Recreatie en toerisme sector wil smoel geven aan Noord-Limburg
Ondernemers in recreatie en toerisme gaan samenwerken in lokale
platforms. Samen willen ze méér bekendheid geven aan de recreatie en
toerisme-mogelijkheden in Noord-Limburg. Dit is bekendgemaakt in
attractiepark Toverland waar de strategische visie en agenda werden
gepresenteerd. De voorzitter van de Regio Venlo de heer drs. Hubert
Bruls nam die in ontvangst.
Aanbeveling is om op regioniveau een publiek/privaat platform samen te
stellen, dat - over alle sectoren heen - regie gaat voeren over de
regiopromotie en de kwaliteit van leven in Noord-Limburg uitdraagt en
verder gaat versterken. Smoel geven aan Noord-Limburg is nodig. Vier
van de tien Nederlanders zeggen graag op vakantie te gaan in Limburg.
Bijna altijd denkt men daarbij aan Zuid-Limburg. Meer dan de helft van
de Nederlanders heeft geen enkel beeld bij Noord-Limburg. Er zijn maar
twee attracties die écht bekend zijn: Kasteeltuinen Arcen en
Attractiepark Toverland. Echter, het aanbod in de regio zelf en binnen
1 uur rijden is zeer compleet. Door samenwerking willen de ondernemers
betere kwaliteit bieden en daarmee de eigen inwoners, recreanten en
toeristen beter boeien en binden.
Voorzitter Leon Litjens van de Stichting Promotie Noord-Limburg: De
visie heeft drie sporen: verbeteren van het product, verbeteren van de
samenwerking en vergroten van de bekendheid. Recreatie en toerisme is
één van de vier pijlers onder de regionale economie, dit naast
maakindustrie, agri-business en logistiek. De mogelijkheden van onze
sector zijn elangrijk om de economische ambities van Noord-Limburg te
realiseren. De kwaliteit van leven die inwoners en bezoekers ervaren
hangt nauw samen met natuur, cultuur, ontspannings- en
recreatiemogelijkheden. Als we als sector beter samenwerken, kunnen we
inwoners en bezoekers nog beter boeien en binden. Zó stimuleren we de
andere economische pijlers in de regio. Dat gaan we doen via lokale
toeristische platforms en een compacte regio-organisatie die werkt aan
vier beeldbepalende programmas.
De vier beeldbepalende programmas zijn: de uitvoering van een business
development plan, het initiatief van een Gastvrijheidsacademie op de
kennis te vergroten en gastvrijheid te verbeteren, een plan om
optimaal te profiteren van de Floriade en beter profileren van de
recreatieve en toeristische mogelijkheden. Verbeteren van de
toeristische informatievoorziening is het eerste actiepunt dat meteen
zal worden aangepakt.
Voor meer in formatie: Neem contact op met voorzitter Stichting
Promotie Noord-Limburg ing. Leon Litjens, telefoon +31(0)77-477 97 77,
e-mail l.litjens@horst.nl
18-2-2009 15:54
Gemeente Helden