Consumentenbond
---
5 maart 2009
Banken matigen kosten betaalpakketten
In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn de kosten voor
betaaldiensten in 2009 maar beperkt gestegen. Banken geven hiermee
gehoor aan de oproep van de Consumentenbond om de kosten niet verder
te laten stijgen aangezien Nederlanders steeds efficiënter betalen.
SNS Bank is de enige negatieve uitschieter en voert de sterkste
prijsstijging door in het jaarlijkse Consumentenbond onderzoek naar de
kosten van betaaldiensten. De bank negeert daarmee de oproep van de
bond uit 2008 om de kosten niet verder te laten stijgen. De bond eist
van SNS Bank een verklaring voor deze prijsstijging. ING (voorheen ING
Bank en Postbank) is de enige bank die over de hele linie de prijzen
licht laat zakken.
Aan de hand van profielen onderzoekt de Consumentenbond jaarlijks de
ontwikkeling van de kosten van betaaldiensten, zoals de tarieven voor
betaalpakketten en bijvoorbeeld de kosten voor het pinnen en opnemen
van geld buiten de eurozone en de mogelijkheden van internetbankieren.