Gemeente Bernheze
De gemeente Bernheze meet tevredenheid medewerkers
Bij de gemeente Bernheze staat een klantgerichte dienstverlening aan
haar inwoners voorop. Om hieraan inhoud te geven werkt Bernheze sinds
eind 2005 volgens een vraaggericht dienstverleningsconcept. Of anders
gezegd, worden de diensten zoveel als mogelijk afgestemd op de vraag
van de inwoners. Het is belangrijk te weten wat de inwoners van de
gemeente verwachten. Die verwachtingen worden gemeten via
klanttevredenheidsonderzoek. Om aan de verwachtingen van de inwoners
tegemoet te kunnen komen moeten de medewerkers goed zijn toegerust. Om
dit te achterhalen is een medewerkersonderzoek uitgevoerd.
Een medewerkersonderzoek geeft onder andere inzicht in de tevredenheid
over het werk, de werkomgeving en de ondersteunende middelen om het
werk naar behoren uit te kunnen voeren.
Met ondersteuning van een extern bureau is een medewerkersonderzoek
uitgevoerd en zijn over verschillende aandachtsvelden vragen
voorgelegd aan alle medewerkers.
Uitkomsten
Onlangs zijn de uitkomsten van het onderzoek bekend geworden. Omdat
het onderzoek ook een benchmark is, is het mogelijk om een
vergelijking te maken met andere gemeenten. Bernheze bevindt zich bij
de meeste aandachtsvelden in de nabijheid van de hoogst scorende
gemeenten. Het aandachtsveld `Strategie en Beleid' ligt boven het
benchmarkgemiddelde en `Middelen' ligt eronder.
Ook als uitkomsten in de buurt van het gemiddelde liggen kan de
gemeente de ambitie hebben om tot verbetering te komen.
Enkele van de onderwerpen die besproken worden zijn:
- de gebruiksvriendelijkheid van de netwerkapplicaties
- de interne communicatie
- (integrale) samenwerking binnen onze gemeente
Uitwerking
Medewerkers, management en college gaan aan de slag met die uitkomsten
waarin de gemeente verbetering wil aanbrengen. Binnen de afdelingen
wordt met medewerkers over de achtergronden van de uitkomsten
gesproken en worden verbeterideeën ontwikkeld.
Na implementatie van de verbetervoorstellen moet de tevredenheid
verder toenemen en als gevolg daarvan de dienstverlening verbeteren.
Toekomst
Om na te gaan of de verbeteringen tot het gewenste resultaat leiden
wordt na enkele jaren opnieuw een medewerkersonderzoek uitgevoerd. Dit
zal dan tot nieuwe verbeteracties leiden. Zo wordt doorlopend aan
verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening gewerkt.
Adresgegevens
Bezoekadres: De Misse 6,
5384 BZ Heesch
Postadres: Postbus 19,
5384 ZG Heesch
gemeente@bernheze.org
Tel. (0412) 45 88 88
Fax (0412) 45 46 35