ProRail
Persbericht
02-03-2009
Werktreinen over spoor Maastricht-Lanaken
Op donderdag 5 maart rijden er voor het eerst sinds 1990 weer treinen
over het Nederlandse gedeelte van het spoor Maastricht-Lanaken. Het
gaat hierbij om werktreinen die gedurende twee weken tussen station
Maastricht en de Belgische grens rijden. ProRail vernieuwt de
spoorlijn Maastricht-Lanaken. Vanaf station Maastricht tot en met de
Brusselseweg is het spoor bijna gereed. In de komende maanden vinden
de laatste werkzaamheden plaats.. Het Nederlandse gedeelte van het
spoor is in juni gereed. De start van het goederenvervoer staat
gepland voor 2010.
Werktreinen en werkzaamheden aan het spoor
Op donderdag 5 maart rijdt een werktrein beladen met spoorstaven op
het traject. Alle spoorstaven worden vervangen door nieuwe exemplaren.
Op maandag 16, dinsdag 17 en woensdag 18 maart rijdt een stopmachine
over het spoor die de ballast (spoorgrind) steviger maakt. Samen met
de meetapparatuur op de machine wordt een kaarsrecht spoor gemaakt dat
niet inklinkt als er treinen overheen rijden. Op woensdag 18,
donderdag 19 en vrijdag 20 maart legt een speciale werktrein (een
ballastafwerkmachine) het spoorgrind goed. Ook rijdt er een extra
werktrein voor het lossen van extra spoorgrind.
Â
Overweg Bosscherweg
In verband met het passeren van de werktreinen is de overweg
Bosscherweg enkele keren gedurende enkele minuten gesloten. Bij de
overweg wordt een verkeersregelaar ingezet. Ook staan er reeds twee
weken aankondigingborden bij de overweg waarop staat dat er weer
treinen rijden.
Â
Overdag
Er wordt overdag gewerkt tussen. 07.30 uur en 16.00 uur. De
werkzaamheden vinden plaats op het gehele Nederlandse traject, vanaf
het station Maastricht tot de grens met België. Omwonenden kunnen
overlast hebben van het geluid van de werktreinen en de machines. Alle
omwonenden hebben een brief ontvangen met informatie over de
werktreinen en werkzaamheden.