Ingezonden persbericht


Tien tips voor ontwikkelen BlackBerry smartphone-applicaties

Applicatieontwikkelaars en klanten kunnen hun applicaties aanbieden op het BlackBerry storefront nog voordat de website later deze maand gelanceerd wordt. Dit verkoopplatform biedt ontwikkelaars een nieuw en winstgevend kanaal om 21 miljoen BlackBerry® smartphone-gebruikers wereldwijd te bereiken. RIM lanceert Storefront eerst in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Binnenkort is de website vertaald naar andere talen. Dit opent een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor BlackBerry smartphone-gebruikers en -applicatieontwikkelaars.

Hieronder staan tien tips over de vragen die ontwikkelaars zichzelf moeten stellen wanneer ze beginnen met het ontwikkelen van een applicatie voor het BlackBerry® smartphone-platform: http://na.blackberry.com/eng/developers/application_storefront.


1. Werkt het goed?
De beste applicaties werken gewoon, ongeacht hun complexiteit. Klanten moeten in staat zijn de basisfuncties te gebruiken zonder daarvoor een handleiding of een forum te raadplegen.


2. Doorstaat het de 'stoplichtentest'?
Gebruikers moeten applicaties kunnen openen in de periode dat een stoplicht op rood staat. Een voorbeeld van een applicatie met dergelijke functionaliteit is de BlackBerry Messaging-applicatie. Hiermee kunnen gebruikers binnen een paar minuten enkele berichten scannen en beantwoorden.
3. Zijn ze intuïtief en gebruiksvriendelijk?
Applicaties moeten intuïtief zijn; ze moeten anticiperen op de manier waarop consumenten ze gebruiken. Zo is de duidelijke vormgeving en intuïtieve plaatsing van het icoontje een vereiste. Dit zorgt ervoor dat de applicatie snel een eenvoudig te gebruiken is.
4. Past de applicatie binnen de BlackBerry-ervaring? Gebruikers vinden het prettigst en zijn het meest onder de indruk wanneer applicaties de voordelen van de BlackBerry®-ervaring volledig benutten. Een voorbeeld is de mobiele sociale-netwerkapplicatie die gebruik maakt van de geïntegreerde camera- en GPS-functieonaliteit om een foto een locatielabel te geven.
5. Slurpt de applicatie geen batterijstroom?
Ontwikkelaars moeten er zeker van zijn dat applicaties de algemene prestaties van smartphones niet negatief beïnvloeden - met name de impact die ze hebben op de batterij. Zelfs wanneer de applicatie van groot belang is voor de gebruiker zal hij haar niet gebruiken als ze stroom slurpt.
6. Benut de applicatie de push-functionaliteit? Een succesvolle BlackBerry smartphone-applicatie gebruikt de push-technologie van RIM. Dit houdt in dat gebruikers nooit hoeven te zoeken naar nieuwe informatie. In plaats daarvan komt het vanzelf naar hen toe. Deze functionaliteit verandert de manier waarop gebruikers omgaan met hun mobiele apparaat. Ze hoeven immers minder vaak op zoek te gaan naar informatie. Een succesvolle push-applicatie gebruikt het draadloze netwerk voorzichtig en voorziet de gebruiker alleen van nuttige informatie of levert alleen informatie wanneer hij daarom vraagt.
7. Maakt de applicatie verstandig gebruik van de draadloze toegangsfunctionaliteit? Een applicatie die verstandig omgaat met een draadloos netwerk biedt over het algemeen een betere gebruikerservaring en oefent weinig druk uit op het draadloze netwerk. Zo moet een weerberichtapplicatie alleen zichzelf updaten wanneer de weersomstandigheden veranderd zijn. Een dergelijke applicatie die elk uur een updaten maakt - zelfs wanneer het weer dagen onveranderd blijft - maakt inefficiënt gebruik van het draadloze netwerk.
8. Werkt het zowel offline als online?
Voor applicaties die internettoegang vereisen, moeten ontwikkelaars rekening houden met de momenten waarop er geen internetverbinding is. Daarom is de push-technologie van BlackBerry smartphone-applicaties juist zo belangrijk. Ontwikkelaars kunnen ervoor zorgen dat de applicatie belangrijke informatie lokaal opslaat. Een draadloze internetverbinding is daardoor niet nodig om de applicatie te gebruiken.
9. Heeft de applicatie een snelle interface?
De beste BlackBerry-applicaties hebben gebruikersinterfaces die snel zijn en direct reageren op de gebruiker.
10. Gebruikt de applicatie functies die specifiek zijn voor het apparaat? Applicatieontwikkelaars moeten applicaties creëren met een specifiek smartphone-model in hun achterhoofd. Applicaties die hieruit voortkomen zijn vaak aantrekkelijker dan programma's zonder features op maat. Een applicatie die gebruik maakt van de beschikbare functionaliteit is veel waardevoller voor de gebruiker, zoals bij het voorbeeld met GPS-fotolabels. Hierbij benut de applicatie de geïntegreerde GPS-functie om de locatie van de gebruiker te bepalen. Dat maakt het zoeken naar lokale zaken veel eenvoudiger en sneller dan wanneer gebruikers zoeken op postcode of plaatsnaam.

###

LVT Benelux PR
Paul Maris / Lianne Van Dijk
+31 (0)306565070
rim@lvtpr.com

Julie Paillard
Senior Public Relations Manager, France & Benelux Research In Motion France SAS BlackBerry: + 33 6 62 11 38 43
22, Place des Vosges
92400 Courbevoie
www.blackberry.com