Brussel, 5 maart 2009
Consumentenbescherming: Internetwinkelen wint aan populariteit in de EU,
maar belemmeringen bij de grensoverschrijdende handel staan de ontwikkeling
in de weg
Een nieuw verslag over "Belemmeringen voor e-handel" dat vandaag door
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva wordt
gepresenteerd, toont aan dat internetwinkelen aan populariteit wint in de
EU, maar waarschuwt ervoor dat de belemmeringen bij de grensoverschrijdende
handel de ontwikkeling ervan in de weg staan. In het vandaag gepubliceerde
verslag wordt een gedetailleerde analyse van de huidige trends in e-handel
in de EU gepresenteerd, waaronder een uitsplitsing per land, de meest
gekochte artikelen en de hindernissen op het internet voor consumenten en
bedrijven. Het percentage EU-consumenten dat ten minste één artikel via
internet heeft gekocht, is tussen 2006 en 2008 gestegen van 27% naar 33%.
Deze gemiddelden maskeren de immense populariteit van internetwinkelen in
landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, waar meer dan
50% van de internetgebruikers het afgelopen jaar online aankopen heeft
gedaan. In de Noord-Europese landen (Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland
en IJsland) kocht in 2008 91% van de internetgebruikers online producten en
diensten. In landen als Italië en Spanje groeit de markt eveneens snel. In
tegenstelling tot dit patroon van snelgroeiende nationale markten blijft de
omvang van grensoverschrijdende online aankopen klein met slechts 7% in 2008
(in vergelijking met 6% in 2006). In het verslag wordt gewezen op de vele
hindernissen - taal, regelgeving en praktische kwesties, maar ook een
belangrijk punt als vertrouwen - die de ontwikkeling van internetwinkelen in
de EU in de weg staan.
"Consumenten hebben alles te winnen bij het internet", aldus
commissaris Kuneva. "Het biedt toegang tot een grotere markt met meer
aanbieders en een grotere keuze. Dankzij internet kunnen de
consumenten producten, leveranciers en prijzen op een tot dusver
ongekende schaal met elkaar vergelijken. Het gebruik van internet voor
detailhandelsaankopen zal ongetwijfeld wijdverbreid raken. Nu al
winkelen 150 miljoen consumenten online, maar slechts 30 miljoen
daarvan winkelen online over de grens. We moeten ervoor zorgen dat de
ontwikkeling van e-handel niet nodeloos wordt vertraagd doordat we er
niet in slagen belangrijke belemmeringen van regelgevende aard uit de
weg te ruimen of belangrijke problemen in verband met het
consumentenvertrouwen op te lossen."
De belangrijkste bevindingen:
1. Het gaat goed met de e-handel
Consumenten zijn in het algemeen tevreden over internetwinkelen.
Vooral voor veelgekochte productgroepen als informaticaproducten, maar
ook voor amusements- en vrijetijdsartikelen, is de tevredenheid van
consumenten gemiddeld groter dan voor de detailhandel in het algemeen.
* De consumenten zijn vooral tevreden als het gaat om het
vergelijken van prijzen, het grotere aanbod, de betaalbaarheid van
producten en de keuze aan leveranciers.
* De consumenten zijn minder enthousiast over kwesties als
duidelijke productinformatie, reclame, bescherming van de
persoonlijke levenssfeer, vertrouwen en de mogelijkheid tot het
terugsturen van goederen.
2. Grensoverschrijdende e-handel biedt aanzienlijke mogelijkheden
* Een derde van de burgers van de EU zou overwegen via het internet
een product of een dienst uit een andere lidstaat aan te schaffen
omdat het goedkoper of beter is.
* Een derde van de consumenten in de EU zegt dat zij bereid zijn
goederen of diensten in een andere taal te kopen. In een
multicultureel Europa is er behoefte aan meer keuzemogelijkheden
en een breder aanbod dan plaatselijke winkels of grote merken
kunnen bieden.
3. De mogelijkheden van grensoverschrijdende handel worden niet
verwezenlijkt
Het aantal consumenten in de EU dat online winkelt, is tussen 2006 en
2008 gestegen van 27% tot 33%, terwijl de grensoverschrijdende
e-handel gelijk is gebleven. Slechts 7% van de consumenten koopt
momenteel online in het buitenland. En de kloof wordt groter in plaats
van kleiner.
De belangrijkste belemmeringen:
* Geografische fragmentering: De meeste handelaars hebben
tegenwoordig een website die door consumenten overal te bekijken
is. Toch lijken de meeste detailhandelaars nog uit te gaan van de
veronderstelling dat de interne markt per land is ingedeeld. Er is
een heel scala aan mogelijkheden, maar in de praktijk komt het
erop neer dat consumenten een koop wordt geweigerd of dat zij
worden terugverwezen naar hun eigen land.
Praktische en regelgevende hindernissen, waaronder
* Belemmeringen op het gebied van de taal blijven een probleem
vormen voor de meeste handelaars en consumenten, hoewel we het
belang ervan niet moeten overdrijven. Zo is 60% van de
detailhandelaars al voorbereid op transacties in meer dan een
taal.
* Problemen op het gebied van de logistiek in verband met de
interoperabiliteit van post- en betalingssystemen en kwesties
inzake de toegang tot breedbandverbindingen.
* Belemmeringen van regelgevende aard lijken in toenemende mate
ongerechtvaardigd voor consumenten en bedrijven; bijvoorbeeld het
consumentenrecht, btw-regels, regelgeving over selectieve
distributie, bescherming van de intellectuele eigendom, het
omzetten in nationale regelgeving van EU-wetgeving over
afvalverwerking.
* Belemmeringen die het consumentenvertrouwen ondermijnen hebben
vooral te maken met onwil in kwesties omtrent betalingen,
afleveringen, klachten, toepassing van garantievoorwaarden,
verzoeken om terugbetaling (klantenservice), alsmede
privacykwesties. Bij grensoverschrijdende transacties worden
moeilijkheden als erger ervaren.
Verdere stappen:
Commissaris Kuneva zal in september 2009 de uitkomsten van een
onafhankelijk onderzoek door middel van "mystery shopping"
presenteren, waarbij wordt uitgezocht wat consumenten ervan weerhoudt
om in de gehele EU online te winkelen. Het afgelopen najaar heeft
commissaris Kuneva het startschot gegeven voor een Commissiebrede
werkwijze om de belemmeringen voor e-handel op te sporen, zulks in het
kader van het toezicht van de Commissie op de detailhandel; het
definitieve verslag van de Commissie over de detailhandel wordt in het
najaar van 2009 verwacht.
European Union