Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
De films van de fotograaf Werner Mantz
OPNAMES VAN BEVRIJDING MAASTRICHT IN 1944
De Keulse fotograaf Werner Mantz (1901-1983) vestigde zich in 1938 in Maastricht. De Kristallnacht was de directe aanleiding om Duitsland de rug toe te keren. Dat hij voor Maastricht koos, was niet zo verwonderlijk. Hij had er al sinds enkele jaren een dependance van zijn fotozaak. Werner Mantz was in de jaren dertig een fotograaf van internationaal formaat. Vooral zijn architectuurfoto's hadden hem faam bezorgd. In het kader van de expositie 'Licht op Limburg - Werner Mantz' vertoont het Limburgs Museum op zondag 8 maart 2009 films van de meesterfotograaf. Het is voor het eerst dat ze in het openbaar worden vertoond. Mantz maakte de films voor zijn plezier. Daarom zijn ze van een andere orde, maar toch eigenlijk ook weer niet. In de films keert veel van zijn fotografische visie terug. Bijvoorbeeld het gebruik van natuurlijk licht. Mantz gaf met licht gewicht aan zijn onderwerpen.
De filmbeelden zijn nooit buiten de huiskamer van de familie Mantz te zien geweest. Het was 'maar' een hobby. Op zijn 9,5mm- en 8mm-filmpjes registreerde hij voornamelijk familiegebeurtenissen. Het is vandaag de dag vanzelfsprekend je wel en wee met de hele wereld te delen. Familiebeelden behoorden toen echter echt tot het privédomein. De reden waarom de films toch uit hun intimiteit worden getrokken, is omdat ze als tijdsbeeld interessant zijn. Daarnaast ging het gezin met de camera in de hand naar buiten. Dat levert stadsbeelden op, vaak vanuit onverwachte hoek. Of gebeurtenissen die we in officiële filmbeelden niet zo snel zullen tegenkomen. In het geval van Mantz speelde ook het biografisch criterium mee in de waardering van deze collectie. Het komt maar zelden voor dat in een klap zoveel visueel bronnenmateriaal van een kunstenaar wordt aangetroffen. Vandaar dat de verzameling van tweehonderd films is overgedragen aan het Limburgs Film en Video Archief (LiFVA).
In de films komt veel voorbij uit de periode 1926-1980. Van de vroegste en vrolijke opnames die hij maakte met vrienden in Keulen, in Scheveningen, Maastricht, Londen en Antwerpen, via de jaren vijftig en zestig waarin hij zijn gezin met de camera volgt in Maastricht en in de omgeving van het zomerhuis in Cadier-en-Keer, tot de periode waarin hij als gepensioneerd en vergeten fotograaf vele buitenlandse reizen maakt. Heel fraai zijn de films van de Markt op het Vrijthof in de jaren vijftig en zestig. Bijzonder zijn de opnames van de exotische bruiloftsstoet van de circustelgen José Mullens en Henry Strassburger in 1952, ook in Maastricht. Historisch van belang is de reportage van de bevrijding van Maastricht, die Mantz filmde in een schokkerige stijl, want hij wilde op het filmrolletje van drie minuten snel en zoveel mogelijk vastleggen van wat er gebeurde.
Die opname van de bevrijding van Maastricht is te zien in de Limburgs Museum Cinema voorstelling van 8 maart aanstaande, evenals een sfeervolle reportage met kop en staart die Mantz maakte van een reis met zijn gezin naar Texel in 1948. Aanvullend vertoont het Limburgs Museum een korte televisiedocumentaire van Per Schnell, Erika Fehse en Werner Kubny over Mantz. De fotograaf was op dat moment 81 jaar en werd geïnterviewd in Eijsden waar hij toen al enige tijd woonde.
Limburgs Museum
Keulsepoort 5
5911 BX Venlo
tel 077 352 21 12
web www.limburgsmuseum.nl
open
dinsdag tgot en met zondag 11-17 uur
,aamdagen gesloten
inlichtingen
Frank Holthuizen
telefoon
077 352 21 12
Rechtenvrije persfoto's zijn te downloaden van:
http://www.limburgsmuseum.nl/pers/WernerMantz/
---- --