Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de door de ISLA raffinaderij
veroorzaakte giftige roetwolk
4 maart 2009
Beantwoording van kamervragen van het lid Van Gent (GroenLinks)
Vraag 1
Is het waar dat door een stoomstoring de Catcracker van de ISLA
raffinaderij is stilgelegd, waardoor grote hoeveelheden procesgassen
gedeeltelijk of onverbrand de lucht in zijn gegaan, met als gevolg dat
een giftige roetwolk de omliggende woonwijken is ingedreven?1) Zo ja,
wat zijn de precieze risico's voor de bevolking en welke acute
maatregelen zijn genomen om de volksgezondheid te beschermen?
Antwoord 1
Ik ben bekend met de berichtgevingen in de media hierover. Over de
milieueffecten van de Isla raffinaderij wordt door de Milieudienst aan
het bestuurscollege gerapporteerd. Ik zal deze vragen aan het
bestuurscollege voorleggen.
Vraag 2
In hoeverre voldoet de ISLA raffinaderij op dit moment aan het naleven
van de in het SEI gemaakte afspraken over de handhaving van de voor de
ISLA geldende milieunormen? Is er al enige voortgang geboekt bij het
stellen van hogere milieunormen voor Curaçaose bedrijven zoals de ISLA
en bij het versterken van de handhaving van milieunormen, zoals is
toegezegd bij de recente begrotingsbehandeling van
Koninkrijksrelaties? 2)
Antwoord 2
Het bestuurscollege van Curaçao heeft in het Sociaal Economisch
Initiatief (SEI) een aantal maatregelen aangekondigd met betrekking
tot de Isla raffinaderij. Deze zijn in het kort: het opstellen van een
lange-termijn visie ten aanzien van de raffinaderij (waarin ook de
optie sluiting wordt verkend), het meten van de luchtverontreiniging,
het handhaven van de geldende milieunormen en het zonodig versterken
van de milieudienst. Daarbij is door Curaçao in eerste instantie als
planning aangehouden dat feitelijke handhaving eind 2008 gerealiseerd
zou worden. Aangezien in de tweede helft van 2008 duidelijk werd dat
deze planning niet realistisch was, is in overleg met Curaçao besloten
meer tijd te geven om de maatregelen uit te voeren. Ik ben hiermee
akkoord gegaan omdat er voldoende aanwijzingen waren - en nog steeds
zijn - dat Curaçao serieus met de uitvoering van de maatregelen bezig
is.
Nadat ik op 26 februari jongstleden met het bestuurscollege van
Curaçao sprak, kan ik u de volgende stand van zaken geven met
betrekking tot de uitvoering van de maatregelen.
In het kader van het SEI is een overeenkomst getekend ter financiering
van een meetnetwerk dat per 1 juni aanstaande operationeel moet zijn.
Ook is door PricewaterhouseCoopers een onderzoek verricht naar de
Milieudienst Curaçao. Een conceptrapportage ligt momenteel voor bij
het bestuurscollege. Op grond van de afspraak die ik tijdens mijn
vorige overleg met het bestuurscollege maakte, heeft DCMR Milieudienst
Rijnmond mij op mijn laatste reis vergezeld en zijn diensten aan het
bestuurscollege aangeboden. De komende tijd zal aan deze
ondersteunende rol van DCMR, in overleg met Curaçao en mede naar
aanleiding van de te verwachten uitspraak van de rechter, gestalte
worden gegeven. De samenwerking met DCMR kan betrekking hebben op de
snel noodzakelijke versterking van de Milieudienst Curaçao, maar ook
op ondersteuning bij de ontwikkeling van een adequate set milieuregels
op basis waarvan gehandhaafd wordt. Om op een effectieve manier te
kunnen handhaven is aanscherping van de huidige Hindervergunning met
vastlegging van bronmaatregelen noodzakelijk. Bij de revisie van de
Hindervergunning zal het oordeel van de rechter in de lopende
juridische procedures worden betrokken.
Het bestuurscollege lichtte mij tenslotte in over een studie die
momenteel op ambtelijk niveau wordt uitgevoerd naar de betekenis van
de huidige economische pijlers van Curaçao, waaronder die van de
raffinaderij.
Vraag 3
Is deze recente ernstige vervuiling door de ISLA voor u reden om er
wederom bij Curaçao op aan te dringen om orde op zaken te stellen?
Welke maatregelen gaat u op korte termijn nemen om verdere
gevaarzettende activiteiten van de ISLA raffinaderij te bestrijden?
Antwoord 3
De maatregelen in het SEI zijn vastgesteld in de Rijksministerraad.
Curaçao kan daar niet eenzijdig van afwijken. Ik dring bij Curaçao in
overleggen over dit onderwerp voortdurend aan op zo spoedige mogelijke
uitvoering van deze maatregelen. Indien dat naar mijn mening niet
voldoende gebeurt, zal ik dat aan de orde stellen in de
Rijksministerraad. Voor het overige is het (milieu)beleid met
betrekking tot de Isla raffinaderij een autonome verantwoordelijkheid
van de Nederlandse Antillen.
Vraag 4
Kan de ISLA raffinaderij op een zeker moment voldoen aan de
toekomstige hogere milieunormen? Zo nee, moet dan niet snel besloten
worden tot sluiting van deze raffinaderij?
Antwoord 4
Welk ambitieniveau Curaçao c.q. de Nederlandse Antillen wat betreft
milieunormen voor de toekomst heeft is een autonome aangelegenheid.
Ook een besluit tot sluiting dan wel het aantrekken van investeringen
zal door Curaçao zelf genomen moeten worden. In het kader van het SEI
wordt er een toekomstvisie opgesteld waarin deze vraagstukken
onderzocht worden. Ik acht het van wezenlijk belang dat Curaçao op
basis van deze toekomstvisie haar beleid met betrekking tot de
raffinaderij vormgeeft.
1) `Catcracker ISLA plat: grote hoeveelheden giftig roet de wijken
in', persbericht Stichting SMOC Curaçao.
2) Handelingen II, vergaderjaar 2008-2009, pag. 15-1100
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties