Minder regels en meer samenhang voor ontwikkeling van Overijssel
Eén van de instrumenten om het beleid uit de Omgevingsvisie Overijssel
daadwerkelijk te realiseren is de omgevingsverordening. Van donderdag
5 maart tot en met woensdag 15 april ligt de Ontwerp
Omgevingsverordening van de provincie Overijssel ter inzage. Essentie
van de verordening is dat er minder regels zijn dan voorheen en er
meer samenhang is tussen de diverse plannen en verordeningen.
De Omgevingsverordening is, naast gebiedsontwikkeling, subsidies en
prestatieafspraken, één van de instrumenten om de ambities van de
Omgevingsvisie te realiseren. Uitgangspunt daarbij is dat niet meer
geregeld is dan strikt noodzakelijk is en dat dubbelingen met andere
regelgeving ongewenst zijn. Daarmee voorkomt de provincie Overijssel
extra regeldruk.
Omdat de provincie Overijssel het belangrijk vindt dat gemeenten de
ruimte krijgen, is het een beknopte verordening geworden. Alle regels
die er zijn liggen er in vast en geven het juridische speelveld aan
voor alle partners in Overijssel. Partners als gemeenten krijgen meer
ruimte voor ontwikkelingen, maar met ruimtelijke kwaliteit. Het is aan
de gemeenten zelf om de verordening en de omgevingsvisie te vertalen
in de eigen plannen en vast te leggen in bestemmingsplannen. Inwoners
en ondernemers kunnen via hun eigen gemeente hier invloed op
uitoefenen. De verordening vormt ook de basis van vergunningverlening
op o.a. het gebied van bodem, grondwater en milieu en de handhaving
daarop.
Ruimte voor ontwikkeling
Minder regels en meer samenhang: dat vraagt om een andere manier van
besturen vanuit de provincie. Stimuleren, overleggen en het maken van
prestatieafspraken zijn de kernwoorden hierbij. Voordat de verordening
er lag, is er dan ook veelvuldig overlegd met de partners van de
provincie. In de Omgevingsvisie kiest de provincie voor ruimtelijke
kwaliteit en duurzaamheid. Voor de verordening betekent dit
bijvoorbeeld het verankeren van het principe van zuinig en zorgvuldig
ruimtegebruik, ofwel: benutten van bestaand bebouwd gebied voordat er
wordt uitgebreid, bijvoorbeeld door herstructurering. Het combineren
van verschillende functies, bijvoorbeeld water en natuur, wonen en
werken wordt gestimuleerd. Bovendien waarborgt de verordening dat dit
soort ontwikkelingen op creatieve wijze worden verbonden met aanwezige
gebiedskenmerken, zoals landschap, infrastructuur, duurzame energie,
ondergrond, enz. De voorwaarden vanuit deze gebiedskenmerken zijn te
vinden in de Catalogus Gebiedskenmerken. Aan kwetsbare functies als de
Ecologische Hoofdstructuur en de drinkwatervoorziening biedt de
verordening heel specifieke bescherming.
Eén verordening
De keuze voor een brede verordening voor de fysieke leefomgeving,
betekent dat de Omgevingsverordening niet alleen de ruimtelijke
verordening bevat, maar ook onderwerpen uit de huidige Verordening
voor de Fysieke Leefomgeving Overijssel (VFLO), ook wel de
`milieuverordening' genoemd. Deze onderwerpen hebben betrekking op
grondwaterbescherming, bodemsanering en ontgrondingen en verkeer.
Verder wordt in de Omgevingsverordening de waterverordening opgenomen.
Digitale kaarten
Bij de Omgevingsverordening hoort een eigen set kaarten. De papieren
kaarten zijn gemaakt op een schaal van 1:100.000. De kaarten zijn voor
het eerst ook digitaal te raadplegen op www.omgevingsvisie.nl. De
bezoeker van de website kan op postcode of plaatsnaam op de kaart
inzoomen en meer details bekijken. De kaarten laten bijvoorbeeld zien
welke gebiedskenmerken de provincie belangrijk vindt bij de
ontwikkeling van Overijssel en waar ze ontwikkelingsperspectieven ziet
voor natuur, landbouw, verkeer, steden en dorpen, enz.
Vervolg
Van 5 maart tot en met 15 april ligt de Ontwerp-Omgevingsverordening
ter inzage. Inwoners en organisaties hebben in die periode de
mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op zowel de tekst van de
verordening als de kaarten. Half mei komt Gedeputeerde Staten met een
reactienota. Daarna gaat deze reactienota, samen met de Omgevingsvisie
en de Omgevingsverordening door naar Provinciale Staten, voor de
definitieve besluitvorming in juli 2009.
Mogelijkheid van inzien
Iedereen kan de Ontwerp Omgevingsverordening en de bijbehorende
kaarten inzien tijdens kantooruren van 5 maart tot en met 15 april in
alle gemeentehuizen, bij de waterschappen Groot Salland, Regge &
Dinkel, Reest & Wieden en Velt & Vecht, Rijn & IJssel, Veluwe en
Zuiderzeeland, in de Overijsselse bibliotheken en in het provinciehuis
te Zwolle. Alle documenten betreffende de Ontwerp Omgevingsvisie en
Ontwerp Omgevingsverordening inclusief kaarten zijn ook in te zien via
www.omgevingsvisie.nl.
Mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen
Een ieder kan gedurende de termijn van de terinzagelegging gemotiveerd
mondelinge of schriftelijke zienswijzen indienen. De zienswijzen
zullen ook worden doorgestuurd aan de Commissie voor de
Milieueffectrapportage gevestigd te Utrecht, die advies uitbrengt over
de ontwerpen. Provinciale Staten zullen de ingediende zienswijzen in
de besluitvorming betrekken die leiden tot vaststelling van de
Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening in juli 2009.
Uw schriftelijke zienswijze kunt u per post richten aan Provinciale
Staten van Overijssel, t.a.v. Programmasecretariaat Omgevingsvisie,
Postbus 10078, 8000 GB Zwolle of digitaal met het daarvoor bestemde
formulier.
Voor het mondeling indienen van een zienswijze kunt u een afspraak
maken via het Programmasecretariaat Omgevingsvisie: Suzanne Peeters,
telefoonnummer 038 499 8704.
Uw zienswijze bevat tenminste:
- de naam en het adres van de indiener;
- de datum;
- het onderwerp waarop uw zienswijze betrekking heeft;
- de motivering van uw zienswijze.
Lees meer over de Ontwerp Omgevingsverordening
Provincie Overijssel