Openbare versie
Beleidsregels uitgifte en beheer van achtcijferige 0909 medianummers
Datum : 17 februari 2009
Ons kenmerk : OPTA/ACNB/2009/200359
Zaaknummer : 09.0015.36
1. Achtergrond medianummers
Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) is
bevoegd op grond van hoofdstuk 4 van de Telecommunicatiewet beleidsregels vast te stellen omtrent
de uitgifte en het beheer van nummers.
Door het college worden onder meer zogenaamde masscalling- en medianummers uitgegeven. Dit
zijn nummers bestemd voor hoge aantallen oproepen in korte tijd, die bijvoorbeeld voor kunnen
komen bij media-evenementen. In het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten worden deze
nummers niet onderscheiden van de overige nummers voor informatiediensten. Deze speciale
nummers werden al voor de overgang van het nummerbeheer van de toenmalige PTT naar de
overheid voor de bovengenoemde doeleinden gebruikt en dat is ook daarna zo gebleven.
Netwerkaanbieders kunnen door het treffen van speciale voorzieningen voor deze nummers
voorkomen dat het overige telefoonverkeer gehinderd wordt. Het verschil tussen masscalling- en
medianummers zit met name in de hoogte van de mogelijke aantallen oproepen per tijdseenheid
(piekverkeer).
2. Aanleiding onderhavige beleidsregels
De ontwikkeling van de laatste jaren is dat veel televisieprogramma's rijtjes achtcijferige
medianummers met dienstcode 0909 nodig hebben om kijkers telefonisch te laten stemmen op de
kandidaat van hun voorkeur.
Het college ervaart een constante vraag uit de markt naar 10 of zelfs meer opeenvolgende
achtcijferige medianummers met dienstcode 0909, waarbij door nummeraanvragers verzocht wordt
om rijtjes beginnend met een nummer eindigend op 1. Ten tijde van de consultatie waren er slechts 3
van dergelijke rijtjes beschikbaar voor uitgifte, waarvan bij enkele nummers feitelijk zelfs de
afkoelingsperiode nog niet was afgelopen. Het college is van oordeel dat sprake is van een dreigende
uitputting van deze nummers omdat hij moeite heeft om aan de vraag van de markt te voldoen.
Om de beschikbaarheid van de rijtjes te garanderen en de dreigende uitputting van de nummers tegen
te gaan, concludeert het college dat het noodzakelijk is om nadere regels te stellen voor uitgifte en
beheer voor achtcijferige medianummers met dienstcode 0909.
3. Samenhang overige beleidsregels OPTA
In de onderhavige beleidsregels is ten behoeve van de uitgifte en beheer van achtcijferige 0909
medianummers een aantal uitgangspunten opgenomen ter voorkoming van uitputting van achtcijferige
---
medianummers met dienstcode 0909.
Naast onderhavige beleidsregels gelden voor deze nummers tevens:
(1) de beleidsregels met kwantitatieve eisen voor toekenning en gebruik van informatienummers
met een lengte van acht cijfers uit 2007, die zien op alle achtcijferige informatienummers met
dienstcodes 0800, 0900, 0906 en 0909; en
(2) de beleidsregels masscalling- en medianummers, die zien op alle achtcijferige en elfcijferige
masscalling- en medianummers met dienstcodes 0800, 0900, 0906 en 0909.
De beleidsregels onder (1) en (2) blijven onverminderd van kracht.
Onderstaande 2 figuren dienen om op grafische wijze inzicht te geven in de verhouding tussen de
verschillende informatienummers en de daarvoor geldende beleidsregels.
Figuur 1: Overzicht masscalling- en medianummers
Masscalling Masscalling Medianummers Medianummers
nummers 0800 nummers 090x 0800 090x
Kort/achtcijferig 0800 10xx 0906 03xx 0800 11xx 0906 00xx
0900 03xx 0900 00xx
0909 03xx 0909 00xx
Kort/achtcijferig - - 0800 13xx 0906 13xx
0900 13xx
0909 13xx
Kort/achtcijferig - - 0909 88xx
Lang/elfcijferig 0800 31xxxxx 0906 31xxxxx 0800 30xxxxx 0906 30xxxxx
0900 31xxxxx 0900 30xxxxx
0909 31xxxxx 0909 30xxxxx
Toelichting figuur 1: Met grijs gemarkeerd zijn de nummers waar het in deze beleidsregels om gaat.
---
Figuur 2: Diagram met informatienummers en de geldende beleidsregels
Grote cirkel: alle korte en
lange informatienummers
Middelgrote cirkel: alle
korte en lange
Korte Masscalling- en
medianummers Kleine cirkel: alleen korte
informatie 0909 medianummers
nummers
Lange
informatie
nummers
Hiervoor gelden de Beleidsregels met kwantitatieve eisen voor toekenning en gebruik van
informatienummers met een lengte van acht cijfers (de beleisen). Oftewel: de beleisen gelden voor
alle korte informatienummers (dus ook voor korte masscalling- en korte medianummers).
Hiervoor gelden de Beleidsregels masscalling- en medianummers. Oftewel: de beleidsregels
masscalling- en medianummers gelden voor zowel korte als lange masscalling- en medianummers.
Hiervoor gelden de Beleidsregels uitgifte en beheer van achtcijferige 0909 medianummers.
Oftewel: voor korte 0909 medianummers gelden zowel de beleisen, als de Beleidsregels
masscalling- en medianummers, als de Beleidsregels uitgifte en beheer van achtcijferige 0909
medianummers.
4. Beleid uitgifte en beheer achtcijferige medianummers met dienstcode 0909
Het college hanteert bij de uitgifte en het beheer van de achtcijferige medianummers met dienstcode
0909 de volgende uitgangspunten.
1. Aanwijzing nummerblokken individuele nummers en rijtjes
2. Periode van toekenning voor bepaalde tijd
3. Verkorting afkoelingsperiode
Het college zal bovengenoemde uitgangspunten hieronder nader toelichten.
4.1 Aanwijzing nummerblokken individuele nummers en rijtjes
Het college wijst, in verband met de uitgifte van individuele achtcijferige 0909 medianummers,
nummerblokken aan voor uitgifte van individuele nummers, waarbij de overige nummerblokken voor
rijtjes nummers beschikbaar zijn.
Bij sommige televisieprogramma's kan de kijker via keuze uit een aantal nummers zijn voorkeur laten
blijken of zijn stem op iets of iemand uitbrengen. Het college constateert dat er nog steeds een
behoefte is aan rijtjes opeenvolgende achtcijferige 0909 medianummers voor dit doel. Het willekeurig
uitgeven van individuele nummers kan het uitgeven van een aaneengesloten rijtje opeenvolgende
nummers onmogelijk maken. Het college gaat daarom over tot aanwijzing van nummerblokken voor
individuele nummers, waarbij de overige nummerblokken voor rijtjes nummers beschikbaar zijn.
Daarbij wijst het college die nummerblokken aan waarin op dit moment al individuele nummers zijn
uitgegeven en waaruit dus geen rijtjes van opeenvolgende nummers kunnen worden uitgegeven.
De 300 achtcijferige medianummers in de 0909 reeks zijn verdeeld over de nummerblokken 0909-
00xy, 0909-13xy en 0909-88xy.
---
Individuele nummers zullen worden uitgegeven uit de volgende nummerblokken:
0909-004x
0909-008x
0909-009x
0909-133x
0909-884x
0909-887x
Rijtjes van drie of meer opeenvolgende nummers, voor toepassingen waarbij de opeenvolging van de
nummers relevant is, zullen worden uitgegeven uit de overgebleven nummerblokken.
Met andere woorden: er zijn dus 60 nummers voor individuele uitgifte en in totaal 240 nummers
beschikbaar voor uitgifte van rijtjes van opeenvolgende nummers.
Echter, indien het college niet aan de vraag uit de markt naar deze nummers kan voldoen, kan het
college van bovenstaande afwijken.
4.2 Periode van toekenning voor bepaalde tijd
De achtcijferige 0909 medianummers worden toegekend voor bepaalde tijd, waarbij de periode van
toekenning een jaar is.
Bij de toekenning van achtcijferige 0909 medianummers kan het college - indien hij niet aan de vraag
uit de markt naar deze nummers kan voldoen of op verzoek van de aanvrager - bij de toekenning van
deze nummers een kortere periode van toekenning hanteren, afhankelijk van de voorgenomen
gebruiksduur van het nummer.
4.3 Verkorting afkoelingsperiode
Het college zal voor de rijtjes achtcijferige 0909 medianummers een korte afkoelingsperiode van één
maand hanteren.
Met de afkoelingsperiode wordt bedoeld de periode waarin een nummer dat eerder aan een partij is
toegekend, niet wordt uitgegeven door het college en die aanvangt vanaf het moment dat het nummer
is ingetrokken of het moment dat een toekenning voor bepaalde tijd is afgelopen. Deze
afkoelingsperiode heeft als doel te voorkomen dat een nieuwe nummerhouder of -gebruiker gebeld
wordt op zijn nummer door eindgebruikers die de dienst van de vorige nummerhouder of -gebruiker
willen afnemen.
Rijtjes opeenvolgende achtcijferige medianummers met de dienstcode 0909 worden vaak alleen
gebeld direct nadat het nummer in een televisieprogramma is getoond. Omdat het gebruik van deze
nummers direct samenhangt met het tonen van deze nummers in een televisieprogramma, is er
nauwelijks kans dat een dergelijk nummer na het verschijnen van dat programma nog gebeld wordt.
Het college zal voor deze nummers daarom een afkoelingsperiode van één maand hanteren, in
afwijking van de voor andere nummers gebruikelijke afkoelingstermijn van één jaar. Hierdoor komen
deze nummers op een eerder moment beschikbaar voor een toekenning aan een nieuwe aanvrager.
In het nummerregister, dat via de OPTA-website is te raadplegen, wordt het einde van de
---
afkoelingsperiode vermeld.
5. Algemene slotbepalingen
5.1 Inherente afwijkingsbevoegdheid
Het college kan in bijzondere omstandigheden van dit beleid afwijken.
5.2 Aanpassing en herziening
Deze beleidsregels bevatten het OPTA-beleid inzake uitgifte en beheer van achtcijferige 0909
medianummers op grond van hoofdstuk 4 van de Telecommunicatiewet. Het college houdt zich
uitdrukkelijk de mogelijkheid voor daarin wijzigingen aan te brengen. Toepassing van deze
beleidsregels in de praktijk en voortschrijdend inzicht zullen zo nodig tot aanpassing of herziening
ervan leiden.
5.3 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie ervan in de Nederlandse
Staatscourant.
Vastgesteld te Den Haag op 17 februari 2009
Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit,
Namens het college,
Mr. C.A. Fonteijn, voorzitter
---
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit