ProRail

Persbericht

02-03-2009

Werktreinen over spoor Maastricht-Lanaken

Op donderdag 5 maart rijden er voor het eerst sinds 1990 weer treinen over het Nederlandse gedeelte van het spoor Maastricht-Lanaken. Het gaat hierbij om werktreinen die gedurende twee weken tussen station Maastricht en de Belgische grens rijden. ProRail vernieuwt de spoorlijn Maastricht-Lanaken. Vanaf station Maastricht tot en met de Brusselseweg is het spoor bijna gereed. In de komende maanden vinden de laatste werkzaamheden plaats.. Het Nederlandse gedeelte van het spoor is in juni gereed. De start van het goederenvervoer staat gepland voor 2010.

Werktreinen en werkzaamheden aan het spoor

Op donderdag 5 maart rijdt een werktrein beladen met spoorstaven op het traject. Alle spoorstaven worden vervangen door nieuwe exemplaren. Op maandag 16, dinsdag 17 en woensdag 18 maart rijdt een stopmachine over het spoor die de ballast (spoorgrind) steviger maakt. Samen met de meetapparatuur op de machine wordt een kaarsrecht spoor gemaakt dat niet inklinkt als er treinen overheen rijden. Op woensdag 18, donderdag 19 en vrijdag 20 maart legt een speciale werktrein (een ballastafwerkmachine) het spoorgrind goed. Ook rijdt er een extra werktrein voor het lossen van extra spoorgrind. Â

Overweg Bosscherweg

In verband met het passeren van de werktreinen is de overweg Bosscherweg enkele keren gedurende enkele minuten gesloten. Bij de overweg wordt een verkeersregelaar ingezet. Ook staan er reeds twee weken aankondigingborden bij de overweg waarop staat dat er weer treinen rijden.
Â

Overdag

Er wordt overdag gewerkt tussen. 07.30 uur en 16.00 uur. De werkzaamheden vinden plaats op het gehele Nederlandse traject, vanaf het station Maastricht tot de grens met België. Omwonenden kunnen overlast hebben van het geluid van de werktreinen en de machines. Alle omwonenden hebben een brief ontvangen met informatie over de werktreinen en werkzaamheden.