Aan
Marktpartijen
Contactpersoon Ons kenmerk Uw kenmerk Doorkiesnummer
ir. M.G.J. Meijers OPTA/AM/2009/200368 (070) 315 92 88
Datum Onderwerp Bijlage(n)
5 maart 2009
Publicatie marktbesluiten Omroep en uitnodiging
deelname Industry Group WLR-C
Geachte mevrouw, heer,
Bij deze informeert het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het
college) u als volgt.
1. Publicatie marktanalysebesluiten
Heden heeft het college de volgende marktanalysebesluiten gepubliceerd:
a. Analyse van de wholesalemarkt voor doorgifte van rtv-signalen via en het op wholesaleniveau
leveren van de aansluiting op het omroeptransmissieplatform van CAIW in het verzorgingsgebied
van CAIW (besluit met kenmerk OPTA/AM/2009/202369)
b. Analyse van de wholesalemarkt voor doorgifte van rtv-signalen via en het op wholesaleniveau
leveren van de aansluiting op het omroeptransmissieplatform van Delta in het verzorgingsgebied
van Delta (besluit met kenmerk OPTA/AM/2009/202371)
c. Analyse van de wholesalemarkt voor doorgifte van rtv-signalen via en het op wholesaleniveau
leveren van de aansluiting op het omroeptransmissieplatform van UPC in het verzorgingsgebied
van UPC (besluit met kenmerk OPTA/AM/2009/202374)
d. Analyse van de wholesalemarkt voor doorgifte van rtv-signalen via en het op wholesaleniveau
leveren van de aansluiting op het omroeptransmissieplatform van Ziggo in het verzorgingsgebied
van Ziggo (besluit met kenmerk OPTA/AM/2009/202373)
De openbare versies van deze besluiten zijn te vinden op de website van OPTA, www.opta.nl. De
besluiten treden in werking op 17 maart 2009.
De nu gepubliceerde finale marktbesluiten waren in het derde kwartaal van 2008 gedurende zes
weken onderwerp van nationale consultatie. De in die consultatie van marktpartijen en andere
belanghebbenden ontvangen zienswijzen heeft het college vervolgens in de ontwerpbesluiten
betrokken, waarvan door het college in een aparte bijlage bij elk van de besluiten verslag is gedaan.
OPENBARE VERSIE 1
De resulterende ontwerpbesluiten zijn daarna op 9 januari 2009 door het college voorgelegd aan de
Europese Commissie (en aan de collega-toezichthouders in de andere lidstaten). Ook de opmerkingen
van de Commissie zijn in de ontwerpbesluiten betrokken, waarvan ook weer in een aparte bijlage bij de
besluiten verslag is gedaan. Tijdens de notificatie heeft de Commissie aanvullende vragen aan het
college gesteld. De brief van het college in antwoord op die aanvullende vragen is eveneens op de
website van OPTA gepubliceerd.
2. Inhoudelijke wijzigingen
De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen die ten opzichte van de nationaal geconsulteerde
ontwerpbesluiten zijn doorgevoerd, zijn de volgende.
- Verduidelijking van de retail marktafbakening op het punt van de substitueerbaarheid van de
verschillende omroeptransmissieplatforms, waarmee het college een door partijen gesignaleerde
schijnbare tegenstelling tussen de afbakening en de retail dominantieanalyse adresseert;
- Wijziging van de wholesale afbakening op het punt van de productmarkt en aanpassing van de
onderbouwing van de geografische markt. In het ontwerpbesluit omvatte de wholesale
productmarkt tevens de anders omroeptransmissieplatforms. Naar aanleiding van de consultatie
heeft het college geconcludeerd dat de wholesale productmarkt de doorgifte van rtv-signalen en
het op wholesaleniveau leveren van de aansluiting op het omroeptransmissieplatform van het
desbetreffende kabelbedrijf betreft;
- Verduidelijking van de motivering waarom WLR-C niet passend is in de marktbesluiten van CAIW
en Delta;
- Nuancering van de eerder door het college gestelde randvoorwaarden ten aanzien van
auteursrechten en filtering. Partijen dienen onderling afspraken te maken rondom auteursrechten,
waarbij het een van de mogelijkheden is dat een toetreder zelf de auteursrechten verkrijgt. Filtering
is niet langer op voorhand uitgesloten maar zal aan de hand van de redelijkheid van een verzoek
in een concrete situatie worden beoordeeld;
- Opsplitsing van de implementatiefases voor WLR-C en doorgifte.
3. Implementatie van de verplichtingen
3.1 Implementatieproces
In de marktanalysebesluiten is voor UPC en Ziggo bepaald dat zij dienen te voldoen aan redelijke
verzoeken om (i) doorgifte van rtv-signalen (hierna: doorgifte) en (ii) het op wholesaleniveau leveren
van de analoge rtv-signalen en de aansluiting op hun omroeptransmissieplatform (hierna: WLR-C) aan
aanbieders van rtv-signalen die door middel van de over het omroeptransmissieplatform van UPC
respectievelijk Ziggo geleverde omroeptransmissiediensten eindgebruikers willen bereiken. UPC en
Ziggo dienen beide vormen van toegang onder gelijke omstandigheden onder gelijke voorwaarden te
verlenen zowel aan derden als aan zichzelf, en de op grond van de toegangsverplichting te leveren
diensten en bijbehorende faciliteiten dienen door UPC en Ziggo te worden opgenomen in een
openbaar referentieaanbod. Tevens geldt er voor deze diensten en bijbehorende faciliteiten een
OPENBARE VERSIE 2
tariefverplichting.
Zowel de totstandkoming van het referentieaanbod, met daarbij de operationalisering van WLR-C en
doorgifte tot afneembare diensten, als de tarifering van WLR-C en doorgifte vergen nog een
implementatieproces. Dit implementatieproces is gedefinieerd in paragraaf 13.6 van de betreffende
marktanalysebesluiten. Paragraaf 13.6.4 vat dit proces als volgt samen:
- Ziggo en UPC dienen binnen een termijn van twee maanden na inwerkingtreding van dit besluit een
eerste schriftelijk voorstel voor het referentieaanbod WLR-C bij het college in te dienen, alsmede
een eerste schriftelijk voorstel voor de wijze waarop WLR-C geoperationaliseerd zal worden. Ziggo
en UPC dienen beide voorstellen op het moment van indiening bij het college tevens op hun
website te publiceren.
- Ziggo en UPC dienen binnen een termijn van twee maanden nadat het college daartoe de opdracht
heeft verstrekt een eerste schriftelijk voorstel voor het referentieaanbod doorgifte bij het college in te
dienen, alsmede een eerste schriftelijk voorstel voor de wijze waarop doorgifte geoperationaliseerd
zal worden. Ziggo en UPC dienen beide voorstellen op het moment van indiening bij het college
tevens op hun website te publiceren.
- Het college nodigt Ziggo, UPC en potentiële afnemers uit om deel te nemen in Industry Groups voor
respectievelijk WLR-C en doorgifte. In deze Industry Groups worden de bovenbedoelde voorstellen
besproken, met als doel om over deze voorstellen overeenstemming te bereiken. Het college kan
tussentijds een voorlopig oordeel geven ten aanzien van de voorstellen voor WLR-C en doorgifte.
- Na afronding van de bespreking van de voorstellen in de Industry Groups en mede op basis van de
resultaten van die bespreking neemt het college implementatiebesluiten WLR-C en
implementatiebesluiten doorgifte. Hierin geeft het college eventueel aanwijzingen aan Ziggo en/of
UPC tot wijziging van het referentieaanbod en stelt het college vast op welke wijze en binnen welke
termijnen WLR-C respectievelijk doorgifte door Ziggo en UPC geoperationaliseerd dienen te
worden.
- Op beide implementatiebesluiten is zowel de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van
afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) als de Europese consultatie- en
notificatieprocedure als bedoeld in artikel 6b.2 van de Tw, van toepassing.
- Binnen zes weken na het implementatiebesluit WLR-C dat op hen betrekking heeft, dienen Ziggo en
UPC het, op grond van de eventueel in het implementatiebesluit gegeven aanwijzingen, aangepaste
referentieaanbod WLR-C aan het college voor te leggen en op hun website bekend te maken.
- Binnen zes weken na het implementatiebesluit doorgifte dat op hen betrekking heeft, dienen Ziggo
en UPC het, op grond van de eventueel in het implementatiebesluit gegeven aanwijzingen,
OPENBARE VERSIE 3
aangepaste referentieaanbod doorgifte aan het college voor te leggenen op hun website bekend te
maken.
- Ziggo en UPC dienen in 2009 de kostentoerekeningssystemen voor WLR-C en doorgifte en de
toepassing daarvan uiterlijk vier maanden na inwerkingtreding van de marktanalysebesluiten ter
goedkeuring aan het college voor te leggen. De beoordeling van die systemen en van de
toepassing daarvan alsmede de vaststelling van de maximaal door Ziggo en UPC te hanteren
tarieven krijgt zijn beslag in tariefbesluiten. Op beide tariefbesluiten is zowel de uniforme openbare
voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb als de Europese consultatie- en
notificatieprocedure als bedoeld in artikel 6b.2 van de Tw, van toepassing. Het college zal aan het
begin van het WLR-C implementatieproces een voorstel doen voor het proces waarin de
tariefregulering geoperationaliseerd zal worden.
3.2 Organisatie binnen OPTA
De implementatie is binnen OPTA belegd in twee separate projecten:
a. Referentieaanbod en operationalisering. Projectleider is Martijn Meijers (tel. 070 315 9288), per
e-mail te bereiken via WLR-C@opta.nl respectievelijk doorgifte@opta.nl.
b. Tariefregulering. Projectleider is Frank Vergouwen (tel. 070 315 9279), per e-mail te bereiken via
F.Vergouwen@opta.nl.
4. Industry Group WLR-C
Op grond van de marktanalysebesluiten dienen UPC en Ziggo uiterlijk 17 mei 2009 hun voorstel voor
het referentieaanbod WLR-C bij het college in te dienen en op hun website bekend te maken. De
bespreking van dit aanbod tussen UPC en Ziggo en marktpartijen wordt door het college
georganiseerd in de Industry Group WLR-C (IG WLR-C), die door OPTA zal worden voorgezeten.
4.1 Uitnodiging tot deelname aan IG WLR-C1
Bij deze nodigt het college marktpartijen (potentiële afnemers) uit om zich voor deelname aan de IG
WLR-C aan te melden. Aanmelding dient te geschieden uiterlijk 8 mei 2009 door middel van een e-
mail aan WLR-C@opta.nl, onder vermelding van de naam of namen van de personen die namens uw
onderneming zullen deelnemen, inclusief hun contactgegevens. Overigens behoudt het college zich
het recht voor om ten aanzien van de omvang en samenstelling van de klankbordgroep enige
beperkingen op te leggen.
4.2 Eerste bijeenkomst IG WLR-C
De eerste bijeenkomst van de IG WLR-C zal zijn op vrijdag 29 mei 2009, van 10.00 tot uiterlijk 12.30
1 Met betrekking tot het referentieaanbod voor doorgifte zullen marktpartijen te zijner tijd door het college worden uitgenodigd om
deel te nemen aan de Industry Group doorgifte (IG doorgifte). Dit laat onverlet dat partijen direct na inwerkingtreding van de
marktanalysebesluiten om doorgifte kunnen verzoeken.
OPENBARE VERSIE 4
uur en ten kantore van OPTA. Deze bijeenkomst zal enerzijds gewijd zijn aan het verdere proces
(planning, prioritering, werkafspraken) en anderzijds aan een eerste bespreking van de dan
voorliggende referentieaanbiedingen.
5. Ten slotte
Het college vertrouwt erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met nadere vragen kunt u
zich wenden tot de in het briefhoofd vermelde contactpersoon.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
Plaatsvervangend hoofd afdeling Markten
drs. J.G.J. Keetelaar
OPENBARE VERSIE 5
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit