Ingezonden persbericht
Persbericht
Leidschendam, 6 maart 2009
Winkeliers: pinnen makkelijk maken voor iedereen
Pingemak vergroten voor ouderen en mensen met een handicap
Het Platform Detailhandel Nederland vindt het belangrijk dat iedereen op
eenvoudige wijze kan pinnen in de Nederlandse winkels, ook ouderen en
consumenten met een handicap. Het Platform Detailhandel Nederland beveelt
daarom winkeliers, fabrikanten en installateurs aan gebruik te maken van het
`gebruikersonderzoek betaalautomaten' en de `Guidline for user-friendly payment
terminals'.
Vandaag presenteert Viziris de uitkomsten van het onderzoek aan de leden van het
Platform Detailhandel Nederland. Betaalautomaten staan soms niet handig opgesteld.
Vooral consumenten met een handicap en ouderen ondervinden daar hinder van.
Daarnaast hebben niet alle betaalautomaten dezelfde display, zitten niet alle toetsen op
dezelfde plek of hebben de toetsen een afwijkende kleur. Om het betaalgemak tijdens het
pinnen te vergroten, is het belangrijk dat betaalautomaten universele kenmerken hebben
en handig zijn opgesteld voor consumenten. Aanpassingen in de ergonomie komen
overigens alle gebruikers ten goede.
Gebruikersonderzoek betaalautomaten Viziris
Het Platform Detailhandel Nederland heeft via de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen
een onderzoek van Viziris -de belangenorganisatie van mensen met een visuele
beperking- gesponsord. Dit gebruikersonderzoek van betaalautomaten is gedaan onder
ouderen en mensen met diverse handicaps. Dat is een aanzienlijke groep: Nederland telt
circa 350.000 blinden en slechtzienden, 1,2 miljoen mensen in een rolstoel, met
verminderde armfunctie of andere motorische beperking en 400.000 slechthorende
mensen. Dat zijn bij elkaar bijna 2 miljoen mensen. Bovendien is ruim 14% van de
Nederlandse bevolking boven de 65 jaar en die groep wordt de komende jaren alleen
maar groter.
In het onderzoek komen de volgende handige tips naar voren:
plaats de betaalautomaat op een voor iedereen bereikbare plek. Dichtbij de kassa, op
de juiste hoogte en niet tussen producten;
zet de betaalautomaat niet vast, zodat mensen de betaalautomaat dichterbij kunnen
brengen. Dit is vooral van belang voor mensen in een rolstoel en mensen die slechter
zien. In supermarkten is het handig om de kassa met de brede doorgang te voorzien
van een pinapparaat op een zwenkarm;
zorg voor een goede verlichting en voorkom reflectie in het scherm;
kies een betaalautomaat met duidelijk zichtbare en voelbare toetsen die een lichte
weerstand hebben bij het indrukken;
kies een betaalautomaat met een puntje op de vijf, een groot leesvenster en een
ruime beschermkap.
Guidline for user-friendly payment terminals
In 2007 is een richtlijn voor gebruiksvriendelijke betaalautomaten gepubliceerd door het
Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. Aan dit overleg nemen alle relevante
vertegenwoordigers uit het Nederlandse betalingsverkeer deel, zoals de Nederlandsche
Bank, winkeliers, horeca, Consumentenbond, Viziris, banken, grootverbruikers enz. De
richtlijn die ook internationaal wordt gepromoot- beschrijft hoe een betaalautomaat zo
gebruiksvriendelijk kan worden gemaakt voor consumenten. Deze richtlijn is als basis
gebruikt voor het gebruikersonderzoek.
Voor meer informatie over de wensen van ouderen en mensen met een handicap, kan
het verslag van het gebruikersonderzoek lezen op www.platformdetailhandel.nl onder
publicaties, www.efficientbetalen.nl onder Stichting/activiteiten en op www.viziris.nl.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het
Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.