In de periode maart - april 2009 vervoert AkzoNobel circa 4000 ton
chloor per trein naar haar vestiging in Botlek - Rotterdam. Er zullen
ongeveer elf transporten plaatsvinden. Het transport vindt plaats
omdat de chloorfabriek van AkzoNobel in de Botlek vanwege onderhoud
tijdelijk buiten gebruik is.
Strikt veiligheidsregime
Chloortransporten zijn toegestaan en vallen binnen bestaande wetten en
regels. Uit veiligheidsoverwegingen is er een strikt
veiligheidsregime. Dat houdt onder meer in dat chloor alleen in
speciaal daarvoor samengestelde goederentreinen wordt vervoerd. Het
transport vindt plaats in de avond en nacht met een maximum snelheid
van 60 km per uur. Er is een continu meld- en volgsysteem en het
vervoer vindt ononderbroken plaats naar de afnemer (AkzoNobel). De
incidentele transporten naar de locatie van Akzo in de Botlek zijn
toegestaan op grond van het convenant dat de overheid met Akzo heeft
afgesloten.
Bron: Bestuursdienst, 05-03-2009
Gemeente Rotterdam