Koenders en Bussemaker lanceren 'WE CAN' in Nederland

05/03/2009 10:16

MOVISIE

Unieke campagne schakelt changemakers in om geweld tegen vrouwen te stoppen

De internationale WE CAN end all violence against women campagne start op 8 maart ook in Nederland. WE CAN werkt met een succesvol en bijzonder concept: geen massamedia, maar door de impact van kleine veranderingen die elke changemaker in zijn omgeving teweeg brengt. In India is de campagne zeer succesvol: na vier jaar zijn daar meer dan 2,7 miljoen changemakers actief.

Wilt u changemaker worden?

Iedereen kan changemaker worden. De voorwaarden zijn simpel: Een changemaker gebruikt geen geweld en gaat met zijn/haar omgeving het gesprek aan over mechanismen die geweld tegen vrouwen veroorzaken. Een changemaker volgt een korte training en werft minstens vijf nieuwe changemakers. Ook organisaties kunnen lid worden van de WE CAN campagne. Zij heten coalitiepartners: zij dragen de campagne in hun sector.

8 maart startmanifestatie WE CAN

De Nederlandse WE CAN wordt gelanceerd tijdens een feestelijk bijeenkomst op 8 maart in het Spoorwegmuseum in Utrecht met o.a. minister Koenders en staatssecretaris Bussemaker, de meiden van Halal, Sanne Wallis de Vries, Myrthe Hilkens en nationale en internationale changemakers en coalitiepartners. Op het programma staan optredens, workshops en een discussie met o.a. Mona Mehta (WE CAN -India) en Rania Barghout (Kalam Nawaem - bekend als Oprah van Midden Oosten).

Geweld tegen vrouwen in Nederland

Lou Repetur campagneleider van WE CAN in Nederland: "Met jaarlijks 70.000 meldingen van huiselijk geweld bij de politie en de wetenschap dat maar liefst 39% van de vrouwen in Nederland ooit slachtoffer is van seksueel geweld, is zichtbaar dat het niet voldoende is als politie en hulpverleningsorganisatie adequaat reageren op agressie tegen vrouwen. Ook mensen zelf moeten weer in beweging komen om geweld tegen vrouwen te stoppen. Want je kunt meer doen dan je denkt!"

De internationale WE CAN campagne

De WE CAN campagne is in 2004 gestart in Bangladesh en daarna ook opgezet in India, Sri Lanka, Nepal, Pakistan en Afghanistan. In navolging van het succes is de campagne ook in Canada en Latijns Amerika gelanceerd. Wereldwijd zijn inmiddels al vijf miljoen changemakers actief. Het doel van de WE CAN campagne is: geweld tegen vrouwen tegengaan en het creëren van een verandering in de houding en opvattingen die aan dit geweld ten grondslag liggen. De campagne mobiliseert mensen actief om changemaker of coalitiepartner te worden en daarmee verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen gedrag en geweld in hun omgeving.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl