Wageningen Universiteit en Researchcentrum
bedrijven kunnen meer doen voor het landschap
Bewoners en bedrijven kunnen meer
doen voor het landschap
6 mrt 2009
Onderdeel: LEI
Betrokkenheid bij het landschap berust vooral op nabijheid. Hoe
dichterbij het landschap is, hoe meer bewoners en bedrijven bereid
zijn om er aan bij te dragen. Zo bleek uit twee enquêtes die LEI
Wageningen UR samen met TNS NIPO hield onder respectievelijk 1.360
bewoners en 235 bedrijven in de vier âVoorbeeldgebieden Investeren in
Landschapâ die door het ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit (LNV) zijn aangewezen. Voor deze gebieden wordt
private financiering gezocht en de uitkomsten van dit onderzoek worden
daarvoor gebruikt.
Minister Gerda Verburg selecteerde Amstelland, Binnenveld, Het Groene
Woud en Ooijpolder-Groesbeek als voorbeeldgebied waar lokale
initiatiefnemers ideeën hebben om het landschap mooier te maken. Om
de private financiering te stimuleren zal per gebied een
communicatiestrategie worden ontwikkeld.
Verburg: handen uit de mouwen
"Het doet mij goed dat bewoners en bedrijven in hun eigen gebieden
willen investeren", aldus minister Verburg, "Maar het kan nog beter.
Juist de stedeling, die ook een steentje kan bijdragen aan ons mooie
Nederlandse landschap zie ik graag de handen uit de mouwen steken.
Daarom start dit voorjaar een landschapscampagne die burgers en
bedrijven helpt bij het vinden van de concrete voorbeelden bij hen in
de buurt. Het advies van het LEI biedt vele goede aanknopingspunten om
hiermee aan de slag te gaan. Dat is de uitdaging voor de
voorbeeldgebieden. Ik investeer twee miljoen euro in deze
voorbeeldgebieden zodat ze ook echt met vernieuwende en werkbare
ideeën kunnen komen die ik wellicht in mijn beleid landelijk kan
uitrollen."
Ondernemers nog niet overtuigd
Uit het onderzoek volgt dat bewoners zich in de meeste gebieden
gehecht voelen aan het landschap en dat ze het aantrekkelijk vinden.
Ondernemers en directeuren vinden het landschap minder aantrekkelijk
en hebben geen scherp beeld van de toegevoegde waarde voor hun
bedrijf. De voorbeeldgebieden zijn goed bekend onder bewoners en
bedrijven in of dichtbij het gebied, maar minder onder stedelingen. Zo
blijkt Amstelland in Amsterdam maar beperkt bekend. Het Groene Woud
tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg is voor bewoners nog te groot
en te nieuw om zich aan te hechten. Historische namen zoals Kampina of
de Dommel zeggen hen meer. Bewoners in en rond het Binnenveld tussen
Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal voelen zich wel gehecht aan het
landschap, maar vinden het minder aantrekkelijk. Ooijpolder-Groesbeek
krijgt de meeste waardering voor het landschap en het gevoerde
landschapsbeleid.
Het landschap financieren
De meeste bewoners vinden het landschap een belangrijk woonmotief.
Twee vijfde is geïnteresseerd in activiteiten voor het beheer van het
landschap en bijna de helft is lid van een organisatie of doneert voor
natuur en landschap. In Amstelland zijn bewoners vaker fysiek actief
en lid of donateur. De helft van de bewoners en bedrijven in en rond
het Binnenveld ziet een uitzichtgarantie zitten als deze ook de
landbouw ten goede komt. Vier op de tien bedrijven staan positief
tegenover het aankopen van producten en diensten bij boeren en ruim
één op de tien wil een financiële bijdrage aan het landschap
leveren. In Het Groene Woud en in Ooijpolder-Groesbeek zijn bedrijven
vaker bereid tot een bijdrage. Verder vinden veel bewoners en
bedrijven dat hun gemeente de belastingopbrengsten (OZB) meer voor het
landschap in mag zetten.
Het rapport doet de aanbeveling om meer aandacht aan stedelingen en
bedrijven te besteden en een daarbij passende communicatiestrategie te
ontwikkelen. Gemeenten zouden het lokale landschapsbeleid meer
zichtbaar moeten maken. Verder is het belangrijk om financiële
constructies op te zetten voor lokale doelen.
Rapport 2009-014 Investeren in landschap; Bewoners en bedrijven in
Amstelland, Binnenveld, Het Groene Woud en Ooijpolder-Groesbeek
Contact
Greet Overbeek
greet.overbeek@wur.nl
070 3358100
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
070 3358338