Nieuw kenniscentrum voor Telecommunicatie

04/03/2009 15:35

TelePhorum

TelePhorum.org voorziet in behoefte van 1000 unieke bezoekers per maand

Ruim 1000 unieke bezoekers vinden maandelijks hun weg naar het nieuwe TelePhorum.org, kenniscentrum voor de 'consument' van professionele telecommunicatie.

TelePhorum: voor de zakelijke telecomgebruiker en -beheerder

Naar schatting zijn er in Nederland meer dan 100.000 personen parttime of fulltime verantwoordelijk voor de telecommunicatievoorzieningen binnen een bedrijf of instelling. TelePhorum is de eerste website die zich to the point en met succes toespitst op al het relevante nieuws en wetenswaardige van dit vakgebied.

Bart Mulckhuijse, initiatiefnemer van TelePhorum:

"Het idee komt vanuit een praktische overweging. Inkoop-, IT- en Facilitair Managers zoeken geregeld antwoorden op en oplossingen voor dezelfde vragen en problemen...


- Ten eerste zijn die antwoorden met zoekmachines als Google lastig te vinden. Even Google-en op 'Blackberry' levert alleen al in het Nederlands meer dan 1,5 miljoen resultaten. Hoe filter je uit de enorme data-brei de relevante, correcte informatie van een neutrale betrouwbare bron? Met TelePhorum leveren wij to the point de gezochte betrouwbare informatie.


- Daarnaast, met het oog op de praktijk, vinden IT-Managers nog vaak zelf het wiel uit als ze op zoek zijn naar de voor- en nadelen van bijvoorbeeld Eurotarieven, MPLS-VPN's (bedrijfsnetwerken), VoIP (telefonie over IP), TEM (Telecom Expense Management) enzovoort. In deze periode van recessie zijn ook veel bedrijven op zoek naar kostenbesparingen. Dit werkt moeizaam en is inefficiënt. Wanneer IT-Managers hun informatie eenvoudig kunnen vinden en hun kennis en ervaring gaan delen, worden zowel afnemers als providers van telecommunicatie daar beter van."

De opzet van TelePhorum is gebaseerd op een 'collaborative effort': mensen delen onbaatzuchtig hun kennis en zijn elkaar van dienst. Dat op zich is al een opzienbarend feit in de door en door vercommercialiseerde telecomsector.

De website TelePhorum bestaat uit drie onderdelen:


- De portal, met geselecteerd nieuws, voorzien van commentaar en achtergronden,


- De TeleWiki, een gespecialiseerde Telecommunicatie Wikipedia met relevante kennis over zakelijke toepassing van telecommunicatie,


- Het forum, voor praktische vragen en discussie.

TelePhorum.org is het resultaat van zeer uitgebreid ontwikkelingswerk en onderzoek. De TeleWiki bevat kennis van de specialisten van A? Groep. TelePhorum.org zoekt samenwerking met telecommanagers en onafhankelijke partners om de inhoud verder te completeren en gericht onderzoek te doen. Momenteel wordt gewerkt aan de opstart van het zojuist gelanceerde forum om het praktische nut voor de doelgroep nog verder te vergroten.

Feiten en cijfers over bedrijfscommunicatie in Nederland

In Nederland besteden de gezamenlijke bedrijven jaarlijks ongeveer 6 miljard euro aan telecommunicatie. De 20.000 grootste bedrijven nemen hiervan zo'n 2/3 voor hun rekening. Deze bestedingen omvatten vaste en mobiele telefonie, en daarnaast ook bedrijfsnetwerken en internetdiensten. Gemiddeld besteden bedrijven 3% van de kosten aan telecommunicatie. De kosten per medewerker variëren van enkele honderden tot vele duizenden euro's per jaar. Ondanks prijsdalingen door concurrrentie en overheidsregulering nemen de bestedingen als gevolg van de toename van het gebruiksvolume jaarlijks met enkele procenten toe. Aan de leverancierszijde zijn er naast enkele tientallen grote tot zeer grote netwerkoperators, vele honderden kleinere serviceproviders, wederverkopers, dealers en consultancybedrijven actief.





http://www.telephorum.org