Tiende Conferentie van Partijen van het verdrag van Ramsar
05 maart 2009 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minster de Kamer informeert over de resultaten
van de Tiende Conferentie van Partijen (COP10) van het Verdrag van
Ramsar die plaatsvond van 28 oktober tot 4 november 2008.
Geachte Voorzitter,
In mijn brief van 27 oktober jongstleden (kenmerk DN.2008/3151) berichtte ik u over de
Tiende Conferentie van Partijen (COP10) van het Verdrag van Ramsar (Ramsar convention
on wetlands). Deze conferentie vond plaats van 28 oktober tot en met 4 november jl. in
Changwon, Zuid-Korea. In deze brief informeer ik u over de resultaten van deze
conferentie.
De Nederlandse inzet is over het algemeen gehaald. Dit betreft onder meer de voorbereiding
van besluitvorming in 2012 over de wettelijke status van het Ramsar-secretariaat, het
vasthouden aan de driejarige COP-cyclus, het aannemen van het Strategisch Plan 2009-
2015 en een begroting die niet meer dan 4% per jaar toeneemt. Daarnaast hebben ook de
discussies over de overige resoluties het gewenste resultaat opgeleverd. Deze resoluties
hebben betrekking op inhoudelijke thema's inzake wetlands1 en de interactie met andere
sectoren en op het functioneren van de conventie.
In mijn bovengenoemde brief van 27 oktober jl. zijn de belangrijkste ontwerpresoluties
besproken. De resultaten van de conferentie worden hieronder op hoofdlijnen toegelicht.
* De Verklaring van Changwon
De Verklaring van Changwon ('The Changwon Declaration on human well-being and
wetlands') is als bijlage aan resolutie X.3 gehecht (zie de Ramsar-website2). De verklaring is
erop gericht om de boodschap van Ramsar over te brengen naar andere sectoren.
* De toekomst van het Ramsar-secretariaat (wettelijke status)
Er lagen drie opties op tafel voor het onderbrengen van het Ramsar-secretariaat: bij de
IUCN3 (bestaande situatie, met verbeteringen), bij de VN met in het bijzonder aandacht
voor UNEP4 en als derde mogelijkheid de totstandkoming van een zelfstandige
organisatie.
1 waterrijke gebieden
2 http://www.ramsar. org/res/key_res_x_index_e.htm
3 International Union for the Conservation of Nature
4 United Nations Environment Programme
Nederland heeft om budgettaire redenen een voorkeur voor de IUCN-optie, ook omdat de
voordelen van de veel duurdere VN/UNEP-optie (circa 25% hogere kosten) niet tegen de
kosten opwegen. Bij niet-Europese landen is echter veel steun voor de VN/UNEP-optie. Er
is daarom een intersessioneel proces gestart dat moet leiden tot aanbevelingen over de
wettelijke status van het Ramsar-secretariaat voor COP11 in 2012.
* Inhoudelijke resoluties
Het ging onder meer om wetlands en klimaatverandering, biobrandstoffen, armoedebestrijding,
gezondheid, de verantwoordelijkheid voor de eigen wetlands, vogelgriep, de
stroomgebiedbenadering, de milieu-effectrapportage en de strategische milieu-effectrapportage,
rijstteelt en biodiversiteit, de bescherming van trekroutes van watervogels
('flyways'), delfstoffenwinning en verstedelijking. Deze resoluties zijn merendeels zonder
ingrijpende aanpassingen aangenomen. Een uitzondering vormden de resoluties over
wetlands en klimaatverandering en biobrandstoffen. Hierover hebben langdurige en zeer
gedetailleerde discussies plaatsgevonden.
* Resoluties met betrekking tot het functioneren van de conventie
Deze resoluties hebben betrekking op onder meer regionale initiatieven, het 'Small Grants
Fund', het communicatie- en educatieprogramma (CEPA), het wetenschappelijk adviespanel
(STRP) en partnerschappen met andere conventies en het bedrijfsleven. Deze
resoluties zijn eveneens zonder ingrijpende aanpassingen aangenomen.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit