Weinig mobiliteit veel concurrentie zorgverzekeringsmarkt

04/03/2009 10:17

BS Health Consultancy

Weinig mobiliteit veel concurrentie zorgverzekeringsmarkt

Collectiviteiten blijven bepalend

Haarlem, 4 maart 2009 -Ondanks het aflopen van een groot aantal collectieve zorgcontracten eind 2008 heeft het commerciële seizoen 2008/2009 niet tot grote mobiliteit geleid. Ruim 3% van de verzekerden heeft in 2009 gekozen voor een andere zorgverzekeraar. Hier tegenover stonden een scherpe premie, korting en bedrijfszorgconcepten van zorgverzekeraars. De concurrentie tussen zorgverzekeraars is gebleven.

Collectiviteiten blijven bepalend voor behoud en groei

De collectiviteitsgraad is in 2009 wederom toegenomen, 62% van de ziektekostenverzekerden is via een collectiviteit verzekerd. In 2008 bedroeg dit percentage nog 59%. De gemiddelde collectiviteitskorting op de basisverzekering is licht gestegen van 6,9% in 2008 naar 7,1% in 2009. Het aantal verzekerden, dat via een zogenoemde 'gelegenheidscollectiviteit', op basis van een lidmaatschap collectief is verzekerd, nam toe. Werkgeverscollectiviteiten blijven evenwel de belangrijkste collectiviteiten voor een zorgverzekeraar. De loyaliteit van deze klantengroep is vooral behouden en vergroot door het bieden van bedrijfsgezondheidspakketten, waarbij zorg wordt gecombineerd met het verminderen van verzuim en het verhogen van de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Momenteel is voor circa 10% van de beroepsbevolking een dergelijk pakket afgesloten. Het totaal aantal afgesloten bedrijfsgezondheidspakketten is dit jaar met zo'n 10% gestegen.

Marge zorgverzekering weer onder druk

In tegenstelling tot de afgelopen twee jaren waarin de gemiddelde marge op de zorgverzekering verbeterde, treedt dit jaar weer een verslechtering op. De hoogte van de gemiddelde nominale premie (inclusief collectiviteitskortingen) is 2% lager dan de door het Ministerie van VWS afgegeven kostendekkende rekenpremie (1.074 euro). Behalve de lage nominale premie, zet ook de verdere collectivisering van het verzekerdenbestand en de licht toegenomen collectiviteitskorting de marge op de zorgverzekering onder druk. Deze factoren leiden tot een verwacht gezamenlijk negatief technisch resultaat van ruim 300 miljoen euro op de zorgverzekering. Een verlies dat extra zal worden gevoeld door de tegenvallende beleggingsopbrengsten, die feitelijk het verlies compenseerden.

Internet en het intermediair blijven belangrijke verkoopkanalen

Voor het derde opeenvolgende jaar is het aantal directe aanmeldingen via internet toegenomen: van 30% in 2008 naar 33% dit jaar. Relatief goedkope internet-polissen, zoals Zekur, Anderzorg, CZdirect en TakeCareNow kenden een sterke groei van het verzekerdenbestand met gemiddeld 28%. Tegen de achtergrond van dit succes is het opvallend dat zorgverzekeraars het internet als reclamemedium nog weinig gebruiken: 3% van het reclamebudget wordt besteed aan internet. Ook het intermediaire kanaal is een belangrijk verkoopkanaal voor zorgverzekeraars gebleven. Ongeveer een derde van de nieuwe verzekerden is via het intermediair ingestroomd. Op dit moment is ruim 20% van de Nederlandse bevolking via het intermediaire kanaal verzekerd. Ten opzichte van vorig jaar een lichte toename.

Minder dynamiek zorgverzekeringsmarkt, meer dynamiek zorginkoopmarkt

De beweging op de zorgverzekeringsmarkt laat vanaf 2007 eenzelfde patroon zien. De mobiliteit neemt af en de collectiviteitsgraad neemt toe. De reclamebestedingen stabiliseren. Intermediairs en internet zijn belangrijke verkoopkanalen. De waardering voor de dienstverlening ontloopt elkaar niet veel. Ten opzichte van vorig jaar is over de gehele linie de waardering licht afgenomen. Waarschijnlijk door de reorganisaties die bij een aantal zorgverzekeraars hebben plaatsgevonden. Vanuit deze sterk gereorganiseerde organisaties is er een accentverschuiving bij zorgverzekeraars merkbaar van de zorgverzekerings- naar zorginkoopmarkt. Richting zorgaanbieders passen zorgverzekeraars op basis van medische kwaliteit, service en prijs meer contract- en beloningsdifferentiatie toe. Deze zogenoemde 'pay-for-performance' zal leiden tot meer dynamiek op de zorginkoopmarkt. Zorgaanbieders zullen beter en meer inzichtelijk moeten maken wat hun toegevoegde waarde is.

Weinig mobiliteit veel concurrentie zorgverzekeringsmarkt

Collectiviteiten blijven bepalend






Noot voor de redactie:

Noot aan de redactie (