Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 7 maart 2009 (07/03/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Het lang aangekondigde alternatievenonderzoek over de
Oosterweelverbinding in Antwerpen werd woensdag bekend gemaakt. Jan
Peumans, die het dossier al volgde toen het nog niet zo mediageniek
was, claimde voor het Parlement dan ook het recht zich te mogen
moeien. Hij dwong een gedachtewisseling af tijdens een extra
commissievergadering, waar studiebureau ARUP de studie kwam
toelichten. Jan was vooral niet te spreken over de houding van
minister Van Mechelen en de sp.a, die beiden een opstoot van
profileringsdrang toonden in dit dossier, waarvoor nota bene al meer
dan 100 miljoen euro werd uitgegeven aan studies. Hij hekelde daarbij
ook Vlaams minister-president Kris Peeters. Die staat erbij en kijkt
ernaar
Nederlands, Nederlands en nog eens Nederlands, met deze slagzin
beantwoordde onderwijsminister Vandenbroucke Kris Van Dijcks vragen
over de wachtrijen aan de schoolpoorten. Enkel door meer in te zetten
op taalbeleid en onderwijskwaliteit, ook in de scholen met veel
anderstaligen, zullen er minder wachtrijen zijn. Het fenomeen wordt
immers veroorzaakt door de vele concentratiescholen in onze
grootsteden die door heel wat ouders als minderwaardig worden
beschouwd.
Piet De Bruyn ondervroeg tijdens de plenaire vergadering
minister-president Kris Peeters over de Vlaamse Huizen in het
buitenland en de verklaringen van Karel De Gucht over het pas geopende
Vlaams Huis in New York. Op de Belgischgezinde kneuterigheid van
Groen! na was het voor iedereen duidelijk dat het Vlaamse Buitenlands
Beleid, mede dankzij Geert Bourgeois, vorm heeft gekregen en dat een
Vlaams Huis in New York daar een noodzakelijk onderdeel van is.
Vlaanderen opende op 15 jaar 12 Vlaamse Huizen en dit telkens op
plaatsen waar die huizen een meerwaarde kunnen betekenen voor de
aanwezigheid van Vlaanderen in de wereld. Dat minister De Gucht de
Vlaamse Huizen ridiculiseert en het voeren van een eigen Vlaams
buitenlandbeleid overbodig acht werd door onder meer door
minister-president Peeters betreurenswaardig genoemd. De Gucht was
blijkbaar al vergeten dat hij een paar weken geleden in een interview
nog zei dat België structureel onbestuurbaar is, een permanente
diplomatieke conferentie is, en dat het alleen maar erger wordt.
Ook Geert Bourgeois kwam tussen tijdens het debat over de opening van
het Vlaamse Huis in New York: Ik constateer dat we bijna
parlementsbreed achter dit beleid staan, op de verkrampte meisjes en
jongens van Groen! na. Het kost inderdaad veel maar als we ergens op
de scene moeten zijn, dan is het wel in New York, zowel op economisch,
cultureel als toeristisch vlak. Geert beklemtoonde dat hij altijd een
zeer pragmatisch beleid gevoerd heeft. Hij verwees ook naar het
voorstel dat hij lanceerde tijdens het debat over Opel Antwerpen om
naar Detroit te gaan. Dat behoort immers tot het buitenlands beleid:
onze belangen verdedigen. De klassieke diplomatie blijft belangrijk
maar er is nu ook de publieksdiplomatie en de economic diplomacy. Als
we daar niet in investeren, zijn we kneuterig, bekrompen en verkeerd
bezig. Wees niet bang van uw identiteit zoals de groenen, aldus Geert:
Ik sluit me aan bij mijn stadsgenoot, Johan Bruyneel, die in New York
ongegeneerd sprak over Flanders, my country.
Tijdens het vragenuurtje klaagde Helga Stevens de absurde situatie aan
waarbij CD&V en Open VLD op federaal niveau een beroep tot
nietigverklaring hebben ingediend bij het Grondwettelijk Hof tegen een
decreet van de Vlaamse regering dat diezelfde partijen recent nog
hebben goedgekeurd. Het decreet wil zekerheid bieden aan zorg- en
bijstandsverleners wanneer zij zonder de nodige kwalificaties
handelingen verrichten. Na twee mislukte federale pogingen besloot de
Vlaamse regering toen om toch door te gaan met een eigen ontwerp van
decreet. Dit dossier is het zoveelste bewijs dat België Vlaanderen
blokkeert en zelfs tegenwerkt. Of ligt de dieperliggende verklaring
misschien in het feit dat CD&V en Open VLD op federaal niveau gewoon
niets te zeggen hebben aan hun Franstalige coalitiepartijen? Minister
Heeren antwoordde dat er nu wel een dialoog is met de federale
regering en dat ze er op rekent dat dit tot een oplossing leidt. Helga
besloot: We hebben natuurlijk zeer goede ervaringen met dergelijke
dialogen, dus ik kijk al hoopvol uit naar het resultaat.
In de commissie Vlaamse Rand hekelde Mark Demesmaeker helaas- voor de
zoveelste keer de taaltoestand in de Brusselse ziekenhuizen.
Ondertussen is het al van 2002 geleden dat Europa de Belgische
politiek aanmaande tot een onmiddellijk ingrijpen. Zeven jaar later is
er amper iets veranderd. Meermaals heeft Vlaanderen geprobeerd om het
gebrek aan tweetaligheid aan te kaarten op het Overlegcomité, waar het
werd doorverwezen naar de communautaire dialoog. En die dialoog is
ondertussen dood en begraven, stelde Mark. Minister Anciaux bevestigde
dat hij geen platform meer heeft en dat er ook geen enkel resultaat
is, op geen enkel gebied. Wel zou hij onderzoeken hoe een verdere
naleving kan worden. Een aanvulling van de taalwetten is volgens Mark
in de huidige omstandigheden vrij utopisch. Bovendien wordt zelfs de
bestaande wetgeving massaal overtreden. In de eerste plaats moeten we
ervoor zorgen dat de taalwetgeving correct wordt toegepast.
Kamer
Een Nederlandse adviescommissie heeft aanbevolen om de totale uitgaven
van het Nederlandse Koningshuis in één begroting samen te voegen. Jan
Jambon is reeds lang vragende partij voor een dergelijke opname van de
kosten van het Belgisch Koningshuis in een apart begrotingshoofdstuk.
De belastingbetaler heeft immers het recht te weten hoeveel het
Koningshuis hen werkelijk kost. Staatssecretaris Melchior Wathelet
(cdh) verklaarde in de commissie Financiën daar niet afwijzend
tegenover te staan, maar wenste eerst de conclusies van de
Senaatswerkgroep over de dotaties af te wachten. Jan neemt daar nota
van, maar vreest dat de conclusies afwachten hetzelfde is als het
dossier op de lange baan schuiven. Jan heeft in 2008 een wetsvoorstel
ingediend over de transparantie van dotaties. Indien Wathelet het
werkelijk meent, volstaat het om dat wetsvoorstel te agenderen, te
bespreken en goed te keuren.
De sociale partners zijn niet te spreken over de schrapping van de
omstreden regeling voor 50-plussers uit de economische herstelwet na
een Vlaams belangenconflict. Sarah Smeyers beklom deze week opnieuw
het spreekgestoelte van de Kamer om bij minister van Werk Joëlle
Milquet (cdh) te polsen naar hoe het nu verder moet. De minister wou
verder overleggen met de sociale partners, maar die laatsten lijken
dat nu te weigeren. Er wordt niet meer gepraat over (delen van) het
IPA. Voor Sarah is het al lang duidelijk: dit dossier is, naast onder
meer de lang beloofde regeling voor jobstudenten of een sociaal
statuut voor onthaalouders, het zoveelste bewijs dat de federale
organisatie van onze arbeidsmarkt leidt tot blokkeringen. Als onze
Minister van Werk dan toch ergens werk zou moeten van maken, dan is
het van de regionalisering van het arbeidsmarktbeleid.
In de commissie Binnenlandse Zaken interpelleerde Ben Weyts de
minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken, Steven Vanackere
(CD&V), over het arrest van de Raad van State in verband met de
taalexamens voor ambtenaren. Enkele Franstalige politici spraken in de
pers van een grote overwinning: de Raad van State zou de taalexamens
te moeilijk vinden en een versoepeling zou zich opdringen. Ben
betwistte deze interpretatie en kreeg van de minister gelijk. Een
grondige tweetaligheid blijft wel degelijk vereist. De Raad van State
doet immers geen uitspraak over de moeilijkheidsgraad van de examens
op zich, wel oordeelt de Raad dat niet het niveau maar de functie
bepalend moet zijn voor de moeilijkheidsgraad. In de praktijk wil dit
zeggen dat voor de ene functie het examen dus makkelijker beter:
functioneler kan worden, voor een andere functie moeilijker.
Patrick De Groote ondervroeg Defensieminister Pieter De Crem (CD&V)
over de vaststelling van de politie dat de militaire kogelvrije vesten
vier van de tien kogels doorlaten. De minister stelde dat men de test
van 2005 niet kan vergelijken met die van 2008. Patrick merkte evenwel
op dat zijn vraag over welk type kogelvrije vest de beste veiligheid
garandeerde in 2005, niet werd beantwoord. Het blijkt immers uit het
antwoord op een andere vraag dat de bescherming van de kogelvrije
vesten slechts een heel klein onderdeel vormde van de door defensie
gehanteerde selectiecriteria: er werd voor 50% rekening gehouden met
de prijs en voor 50% met de technische elementen, zoals het
draagcomfort, de eisen aan het textiel en de confectie van de vesten
en de tassen, de waarborg, de technische documentatie, de
wisselstukken en tot slot, de bescherming tegen kogels. En dit terwijl
men toch mag verwachten dat de veiligheid van de militairen het eerste
uitgangspunt zou zijn.
De wet op de collectieve schuldenregeling werd een aantal jaren
geleden grondig hervormd. De arbeidsrechtbanken werden bevoegd voor de
nieuwe dossiers en moesten de oude er ook nog eens bijnemen, waardoor
het aantal dossier in sommige arrondissementen bijna verdubbelde. Maar
personeel en middelen evolueerden niet mee. Gevolg: grote
achterstanden en wachtlijsten. Els De Rammelaere ondervroeg hierover
minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V). De bevoegdheden
blijven, volgens De Clerck , bij de arbeidsrechtbanken, alleen zal de
aanpak geëvalueerd en herzien worden. Zo is er een werkgroep opgericht
om het aantal gerechtsbrieven terug te dringen. Het personeelsprobleem
hoopt de minister op te lossen met de nodige soepelheid en loyaliteit
van het personeel en een interne reorganisatie. Els hoopt dat er
inderdaad snel oplossingen worden gevonden, al pleit zij voor een
volledige evaluatie van de wet op de collectieve schuldenregeling.
Flor Van Noppen stelt vast dat communautaire ruzies nu ook al Europees
worden uitgevochten. Maandag stemde de Europese Ministerraad over een
voorstel over Genetisch Gemodificeerde Organismen (GGOs). Enkele
lidstaten verbieden de teelt van GGOs, wat strijdig is met de regels
van de Wereldhandelsorganisatie. Milieu is een regionale bevoegdheid
en dus wordt België op de Raad afwisselend vertegenwoordigd door de
regionale ministers. Indien de deelstaten geen consensus vinden, dient
België zich te onthouden bij de stemming. Vlaanderen was voor,
Wallonië was tegen en de federale regering was verdeeld: Open vld was
voor, de PS tegen. Aangezien het ditmaal de beurt was aan Wallonië,
had de Waalse minister zich dus moeten onthouden. Deze volgde echter
het Waalse standpunt en stemde tegen. Mocht een Vlaming dat riskeren,
het land was te klein. Minister van Buitenlandse Zaken De Gucht mag
het volgende week aan Flor komen uitleggen.
Senaat
Louis Ide stelde in de Senaat nogmaals een vraag over de
parkeerproblematiek voor gezondheidswerkers (huisartsen,
kinesitherapeuten, thuisverplegers, ). Deze ondervinden veel problemen
om hun auto te parkeren als ze op huisbezoek zijn, en dan vooral in
stedelijke gebieden. Minister Laurette Onkelinx (PS) antwoordde dat ze
een brief heeft geschreven naar de minister van Binnenlandse Zaken
(Guido De Padt, Open vld), omdat deze nog niet op post was de laatste
keer dat Louis dit probleem aanhangig maakte. Een nogal goedkope
manier om zich te verontschuldigen voor het feit dat er in de
tussentijd niets aan het probleem gedaan is, wat Louis ook met een
kwinkslag vermeldde. Toch beloofde Onkelinx om deze problematiek aan
te pakken, gezien de problemen alsmaar erger worden. Een belofte waar
Louis de minister zeker aan zal herinneren!
Auteur:
Gijs Degrande, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be