Onderzoeksraad voor de Veiligheid
Onderzoeksraad publiceert eerste bevindingen crash Turkish Airlines
Onderzoeksraad waarschuwt Boeing voor mogelijke gebreken in
radiohoogtemeter Boeing 737-800
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft vliegtuigfabrikant Boeing
gewaarschuwd naar aanleiding van de eerste bevindingen van het
onderzoek naar de Boeing 737-800 die op 25 februari 2009 kort voor de
landing op de polderbaan van Schiphol verongelukte. Door een niet goed
functionerende radio hoogtemeter kreeg het automatische
gashendelsysteem, als onderdeel van de automatische besturing,
verkeerde signalen. De voorzitter van de Onderzoeksraad, prof. mr.
Pieter van Vollenhoven, meldde woensdagmiddag dat, terwijl het toestel
nog vloog op 1950 voet hoogte, de radiohoogtemeter een hoogte van - 8
voet aangaf, zodat het automatische gashendelsysteem gas terugnam en
ook voor het overige de configuratie instelde alsof het toestel
slechts enkele meters boven de baan vloog. Toen de bemanning van het
Turkish Airlines toestel merkte wat er aan de hand was, was het al te
laat om nog effectief te kunnen ingrijpen.
Boeing heeft aangegeven dat een waarschuwing zal worden verzonden aan
alle gebruikers van dit type toestel, om hen attent te maken op dit
mogelijke risico.