1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/1330
Uw kenmerk
Datum 4 maart 2009 2009Z02045/2080912520
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de leden Mastwijk en
Atsma over problemen met de kortingskaart van de NS bij gebruik in het
regionaal OV.
1. Kent u het bericht `Arriva kin fraude net keare`?1
1. Ja.
2. Is het waar dat het mogelijk is om bij reizen met andere vervoerders dan de
NS gebruik te maken van een kortingskaart waarvan de opdruk zegt dat deze
geldig is tot 2012 maar waarvan de geldigheid de facto is verlopen omdat het
desbetreffende abonnement is opgezegd, met als gevolg dat Arriva en
mogelijkerwijs ook andere vervoerders per jaar duizenden euro's schade lijden?
2. Het is juist dat treinreizigers bij een aantal andere vervoerders, zoals Arriva,
gebruik kunnen maken van het voordeelurenabonnement van NS.
De `Geldig tot'-datum die op de voorkant van de kaart staat, geeft de
geldigheidsduur aan van de kaart zelf. Dit is niet de geldigheidsduur van het
product, bijvoorbeeld een voordeelurenabonnement, dat op de kaart staat. De
geldigheidsduur van de kaart staat op de voorzijde vermeld. Het is de
verantwoordelijkheid van de reiziger om te reizen met een geldig
vervoerbewijs.
Het is vervolgens de verantwoordelijkheid van de vervoerders om te
controleren of de reiziger reist met een geldig vervoerbewijs.
1 Teletekst Omroep Fryslân, 5 februari 2009
a
Pagina 1 van 2
3. Is het waar dat de geldigheidsduur van de betrokken kortingskaart bij
Datum
decentrale vervoerders niet kan worden gecontroleerd omdat bedienend 4 maart 2009
personeel niet beschikt over de juiste uitleesapparatuur? Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/1330
3. Zie het antwoord op vraag 4.
4. Welke mogelijkheden ziet u, samen met de betrokken vervoerders en
decentrale overheden, om aan deze zeer ongewenste situatie een einde te
maken?
4. Dit is een aangelegenheid tussen de vervoerders onderling. Er zijn twee
mogelijkheden om de geldigheid van de kortingskaart te controleren. Dat kan
met een kaartlezer of door de methode die Arriva nu blijkens het bericht `Arriva
kin fraude net keare hanteert `. Arriva is van plan nog dit jaar dezelfde
kaartleesapparatuur als NS in gebruik heeft voor haar conducteurs in de trein
aan te schaffen. Tot die tijd hanteert Arriva de hierboven genoemde methode.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat