Pers en Voorlichting
PERSCOMMUNIQUÉ nr. 19/09
5 maart 2009
Arrest van het Hof van Justitie in zaak C-388/07
The Incorporated Trustees of the National Council on Ageing (Age
Concern England) / Secretary of State for Business, Enterprise and
Regulatory Reform
HET HOF LICHT DE VOORWAARDEN TOE WAARONDER DE LIDSTATEN HET ONTSLAG
VAN WERKNEMERS WEGENS PENSIONERING MOGEN TOESTAAN
Een nationale wettelijke regeling mag op algemene wijze bepalen dat
dit soort verschil in behandeling op grond van leeftijd
gerechtvaardigd is indien het een evenredig middel is voor het
bereiken van een legitieme doelstelling van sociaal beleid in verband
met het beleid op het gebied van de werkgelegenheid, de arbeidsmarkt
of de beroepsopleiding
Richtlijn 2000/78 1 verbiedt discriminaties op grond van leeftijd op
het gebied van arbeid en beroep. Bij wijze van uitzondering bepaalt
zij dat sommige verschillen in behandeling op grond van leeftijd geen
discriminatie vormen indien zij objectief en redelijk worden
gerechtvaardigd door legitieme doelstellingen, zoals die verbonden met
het beleid op het gebied van de werkgelegenheid, de arbeidsmarkt of de
beroepsopleiding. Bovendien moeten de middelen voor het bereiken van
dat doel passend en noodzakelijk zijn. De richtlijn somt bepaalde
verschillen in behandeling op, die gerechtvaardigd kunnen worden.
De Britse wet die de richtlijn uitvoert, bepaalt dat werknemers die de
bij hun werkgever geldende normale pensioenleeftijd of, bij ontbreken
daarvan, de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt, kunnen worden
ontslagen wegens pensionering zonder dat een dergelijke behandeling
als discriminerend kan worden beschouwd. De wet noemt bepaalde
criteria om na te gaan dat de reden voor het ontslag de pensionering
is en schrijft het volgen van een bepaalde procedure voor. Voor
werknemers van minder dan 65 jaar bevat de wet geen bijzondere
bepalingen en formuleert zij enkel het algemene beginsel dat elke
discriminatie op grond van leeftijd onwettig is, tenzij de werkgever
kan aantonen dat het gaat om "een evenredig middel om een legitiem
doel te bereiken".
The National Council on Ageing (Age Concern England), een
liefdadigheidsorganisatie die het welzijn van ouderen bevordert, heeft
de geldigheid van deze wettelijke regeling betwist omdat zij geen
correcte uitvoering van de richtlijn vormt. Zij voert aan dat de
mogelijkheid om een werknemer van 65 jaar of ouder te ontslaan, in
strijd is met de richtlijn.
1 Richtlijn 2000/78/EG van de Raad van 27 november 2000 tot instelling
van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid en beroep
(PB L 303, blz. 16).
De High Court heeft het Hof van Justitie gevraagd of de richtlijn de
lidstaten verplicht in de vorm van een lijst de verschillende soorten
behandeling te bepalen die kunnen worden gerechtvaardigd, en zich
verzet tegen een wettelijke regeling die zich ertoe beperkt op
algemene wijze te bepalen dat een verschil in behandeling op grond van
leeftijd geen discriminatie is wanneer zij een evenredig middel is om
een legitiem doel te bereiken.
Het Hof herinnert eraan dat de uitvoering van een richtlijn niet
altijd vereist dat de voorschriften ervan in een uitdrukkelijke en
specifieke bepaling worden opgenomen. In de onderhavige zaak verplicht
de richtlijn de lidstaten niet, een specifieke lijst op te maken van
de verschillen in behandeling die door een legitiem doel kunnen worden
gerechtvaardigd.
Bij ontbreken van een dergelijke precisie is het echter wel van belang
dat het onderliggende doel van de betrokken maatregel kan worden
bepaald aan de hand van andere elementen, ontleend aan de algemene
context van de betrokken maatregel, zodat de legitimiteit ervan en het
passende en noodzakelijke karakter van de ter bereiking van dit doel
gebruikte middelen door de rechter kunnen worden getoetst. Het Hof
wijst erop, dat de doelstellingen die door de richtlijn als "legitiem"
kunnen worden beschouwd en bijgevolg kunnen rechtvaardigen dat wordt
afgeweken van het principiële verbod van discriminatie op grond van
leeftijd, doelstellingen zijn van sociaal beleid, zoals die in verband
met het beleid op het gebied van de werkgelegenheid, de arbeidsmarkt
of de beroepsopleiding. Door hun karakter van algemeen belang
onderscheiden die legitieme doelstellingen zich van louter individuele
beweegredenen die eigen zijn aan de situatie van de werkgever, zoals
de vermindering van de kosten of de verbetering van het
concurrentievermogen.
Het staat aan de nationale rechter na te gaan enerzijds of de Britse
regeling aan een dergelijk legitiem doel beantwoordt en anderzijds of
de gekozen middelen passend en noodzakelijk waren om dat doel te
bereiken.
Voor de media bestemd niet-officieel stuk, dat het Hof van Justitie
niet bindt.
Beschikbare talen: ES CS DE EN EL FR HU IT NL PL PT SK
De volledige tekst van het arrest is op de dag van de uitspraak te
vinden op de internetpagina van het Hof
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=NL&Submit=recherche
r&numaff=C-388/07
vanaf ongeveer 12.00 uur.
Voor nadere informatie wende men zich tot de heer Stefaan Van der
Jeught. Tel: +352 4303 2170 Fax: +352 4303 2988
European Union