KNHS
Stap naar multimediale samenwerking concoursen gezet
6 maart 2009
ERMELO (KNHS) De grote internationale concoursen in Nederland staan
positief tegenover een verdergaande samenwerking op multimediaal vlak
en wellicht zelfs een synergie op meer vlakken. Dit was de uitkomst
van een gesprek dat de Koninklijke Nederlandse Hippische
Sportfederatie woensdag hield met de organisatoren van Indoor Brabant,
Jumping Indoor Maastricht, Jumping Amsterdam, CHIO Rotterdam, Outdoor
Gelderland, Military Boekelo en CSI Twente.
Meer en meer wordt de noodzaak gezien om de paardensport gezamenlijk
op de kaart te zetten. KNHS-directeur John Bierling: Het staat vast
dat ieder evenement gebaat is bij zoveel mogelijk media-exposure. Ook
vanuit de investeerders en sponsors wordt dit gevraagd. In Nederland
zijn meer dan een miljoen paardenliefhebbers, gezamenlijk moeten we
proberen om deze groep vast te houden en zelfs uit te breiden.
Ieder concours heeft zijn eigen achterban. Unaniem was men het er over
eens dat de mogelijkheden waar men elkaar kan versterken onderzocht en
ook daadwerkelijk uitgevoerd moeten worden. Zo kan er gezamenlijk
kennis worden gedeeld of bijvoorbeeld gezamenlijk productie
faciliteiten worden ingekocht.
Peter Sprenger, van cross-mediaal bedrijf Unicem liet weten dat de
televisie in de woonkamer de komende tijd nog dominant is, maar andere
mogelijkheden zoals tv via internet en mobiel steeds populairder
worden. Het internetgebruik is het afgelopen jaar weer fors toegenomen
over de hele wereld. Ook zijn de adverteerderuitgaven de laatste jaren
aan het verschuiven van print en tv naar internet en andere nieuwe
mediatoepassingen. Via niet-massamediale kanalen kan veel beter op de
doelgroep ingespeeld worden. Door productie in eigen handen te nemen
kan ook aan regionale tv, kabel tv, internet kanalen, etc. content
worden aangeboden.
De NOS is en blijft een key-speler in het geheel. Eind vorig jaar is
een nieuw contract afgesloten met de 14 A-sportbonden, NOC*NSF en de
NOS. Joost de Vries, chef redactie Studio Sport: Voor de NOS blijft
paardensport belangrijk, want jullie presteren namelijk altijd zo
verrekte goed op wedstrijden. Wij moeten echter wel de aandacht
verdelen over alle sporten en het is nu eenmaal zo dat we meer kijkers
hebben voor schaatsen of voetbal en daarom krijgen zij meer minuten.
Om de paardensport prominenter in beeld te brengen, is de KNHS vorig
jaar met haar eigen internet tv-kanaal, paardensport.tv gestart.
Paardensport.tv heeft in negen maanden al meer dan 1 miljoen unieke
bezoekers getrokken en biedt een platform voor topsport, maar ook voor
de breedte- en jeugdsportwedstrijden die niet uitgezonden worden door
de omroepen.
De KNHS is blij met het enthousiasme waarmee de organisatoren
woensdagmiddag reageerden. De komende maand gaat geïnventariseerd
worden welke behoefte er is aan een multi-media strategie en wat er al
gedaan wordt. Een nadere samenwerking op multimediaal gebied wordt
nagestreefd, waarbij de KNHS deze samenwerking zal faciliteren en een
platform zal bieden.