Gemeente Stein


Aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2009

Eind deze week ontvangt u het aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen over het jaar 2009. Dit biljet heeft als dagtekening 28 februari 2009. In dit artikel vindt u achtergrondinformatie en uitleg hierover. In een ander artikel in deze gemeenterubriek treft u een overzicht aan van de kwijtscheldingsmogelijkheden.

Â
Vooraf

Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen kunnen zowel WOZ-beschikkingen als aanslagen onroerende-zaakbelastingen (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing (vast recht) of hondenbelasting voorkomen. Niet iedereen betaalt alle belastingen die hier worden genoemd. Het maakt verschil of u eigenaar of gebruiker bent, maar ook of uw pand een woning of een bedrijf is.

Â

WOZ-waarde

Sinds 1997 geldt een landelijke regeling voor de waardering van onroerende zaken, de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De Wet WOZ schrijft voor dat gemeenten periodiek een nieuwe waarde vaststellen voor alle panden in de gemeente. Voorheen gold die WOZ-waarde voor een periode van vier jaren. Vanaf 2005 was dat nog maar twee jaar. En vanaf 2007 is dat voor een jaar. De nieuwe WOZ-waarde die op het aanslagbiljet staat, geldt dus alleen maar voor dit jaar.

Â

De WOZ-waarde wordt gebruikt voor verschillende belastingen, zoals de onroerende-zaakbelastingen, het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en de waterschapsheffing

âomslag gebouwdâ.

De nieuw vastgestelde WOZ-waarde die van toepassing is voor uw pand staat voortaan vermeld op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Dat gebeurt ieder jaar omdat u met ingang van 2007 jaarlijks bezwaar kunt maken tegen de WOZ-waarde.

Â

Waardebepaling en waardeontwikkeling

De WOZ-waarde op deze beschikking van 2009 is de waarde van uw pand zoals die is vastgesteld naar de waardepeildatum 1 januari 2008. Dat is een gevolg van de Wet WOZ die voorschrijft dat gemeenten op de WOZ-beschikking een waarde vermelden zoals die gold op 1 januari van één jaar eerder. Daardoor mag de gemeente geen rekening houden met in het jaar 2008 opgetreden wijzigingen van het waardeniveau. De afgelopen jaren is dat voor belastingplichtigen âvoordeligâ geweest omdat de onroerend goed prijzen steeds zijn gestegen. Echter, in de loop van 2008 is de prijsontwikkeling op de onroerend goed markt stabieler geworden. De gemeente heeft de waarde van uw pand bepaald met behulp van marktgegevens die het waardeniveau per 1 januari 2008 weergeven. De marktgegevens op basis waarvan de taxatie is uitgevoerd treft u aan op het WOZ-taxatieverslag. Als gevolg van de geldende systematiek wordt een verandering van de markt in 2008 pas zichtbaar op de WOZ-beschikkingen die begin 2010 worden genomen.

Zoals eerder aangegeven is bij de waardebepaling uitgegaan van het bedrag dat uw pand zou kunnen opbrengen bij verkoop op de waardepeildatum 1 januari 2008. De wet schrijft voor dat bij de waardebepaling moet worden uitgegaan van de veronderstelling dat het pand leeg verkocht en onmiddellijk in gebruik kan worden genomen. Dit is bij woningen de vrije verkoopwaarde van het pand. Er mag dus geen rekening gehouden worden met onder meer het waardedrukkend effect van verhuur of erfpacht.

Voor de waardebepaling heeft de gemeente de beschikking over veel informatie over een pand: metingen en verkoopprijzen uit het Kadaster, luchtfotoâs en al eerder door de gemeente vastgelegde gegevens (bijv. de grootte van een pand). Deze informatie vult de gemeente aan met de gegevens over veranderingen in de afgelopen periode (verbouwingen en dergelijke). Nadat de kenmerken van uw woning zijn vastgesteld, worden de prijzen van soortgelijke verkochte woningen (rond 1 januari 2008) onderzocht. Bovendien vindt er een vergelijking plaats van de verschillende woningen in de omgeving. Niet iedere woning wordt afzonderlijk bekeken. Vaak volstaat het bezoeken van één of een beperkt aantal woningen in een straat of buurt. De waarde van andere vergelijkbare woningen wordt dan hiervan afgeleid.

Voor niet-woningen geldt een afwijkende methode van taxeren.

Â

Als u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand wilt, dan kunt u bij de gemeente een taxatieverslag opvragen of u bezoekt onze website www.gemeentestein.nl/woz-loket. Meer informatie over de waardebepaling en de Wet WOZ kunt u ook vinden op de site www.wozinformatie.nl/publieksinformatie.

Â

onroerende-zaakbelastingen

Het kabinet heeft besloten tot afschaffing van de waarde-eenheid groot ⬠2.500,00. Het tarief wordt met ingang van dit jaar uitgedrukt in een percentage van de waarde.

Â

Samen met deze wetswijziging heeft de gemeenteraad de onderstaande tarieven vastgesteld

Woningen:


- eigenaren Â
0,107543% Â
(2008* : 0,1016%)

Niet-woningen:


- eigenaren Â
0,185659% Â
(2008* : 0,1608%)


- gebruikers Â
0,145596% Â
(2008* : 0,1288%)

Â

Om te komen tot tariefstelling voor 2009 zijn de vermelde tarieven voor 2008* omgerekend naar de nieuwe heffingseenheid (% van de waarde).

Â

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. Naast een vast recht wordt een bedrag per kilogram/lediging in rekening gebracht.

Â

Uitgaande van 100% kostendekking zijn voor 2009 de navolgende tarieven vastgesteld:

⢠Vast (basis)
tarief â¬
147,36 per perceel (2008: ⬠153,84);

⢠Variabel tarief (container/emmer) ⬠0,18 per kilogram (2008: ⬠0,18);

⢠Variabel tarief (verzamelcontainer) ⬠1,17 per lediging (2008: ⬠1,17).

Â

De belasting die per kilogram/lediging wordt geheven wordt via halfjaarnotaâs in rekening gebracht. Deze notaâs worden nà afloop van ieder halfjaar toegezonden.

Â

Rioolrechten

Rioolrechten worden geheven van eigenaren van wie een pand direct of indirect is aangesloten op het gemeentelijk rioleringstelsel. Met de inkomsten uit de rioolrechten betaalt de gemeente de kosten voor de aanleg en instandhouding van de gemeentelijke riolering.

Evenals voor de aanslag OZB is voor het rioolrecht de toestand per 1 januari van het belastingjaar bepalend voor het gehele jaar.

Â

Het tarief voor het rioolrecht bedraagt voor het belastingjaar 2009 ⬠145,00 per aansluiting per jaar (2008: ⬠113,63).

Â

Hondenbelasting

In de loop der jaren is de hondenbelasting uitgegroeid tot een fiscaal instrument met als nevendoel, het beperken van het aantal honden en de daarmee verband houdende overlast in de gemeente.

Â

Het tarief voor de hondenbelasting bedraagt voor het belastingjaar 2009:

⢠⬠83,76 voor de eerste
hond Â
(2008: ⬠83,76);

⢠⬠124,20 voor de tweede en iedere volgende hond (2008: ⬠124,20);

⢠⬠332,16 voor een
kennel Â
(2008: ⬠332,16).

Â

Betaling

Wie belasting moet betalen, krijgt een aanslag toegezonden. Op de aanslag staat informatie over het bedrag dat moet worden betaald, binnen welke termijn(en) betaald moet worden en waarvoor de belasting verschuldigd is.

Voor het belastingjaar 2009 zijn de onroerende-zaakbelastingen (OZB), het vast recht van de afvalstoffenheffing en eventueel de rioolrechten en de hondenbelasting samengevoegd op een aanslagbiljet.

Â

De aanslag moet als volgt worden betaald:


- zonder automatische incasso in twee termijnen vóór 31 maart en 30 april 2009;


- bij automatische incasso gelden acht in plaats van twee termijnen, verdeeld over maart 2009 t/m oktober 2009.

Van de 11.000 huishoudens in de gemeente Stein maakt ruim 70% gebruik van de automatische incasso. Dat is zondermeer gemakkelijk, omdat u geen termijnen meer in de gaten hoeft te houden en bovendien nooit te laat zult zijn met uw betalingen. Heeft u zich nog niet aangemeld voor automatische incasso maar wilt u dat graag regelen, dan kan dat. Voor de mensen die nog geen gebruik maken van automatische incasso is een machtigingskaart bij het aanslagbiljet bijgevoegd.

Â

Bezwaar

Wanneer u het niet eens bent met de WOZ-beschikking of een of meer aanslagen, kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslag-/beschikkingsbiljet schriftelijk bezwaar maken. Een bezwaar tegen de WOZ-beschikking moet de gemeente ook aanmerken als bezwaar tegen de aanslag OZB. Andersom geldt dit ook: een bezwaar tegen de aanslag OZB omvat ook de WOZ-beschikking. U kunt bijvoorbeeld van mening zijn dat de waarde van uw pand op de waardepeildatum 1 januari 2008 door de gemeente te hoog is vastgesteld. Als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker was van het pand dat op het aanslagbiljet staat, kunt u ook bezwaar maken.

U moet het bezwaar motiveren. U moet dus aangeven waarom u het bijvoorbeeld niet eens bent met de vastgestelde waarde.

Â

Let op !

Ook voor het jaar 2009 geldt er binnen bepaalde grenzen een âbezwaarmargeâ omtrent de juistheid van de WOZ-waarde. Als u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde, wordt deze waarde alleen door de gemeente verlaagd als uit onderzoek blijkt dat de waardeverlaging de âbezwaarmargeâ overschrijdt.

In het onderstaande schema is aangegeven hoe de âbezwaarmargeâ is vormgegeven.

Â

WOZ-waarde van uw
pand: Â
waardeverlaging bedraagt meer dan:

⢠lager dan â¬
200.000 Â
5% van de WOZ-waarde

⢠van ⬠200.000 tot â¬
500.000 4% van
de WOZ-waarde, met een minimum van ⬠10.000

⢠van ⬠500.000 tot â¬

1.000.000 3% van de WOZ-waarde, met een minimum van ⬠20.000

⢠vanaf ⬠1.000.000
Â

2% van de WOZ-waarde, met een minimum van ⬠30.000

Â

Het heeft alleen zin om bezwaar tegen de waarde in te dienen, als de waardeverlaging volgens u meer dan het in de tweede kolom genoemde bedrag is. Is de waardeverlaging meer dan ⬠100.000, dan geldt geen âbezwaarmargeâ.

Aan de hand van het volgende voorbeeld zal de werking van de marge worden uitgelegd.

Stel de WOZ-waarde van uw woning bedraagt ⬠210.000. U bent van mening dat de WOZ-waarde met ⬠5.000 verlaagd zou moeten worden naar ⬠205.000. De gemeente zal op grond van de wettelijke bepalingen het bezwaarschrift echter afwijzen, omdat de waardeverlaging van ⬠5.000 de marge niet overschrijdt. In het voorbeeld is die marge namelijk ⬠10.000 (4% van ⬠210.000 = ⬠8.400, het minimum drempelbedrag is echter ⬠10.000).

Â

Uw bezwaarschrift kunt u richten aan de heffingsambtenaar van de gemeente Stein.

Â

Meer informatie

Voor meer informatie verwijzen we u naar de belastinggids 2009, welke bij het aanslagbiljet is bijgevoegd. Uiteraard kunt u voor nader informatie contact opnemen met de afdeling Belastingen, telefoon (046)-4359393. Ook kunt u tijdens de gebruikelijke openingstijden terecht in het gemeentehuis.

Â