1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/IVW-2009/3216
Uw kenmerk
Datum 9 maart 2009 -
Onderwerp Flexibele interpretatie rij- en rusttijden in het licht van onveilige Bijlage(n)
---
parkeerplaatsen
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg van 3 april 2008 over parkeerplaatsen, heb ik u
toegezegd de mogelijkheid te onderzoeken om de regelgeving op het gebied van
rij- en rusttijden zo flexibel mogelijk te interpreteren. Dit naar aanleiding van
ladingdiefstallen bij vrachtwagens die dichtbij het eindadres of een veilige
parkeerplaats zijn, maar niet verder mogen rijden omdat de chauffeur aan zijn
maximale rijtijd zit. Hierbij stel ik u op de hoogte van de uitkomst.
Regelgeving
De "standaard" regels voor de rij- en rusttijden, de artikelen 6 tot en met 9 van
EG verordening 561/2006, staan geen flexibele interpretatie toe. Wel wordt in
artikel 12 van deze verordening de mogelijkheid beschreven tot het afwijken van
de maximumrijtijden teneinde een geschikte stopplaats te vinden. Van belang
daarbij is dat de veiligheid van personen, van het voertuig dan wel voor het
waarborgen van de lading dit nodig maakt.
Mede in het kader van het convenant Aanpak Criminaliteit Wegtransportsector uit
2004 heeft Nederland het initiatief genomen om aan artikel 12 op Europees
niveau verdere invulling te geven. Dit heeft geresulteerd in het bijgevoegde
richtsnoer 1. Dit richtsnoer biedt in uitzonderlijke situaties waarop de chauffeur
geen invloed kon uitoefenen enige speelruimte met betrekking tot de
maximumrijtijden met als doel een veilige stopplaats te bereiken.
Toepassing
De verplichtingen, die richtsnoer 1 voorschrijft aan de vervoersondernemer,
maken het toepassen van artikel 12 alleen mogelijk indien het motief voor de
mogelijke afwijking van de maximumrijtijden niet van tevoren bekend of zelfs te
voorzien was. Zo kan bijvoorbeeld een file als gevolg van een ongeval wel als
reden worden opgevoerd, maar een dagelijkse file niet. Bij het plannen van de rit
had in dat geval rekening gehouden moeten worden met de dagelijkse files en
ander gebruikelijk oponthoud.
Het richtsnoer stelt met betrekking tot de lading- en/of vrachtwagendiefstal op
onveilige parkeerplaatsen dat een vervoersonderneming de veilige rit van een
bestuurder zorgvuldig moet plannen door bijvoorbeeld rekening te houden met
a
Pagina 1 van 2
veel voorkomende files, weersomstandigheden en de toegang tot geschikte
Datum
parkeerplaatsen.
Ons kenmerk
Interpretatie VENW/IVW-2009/3216
Bij de toepassing van de regelgeving hanteren de inspecteurs van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat alle ruimte die de regelgeving en het richtsnoer toelaten.
Zij zullen in situaties waarin aantoonbaar sprake is van een uitzonderlijke situatie
met de nodige coulance optreden mits dit aangegeven is volgens de
voorgeschreven methode op een print-out of de achterkant van de
tachograafschijf.
Er is regelmatig overleg met de brancheorganisaties en de andere sociale
partners. In voorkomende situaties wordt getracht de knelpunten via een
gezamenlijke aanpak op te lossen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat