Gemeente Echt-Susteren
Verzending aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2009
Binnenkort liggen de aanslagen gemeentelijke belastingen weer op uw
deurmat. Wat moet u weten en waarvoor betaalt u gemeentelijke
belastingen? Dit leest u hier!
Â
WOZ-waarde en onroerende-zaakbelastingen
Elk jaar stelt de gemeente de waarde vast van onroerende zaken die in
de gemeente liggen. De verplichting daartoe en de manier waarop dat
moet gebeuren, ligt vast in de Wet waardering onroerende zaken (WOZ).
De uitkomst van deze waardering is de basis voor het heffen van
verschillende belastingen. De WOZ-waarde wordt gebruikt voor de
onroerende-zaakbelastingen, het eigen woningforfait in de
inkomstenbelasting en de waterschapsheffing âomslag gebouwdâ. De nieuw
vastgestelde WOZ-waarde die van toepassing is voor uw pand staat
vermeld op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Met ingang van
1 januari 2009 wordt de onroerende-zaakbelastingen berekend naar een
percentage van de waarde van de onroerende zaak. Dit volgt uit de
wijziging van artikel 220f van de Gemeentewet. Tot nu toe werd gewerkt
met eenheden van ⬠2.500.
Â
De gemeenteraad heeft de percentages voor 2009 als volgt vastgesteld:
- onroerende-zaakbelasting eigenaar (woningen) 0,0972 %
- onroerende-zaakbelasting eigenaar (niet-woning) 0,15288%
- onroerende-zaakbelasting gebruiker (niet-woning) 0,12222%
Kredietcrisis en WOZ-waarde
De WOZ-waarde voor 2009 is gebaseerd op het waardeniveau naar de
waardepeildatum 1 januari 2008. Op dat moment was nog geen sprake van
een kredietcrisis. De waardeontwikkeling van de Nederlands woningmarkt
stond toen nog niet ter discussie; er werd zelfs van een
waardestijging uitgegaan. Voor sommige categorieën woningen kan het
zijn dat eind 2008 een prijsdaling is opgetreden. Voor deze
categorieën woningen kan het voorkomen dat de WOZ-waarde naar de
waardepeildatum 1 januari 2008 hoger is dan de actuele marktwaarde op
het moment dat u de WOZ-waarde van uw pand ontvangt. Als gevolg van de
geldende systematiek wordt een verandering van de markt in 2008 eerst
zichtbaar in de WOZ-beschikkingen die begin 2010 (waardepeildatum
1 januari 2009) worden genomen.
Â
Bezwaar tegen WOZ-waarde
Indien u bezwaar wenst te maken tegen de WOZ-waarde of een of meer
aanslagen, dan kunt u dit bezwaarschrift binnen zes weken na de
dagtekening van de aanslagbiljet schriftelijk indienen bij:
Het hoofd van de afdeling Vergunningen, Handhaving en Heffingen,
Nieuwe Markt 55, 6101 CV Echt.
Taxatieverslag
Als u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand wilt,
dan kunt u bij de gemeente een taxatieverslag opvragen. Dit kan ook
via onze website, hiervoor heeft u wel een DigiD nodig. Deze kunt u
aanvragen via www.digid.nl. Meer informatie over de waardebepaling en
de Wet WOZ kunt u vinden op de site www.echt-susteren.nl
Â
Rioolrechten
Als eigenaar van een woning of niet-woning betaalt u rioolrecht. Met
deze heffing draagt u bij aan de kosten van de aanleg en het onderhoud
van de gemeentelijke riolering. Het tarief rioolrechten 2009 bedraagt
⬠202,37 per perceel per jaar.
Â
Reinigingsheffingen
Eenmaal per week wordt het huisvuil en het gft-afval (groente-,
fruit-, en tuinafval) opgehaald. De reinigingsheffingen, bestaande uit
de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, zijn bedoeld om de kosten
te dekken die de gemeente maakt voor het inzamelen en verwerken van
deze afvalstoffen. Naast een vast recht wordt een bedrag per kilogram
in rekening gebracht voor het huisvuil dat u aan de straat zet.
Â
De tarieven voor de afvalstoffenheffing (woningen) en de
reinigingsrechten (bedrijven) voor het belastingjaar 2009 bedragen als
volgt:
- vast tarief Â
â¬
117,24 per perceel
- variabel tarief (weegtarief) â¬
0,18 per kilogram
Baatbelasting
Baatbelasting wordt betaald door degene die middels eigendom, bezit of
beperkt recht van een onroerende zaak per 1 januari van het
belastingjaar het genot heeft en die gebaat is door voorzieningen die
tot stand zijn gebracht met medewerking van het gemeentebestuur. De
tarieven van de baatbelasting variëren, afhankelijk van de destijds
gedane investeringen.
Â
De gemeente Echt-Susteren kent de volgende baatbelastingen:
- baatbelasting herinrichting Bovenste Straat: looptijd van 1990- 2019
- baatbelasting De Loop: looptijd 2006-2025Â
Â
Hondenbelasting
Het tarief voor de hondenbelasting bedraagt voor het belastingjaar
2009:
⬠42,- voor de eerste hond
⬠63,- voor de tweede en iedere volgende hond
⬠252,- voor een kennel
Â
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
Voorafgaand aan de aanslagoplegging (vóór 28 februari 2009) worden
een aantal belastingplichtigen benaderd met een sterk vereenvoudigd
aanvraagformulier voor de kwijtschelding 2009. Belastingplichtigen die
een dergelijk formulier ontvangen moeten dit formulier binnen zes
weken na verzending volledig ingevuld terugsturen naar de gemeente. Er
wordt dan uitstel van betaling van de aanslag verleend. Daarna wordt
aan de hand van dit formulier beslist op het kwijtscheldingsverzoek.
Naast deze procedure is besloten om in 2009 een aantal
belastingplichtigen automatische kwijtschelding te verlenen.
Â
Belastingplichtigen die geen brief ontvangen (hebben) en toch in
aanmerking willen komen voor kwijtschelding kunnen de kwijtschelding
aanvragen via het reguliere kwijtscheldingsformulier. Dit formulier is
te downloaden via www.echt-susteren.nl of af te halen in het
gemeentehuis, Nieuwe Markt 55, 6101 CV in Echt.
Korting medisch afval
Indien u als gevolg van uw ziekte of handicap (of ziekte of handicap
van personen die behoren tot uw huishouden) extra afval moet aanbieden
aan de gemeentelijke inzameldienst, is het mogelijk om in aanmerking
te komen voor een vermindering van de afvalstoffenheffing. Het
maximumbedrag van deze vermindering bedraagt ⬠60,- per jaar.
Meer weten?
Heeft u nog vragen of wilt u meer weten over uw gemeentelijke
belastingen?
Neemt u dan gerust contact met ons op, telefoon 0475 478478 of
raadpleeg onze website www.echt-susteren.nl
Â
Hoewel deze advertentie zorgvuldig is samengesteld, kunt u er geen
rechten aan ontlenen.