ChristenUnie
Plenaire bijdrage Cynthia Ortega-Martijn bij het debat
verlening abonnementen
Plenaire bijdrage Cynthia Ortega-Martijn bij het debat verlening
abonnementen
donderdag 05 maart 2009 15:00
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie):
Voorzitter. De ChristenUnie waardeert het initiatief dat collega Van
Dam neemt om de dagelijkse ergernis van stilzwijgende verlenging van
contracten en abonnementen tegen te gaan. Consumenten zitten al snel
automatisch en onopgemerkt vast aan een nieuwe contractperiode waar
zij soms niet op zitten te wachten. Daarom is het goed dat de indiener
dit probleem via een wetswijziging wil aanpakken.
Het stemt tevreden dat de aanpassingen in het verenigingsrecht niet
meer aan de orde zijn. Het oorspronkelijke plan om hierin wijzigingen
aan te brengen zou immers voor veel verenigingen grote gevolgen hebben
gehad. De lidmaatschapsverhouding blijft gelukkig een aparte status.
De ChristenUnie heeft echter wel wat vragen over het wetsvoorstel. In
de memorie van toelichting wordt de mogelijkheid genoemd om op het
moment dat sprake is van verlenging alsnog op te zeggen. De
initiatiefindiener geeft aan dit te veel administratieve rompslomp
gaat geven. Ik vraag mij af of dit juist is. Men krijgt een
acceptgirokaart met de vermelding dat sprake is van stilzwijgende
verlenging. Kan dan tevens niet vermeld worden dat men, als men het
hiermee niet eens is, binnen een bepaalde periode alsnog tot opzegging
kan overgaan?
De indiener wil het eenvoudiger maken om een overeenkomst op te zeggen
door de mogelijkheid op te nemen om een gesloten overeenkomst op
dezelfde wijze op te zeggen. Bij telefoonverkoop wordt de overeenkomst
op een bandje opgenomen, althans in bepaalde gevallen. Moet een
consument in dat geval op dezelfde wijze kunnen opzeggen? Moet dit ook
worden opgenomen? Er kan namelijk een probleem optreden met de
bewijslast. Immers, als de telefonische opzegging niet wordt verwerkt
en het abonnement tegen de wil van de consument doorloopt, hoe valt de
opzegging dan achteraf te bewijzen?
Een consument kiest in het geval van tijdschriften en kranten bewust
voor een abonnement boven het kopen van losse nummers. Dat biedt veel
voordelen. In de eerste plaats is het goedkoper en in de tweede plaats
wordt de krant of het tijdschrift thuisbezorgd. Bestaat er een gevaar
van verschraling van het aanbod van meerjarige abonnementen? Sommige
consumenten profiteren juist van de kostenvoordelen van zo'n langdurig
abonnement.
De initiatiefnemer verwacht geen toename in administratieve lasten.
Het wetsvoorstel kan echter wel leiden tot nalevingslasten voor
bedrijven die vervolgens aan de consument kunnen worden doorberekend.
De indiener geeft aan dat het verwerken van opzeggingen en
aanmeldingen deel uitmaakt van de reguliere bedrijfsprocessen. Daar
heeft hij gelijk in. Echter, is hij het met mij eens dat in de
verwerking van opzeggingen en aanmeldingen wel een toename is te
verwachten?
Tot slot. Dit is in ieder geval een initiatiefwetsvoorstel dat zeker
de goedkeuring zal wegdragen van juist de kwetsbaren in onze
samenleving, onder anderen onze ouderen.