor de
Ons kenmerk
bergers SIMN-opdrachtgever, klant en concurrent is, komen dan de bergers RWS/DUT-2009/736
commercieel niet in een zeer moeilijke en afhankelijke positie? Wordt door
deze situatie de machtspositie van de ANWB niet te groot?
10. Mij is niet bekend hoeveel bergers voor de ANWB werken. De ANWB is geen
SIMN-opdrachtgever. Sinds mei 2006 zijn er geen signalen ontvangen die
erop duiden dat de marktwerking in bergingsmarkt zou zijn veranderd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat