Gemeente Stein
Aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2009
Eind deze week ontvangt u het aanslag-/beschikkingsbiljet
gemeentelijke belastingen over het jaar 2009. Dit biljet heeft als
dagtekening 28 februari 2009. In dit artikel vindt u
achtergrondinformatie en uitleg hierover. In een ander artikel in deze
gemeenterubriek treft u een overzicht aan van de
kwijtscheldingsmogelijkheden.
Â
Vooraf
Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen kunnen zowel
WOZ-beschikkingen als aanslagen onroerende-zaakbelastingen (OZB),
rioolrecht, afvalstoffenheffing (vast recht) of hondenbelasting
voorkomen. Niet iedereen betaalt alle belastingen die hier worden
genoemd. Het maakt verschil of u eigenaar of gebruiker bent, maar ook
of uw pand een woning of een bedrijf is.
Â
WOZ-waarde
Sinds 1997 geldt een landelijke regeling voor de waardering van
onroerende zaken, de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De Wet
WOZ schrijft voor dat gemeenten periodiek een nieuwe waarde
vaststellen voor alle panden in de gemeente. Voorheen gold die
WOZ-waarde voor een periode van vier jaren. Vanaf 2005 was dat nog
maar twee jaar. En vanaf 2007 is dat voor een jaar. De nieuwe
WOZ-waarde die op het aanslagbiljet staat, geldt dus alleen maar voor
dit jaar.
Â
De WOZ-waarde wordt gebruikt voor verschillende belastingen, zoals de
onroerende-zaakbelastingen, het eigenwoningforfait in de
inkomstenbelasting en de waterschapsheffing
âomslag gebouwdâ.
De nieuw vastgestelde WOZ-waarde die van toepassing is voor uw pand
staat voortaan vermeld op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.
Dat gebeurt ieder jaar omdat u met ingang van 2007 jaarlijks bezwaar
kunt maken tegen de WOZ-waarde.
Â
Waardebepaling en waardeontwikkeling
De WOZ-waarde op deze beschikking van 2009 is de waarde van uw pand
zoals die is vastgesteld naar de waardepeildatum 1 januari 2008. Dat
is een gevolg van de Wet WOZ die voorschrijft dat gemeenten op de
WOZ-beschikking een waarde vermelden zoals die gold op 1 januari van
één jaar eerder. Daardoor mag de gemeente geen rekening houden met
in het jaar 2008 opgetreden wijzigingen van het waardeniveau. De
afgelopen jaren is dat voor belastingplichtigen âvoordeligâ geweest
omdat de onroerend goed prijzen steeds zijn gestegen. Echter, in de
loop van 2008 is de prijsontwikkeling op de onroerend goed markt
stabieler geworden. De gemeente heeft de waarde van uw pand bepaald
met behulp van marktgegevens die het waardeniveau per 1 januari 2008
weergeven. De marktgegevens op basis waarvan de taxatie is uitgevoerd
treft u aan op het WOZ-taxatieverslag. Als gevolg van de geldende
systematiek wordt een verandering van de markt in 2008 pas zichtbaar
op de WOZ-beschikkingen die begin 2010 worden genomen.
Zoals eerder aangegeven is bij de waardebepaling uitgegaan van het
bedrag dat uw pand zou kunnen opbrengen bij verkoop op de
waardepeildatum 1 januari 2008. De wet schrijft voor dat bij de
waardebepaling moet worden uitgegaan van de veronderstelling dat het
pand leeg verkocht en onmiddellijk in gebruik kan worden genomen. Dit
is bij woningen de vrije verkoopwaarde van het pand. Er mag dus geen
rekening gehouden worden met onder meer het waardedrukkend effect van
verhuur of erfpacht.
Voor de waardebepaling heeft de gemeente de beschikking over veel
informatie over een pand: metingen en verkoopprijzen uit het Kadaster,
luchtfotoâs en al eerder door de gemeente vastgelegde gegevens (bijv.
de grootte van een pand). Deze informatie vult de gemeente aan met de
gegevens over veranderingen in de afgelopen periode (verbouwingen en
dergelijke). Nadat de kenmerken van uw woning zijn vastgesteld, worden
de prijzen van soortgelijke verkochte woningen (rond 1 januari 2008)
onderzocht. Bovendien vindt er een vergelijking plaats van de
verschillende woningen in de omgeving. Niet iedere woning wordt
afzonderlijk bekeken. Vaak volstaat het bezoeken van één of een
beperkt aantal woningen in een straat of buurt. De waarde van andere
vergelijkbare woningen wordt dan hiervan afgeleid.
Voor niet-woningen geldt een afwijkende methode van taxeren.
Â
Als u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand wilt,
dan kunt u bij de gemeente een taxatieverslag opvragen of u bezoekt
onze website www.gemeentestein.nl/woz-loket. Meer informatie over de
waardebepaling en de Wet WOZ kunt u ook vinden op de site
www.wozinformatie.nl/publieksinformatie.
Â
onroerende-zaakbelastingen
Het kabinet heeft besloten tot afschaffing van de waarde-eenheid groot
⬠2.500,00. Het tarief wordt met ingang van dit jaar uitgedrukt in
een percentage van de waarde.
Â
Samen met deze wetswijziging heeft de gemeenteraad de onderstaande
tarieven vastgesteld
Woningen:
- eigenaren Â
0,107543% Â
(2008* : 0,1016%)
Niet-woningen:
- eigenaren Â
0,185659% Â
(2008* : 0,1608%)
- gebruikers Â
0,145596% Â
(2008* : 0,1288%)
Â
Om te komen tot tariefstelling voor 2009 zijn de vermelde tarieven
voor 2008* omgerekend naar de nieuwe heffingseenheid (% van de
waarde).
Â
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten te dekken die de
gemeente maakt voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke
afvalstoffen. Naast een vast recht wordt een bedrag per
kilogram/lediging in rekening gebracht.
Â
Uitgaande van 100% kostendekking zijn voor 2009 de navolgende tarieven
vastgesteld:
⢠Vast (basis)
tarief â¬
147,36 per perceel (2008: ⬠153,84);
⢠Variabel tarief (container/emmer) ⬠0,18 per
kilogram (2008: ⬠0,18);
⢠Variabel tarief (verzamelcontainer) ⬠1,17 per
lediging (2008: ⬠1,17).
Â
De belasting die per kilogram/lediging wordt geheven wordt via
halfjaarnotaâs in rekening gebracht. Deze notaâs worden nà afloop van
ieder halfjaar toegezonden.
Â
Rioolrechten
Rioolrechten worden geheven van eigenaren van wie een pand direct of
indirect is aangesloten op het gemeentelijk rioleringstelsel. Met de
inkomsten uit de rioolrechten betaalt de gemeente de kosten voor de
aanleg en instandhouding van de gemeentelijke riolering.
Evenals voor de aanslag OZB is voor het rioolrecht de toestand per 1
januari van het belastingjaar bepalend voor het gehele jaar.
Â
Het tarief voor het rioolrecht bedraagt voor het belastingjaar 2009 â¬
145,00 per aansluiting per jaar (2008: ⬠113,63).
Â
Hondenbelasting
In de loop der jaren is de hondenbelasting uitgegroeid tot een fiscaal
instrument met als nevendoel, het beperken van het aantal honden en de
daarmee verband houdende overlast in de gemeente.
Â
Het tarief voor de hondenbelasting bedraagt voor het belastingjaar
2009:
⢠⬠83,76 voor de eerste
hond Â
(2008: ⬠83,76);
⢠⬠124,20 voor de tweede en iedere volgende hond (2008: â¬
124,20);
⢠⬠332,16 voor een
kennel Â
(2008: ⬠332,16).
Â
Betaling
Wie belasting moet betalen, krijgt een aanslag toegezonden. Op de
aanslag staat informatie over het bedrag dat moet worden betaald,
binnen welke termijn(en) betaald moet worden en waarvoor de belasting
verschuldigd is.
Voor het belastingjaar 2009 zijn de onroerende-zaakbelastingen (OZB),
het vast recht van de afvalstoffenheffing en eventueel de rioolrechten
en de hondenbelasting samengevoegd op een aanslagbiljet.
Â
De aanslag moet als volgt worden betaald:
- zonder automatische incasso in twee termijnen
vóór 31 maart en 30 april 2009;
- bij automatische incasso gelden acht in plaats van
twee termijnen, verdeeld over maart 2009 t/m oktober 2009.
Van de 11.000 huishoudens in de gemeente Stein maakt ruim 70% gebruik
van de automatische incasso. Dat is zondermeer gemakkelijk, omdat u
geen termijnen meer in de gaten hoeft te houden en bovendien nooit te
laat zult zijn met uw betalingen. Heeft u zich nog niet aangemeld voor
automatische incasso maar wilt u dat graag regelen, dan kan dat. Voor
de mensen die nog geen gebruik maken van automatische incasso is een
machtigingskaart bij het aanslagbiljet bijgevoegd.
Â
Bezwaar
Wanneer u het niet eens bent met de WOZ-beschikking of een of meer
aanslagen, kunt u binnen zes weken na dagtekening van het
aanslag-/beschikkingsbiljet schriftelijk bezwaar maken. Een bezwaar
tegen de WOZ-beschikking moet de gemeente ook aanmerken als bezwaar
tegen de aanslag OZB. Andersom geldt dit ook: een bezwaar tegen de
aanslag OZB omvat ook de WOZ-beschikking. U kunt bijvoorbeeld van
mening zijn dat de waarde van uw pand op de waardepeildatum 1 januari
2008 door de gemeente te hoog is vastgesteld. Als u op 1 januari geen
eigenaar of gebruiker was van het pand dat op het aanslagbiljet staat,
kunt u ook bezwaar maken.
U moet het bezwaar motiveren. U moet dus aangeven waarom u het
bijvoorbeeld niet eens bent met de vastgestelde waarde.
Â
Let op !
Ook voor het jaar 2009 geldt er binnen bepaalde grenzen een
âbezwaarmargeâ omtrent de juistheid van de WOZ-waarde. Als u bezwaar
maakt tegen de WOZ-waarde, wordt deze waarde alleen door de gemeente
verlaagd als uit onderzoek blijkt dat de waardeverlaging de
âbezwaarmargeâ overschrijdt.
In het onderstaande schema is aangegeven hoe de âbezwaarmargeâ is
vormgegeven.
Â
WOZ-waarde van uw
pand: Â
waardeverlaging bedraagt meer dan:
⢠lager dan â¬
200.000 Â
5% van de WOZ-waarde
⢠van ⬠200.000 tot â¬
500.000 4% van
de WOZ-waarde, met een minimum van ⬠10.000
⢠van ⬠500.000 tot â¬
1.000.000 3% van de
WOZ-waarde, met een minimum van ⬠20.000
⢠vanaf ⬠1.000.000
Â
2% van de WOZ-waarde, met een minimum van
⬠30.000
Â
Het heeft alleen zin om bezwaar tegen de waarde in te dienen, als de
waardeverlaging volgens u meer dan het in de tweede kolom genoemde
bedrag is. Is de waardeverlaging meer dan ⬠100.000, dan geldt geen
âbezwaarmargeâ.
Aan de hand van het volgende voorbeeld zal de werking van de marge
worden uitgelegd.
Stel de WOZ-waarde van uw woning bedraagt ⬠210.000. U bent van
mening dat de WOZ-waarde met ⬠5.000 verlaagd zou moeten worden naar
⬠205.000. De gemeente zal op grond van de wettelijke bepalingen het
bezwaarschrift echter afwijzen, omdat de waardeverlaging van ⬠5.000
de marge niet overschrijdt. In het voorbeeld is die marge namelijk â¬
10.000 (4% van ⬠210.000 = ⬠8.400, het minimum drempelbedrag is
echter ⬠10.000).
Â
Uw bezwaarschrift kunt u richten aan de heffingsambtenaar van de
gemeente Stein.
Â
Meer informatie
Voor meer informatie verwijzen we u naar de belastinggids 2009, welke
bij het aanslagbiljet is bijgevoegd. Uiteraard kunt u voor nader
informatie contact opnemen met de afdeling Belastingen, telefoon
(046)-4359393. Ook kunt u tijdens de gebruikelijke openingstijden
terecht in het gemeentehuis.
Â