KNHS


Stap naar multimediale samenwerking concoursen gezet 6 maart 2009

ERMELO (KNHS) De grote internationale concoursen in Nederland staan positief tegenover een verdergaande samenwerking op multimediaal vlak en wellicht zelfs een synergie op meer vlakken. Dit was de uitkomst van een gesprek dat de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie woensdag hield met de organisatoren van Indoor Brabant, Jumping Indoor Maastricht, Jumping Amsterdam, CHIO Rotterdam, Outdoor Gelderland, Military Boekelo en CSI Twente.

Meer en meer wordt de noodzaak gezien om de paardensport gezamenlijk op de kaart te zetten. KNHS-directeur John Bierling: Het staat vast dat ieder evenement gebaat is bij zoveel mogelijk media-exposure. Ook vanuit de investeerders en sponsors wordt dit gevraagd. In Nederland zijn meer dan een miljoen paardenliefhebbers, gezamenlijk moeten we proberen om deze groep vast te houden en zelfs uit te breiden.

Ieder concours heeft zijn eigen achterban. Unaniem was men het er over eens dat de mogelijkheden waar men elkaar kan versterken onderzocht en ook daadwerkelijk uitgevoerd moeten worden. Zo kan er gezamenlijk kennis worden gedeeld of bijvoorbeeld gezamenlijk productie faciliteiten worden ingekocht.

Peter Sprenger, van cross-mediaal bedrijf Unicem liet weten dat de televisie in de woonkamer de komende tijd nog dominant is, maar andere mogelijkheden zoals tv via internet en mobiel steeds populairder worden. Het internetgebruik is het afgelopen jaar weer fors toegenomen over de hele wereld. Ook zijn de adverteerderuitgaven de laatste jaren aan het verschuiven van print en tv naar internet en andere nieuwe mediatoepassingen. Via niet-massamediale kanalen kan veel beter op de doelgroep ingespeeld worden. Door productie in eigen handen te nemen kan ook aan regionale tv, kabel tv, internet kanalen, etc. content worden aangeboden.

De NOS is en blijft een key-speler in het geheel. Eind vorig jaar is een nieuw contract afgesloten met de 14 A-sportbonden, NOC*NSF en de NOS. Joost de Vries, chef redactie Studio Sport: Voor de NOS blijft paardensport belangrijk, want jullie presteren namelijk altijd zo verrekte goed op wedstrijden. Wij moeten echter wel de aandacht verdelen over alle sporten en het is nu eenmaal zo dat we meer kijkers hebben voor schaatsen of voetbal en daarom krijgen zij meer minuten.

Om de paardensport prominenter in beeld te brengen, is de KNHS vorig jaar met haar eigen internet tv-kanaal, paardensport.tv gestart. Paardensport.tv heeft in negen maanden al meer dan 1 miljoen unieke bezoekers getrokken en biedt een platform voor topsport, maar ook voor de breedte- en jeugdsportwedstrijden die niet uitgezonden worden door de omroepen.

De KNHS is blij met het enthousiasme waarmee de organisatoren woensdagmiddag reageerden. De komende maand gaat geïnventariseerd worden welke behoefte er is aan een multi-media strategie en wat er al gedaan wordt. Een nadere samenwerking op multimediaal gebied wordt nagestreefd, waarbij de KNHS deze samenwerking zal faciliteren en een platform zal bieden.