Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2009Z03953

Vragen van de leden Karabulut en Jasper van Dijk (beiden SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Dijksma, en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie over het weigeren van allochtone leerlingen door witte scholen. (Ingezonden 5 maart 2009)


1
Wat is uw reactie op de artikelen "Witte scholen weigeren allochtone leerlingen" en "Keurmerk scholen waar iedereen welkom is"? 1)


2
Deelt u de mening dat het weigeren van leerlingen op basis van afkomst de segregatie versterkt en absoluut onaanvaardbaar is? Zo ja, wat voor instrumenten heeft u om in te grijpen indien een school zich hieraan schuldig maakt?


3
Bent u bereid in gesprek te gaan met het Platform Allochtone Ouders & Onderwijs (PAOO) in Amsterdam over de `verschrikkelijke verhalen' van allochtone ouders die hun kinderen op witte scholen willen inschrijven? Zo ja, wilt u de Kamer over de resultaten informeren? Zo nee, waarom niet?


4
Wilt u onderzoeken in hoeverre allochtone ouders van scholen te horen krijgen "dat ze het eerst ergens anders kunnen proberen of dat er ineens een wachtlijst is"? Bent u bereid maatregelen of sancties te treffen als voor u vaststaat dat een school op oneigenlijke gronden leerlingen selecteert?


5
Deelt u de mening dat het selectief toelaten van leerlingen onmogelijk wordt indien er een acceptatieplicht wordt ingevoerd voor leerlingen die de grondslag van de school respecteren? Zo ja, wilt u overgaan tot invoering van een acceptatieplicht? Zo nee, waarom niet?


6
Wilt u - desgewenst in samenwerking met de diverse Platforms voor Allochtone ouders en de Stichting Kleurrijke Scholen - onderzoeken in hoeverre het weigeren van (allochtone) leerlingen door (witte) scholen in Nederland voorkomt?


7
Bent u bereid een klachtenlijn in te stellen waar (allochtone) ouders hun klachten kunnen melden over problemen met de toelating van leerlingen? Zo ja, wilt u de meldingen verzamelen en de Kamer hierover informeren?


8
Deelt u de mening dat bindende afspraken over een meer gelijke verdeling van kansarme en kansrijke leerlingen over scholen dit soort onaangename praktijken kan voorkomen?


1) Het Parool, 26 februari 2009