ChristenUnie
Blokland strijdt voor verlichting regels zelfstandige
chauffeurs
Blokland strijdt voor verlichting regels zelfstandige chauffeurs
woensdag 04 maart 2009 09:56 Europarlementariër Hans Blokland
(ChristenUnie-SGP) is boos dat mede-Europarlementariërs maandag een
voorstel verworpen om de regels voor zelfstandige chauffeurs te
verlichten. De werkgelegenheidcommissie van het Europees Parlement
verwierp het voorstel van de Europese Commissie, om zelfstandige
bestuurders op de weg uit te sluiten van de knellende
arbeidstijdenwetgeving. Europarlementariër Blokland is hierover
uitermate ontevreden. "Hiermee laat je veel chauffeurs in de kou
staan. De parlementsleden die dit amendement ondersteunen, denken
volstrekt niet na over de impact van hun stemgedrag. Dit levert enorm
veel bureaucratische rompslomp op voor de zelfstandige chauffeurs."
Blokland: "De arbeidstijdenwet zou voor veiligheid in het verkeer
moeten zorgen. Dit is nooit aangetoond. De rij-en-rusttijdenwet regelt
genoeg. Als iedere zelfstandige chauffeur straks zijn
administratietijd moet opgeven als arbeidstijd, houdt hij geen uur
meer over om op de weg te zitten. Bovendien: wie controleert of een
zelfstandig chauffeur na acht uur 's avonds nog zijn administratie
doet? Niemand. De arbeidstijdenwet voor zelfstandigen is een farce."
Blokland en de transportcommissie adviseerden hun
mede-Europarlementariërs daarom om het voorstel op te volgen dat de
arbeidstijdenwet voor zelfstandige chauffeurs opheft.
Als het voorstel definitief niet door het Europees Parlement komt,
blijft de huidige wetgeving van kracht waarin staat dat de echte
zelfstandige chauffeurs per 23 maart onder het bereik van de richtlijn
voor arbeidstijden zouden vallen. Uitvoerig onderzoek van de Europese
Commissie toonde al eerder de onwenselijkheid hier van aan. De
lidstaten sloten daarop een akkoord om met de datum van 23 maart niets
te doen en te anticiperen op het voorstel van de Europese Commissie.
Maar dat voorstel vond maandag haar einde in de
werkgelegenheidscommissie.
Wat Blokland betreft is de strijd nog niet gestreden. Het Europees
Parlement als geheel zal het standpunt van de
werkgelegenheidscommissie nog moeten goedkeuren. Blokland blijft in
ieder geval doorvechten voor de transportsector. "Ik ga mij ervoor
inzetten om de meerderheid van het Europees Parlement er van te
overtuigen, dat het verwerpen van het voorstel van de Europese
Commissie onverantwoord is."
De ontstane situatie maakt Blokland zo bezorgd, dat hij vragen stelt
aan de Europese Commissie over hoe zij de toekomst van de echte eigen
rijders ziet. "De lidstaten hebben afgesproken om op 23 maart niet
over te gaan tot controle van de arbeidstijd van zelfstandige
bestuurders zonder personeel, hangende de behandeling van het voorstel
van de Europese Commissie. Wat gebeurt er als het standpunt van de
werkgelegenheidscommissie ook definitieve steun van het Parlement
krijgt. Hoe zorgt de Europese Commissie voor goede, correcte en
redelijke handhaving? Daarnaast beoogde het voorstel van de Europese
Commissie het probleem van de schijnzelfstandigen Europees op te
lossen. Wat is de Europese Commissie met deze groep personen van
plan?". De Europarlementariër hoopt zeer spoedig antwoord te krijgen.