BESLUITENLIJST college B&W Gemeente Berkelland 3 maart 2009 nr. 9.
Aanwezig: burgemeester , H.L.M. Bloemen
wethouder , L.J.H. Scharenborg
wethouder , D. Meijerink
wethouder , J.J.W. Zappeij
secretaris , A.G. Dekker
Afwezig: wethouder , J.H. Vennevertloo
|Nr. |Portefeuillehouder, afdeling, |Besluit | | |datum | | | |advies en onderwerp | | |1. |Besluitenlijst 24 februari 2009.|Vastgesteld. | | | | | | | | | |2. |Ingekomen stukken |Doorgenomen. | | |en uitnodigingen. | | |3. |WETHOUDER L.J.H. SCHARENBORG |Het stuk Kansen en Bedreigingen als | | | |gevolg van de economische crisis aan| | |INTERN ADVIES |de raad zenden. | | |E.C.P. Gussekloo | | | | | | | |4 februari 2009 | | | | | | | |Kansen en bedreigingen | | | |economische crisis. | | |4. |BURGEMEESTER |Kennisnemen van het rapport "staat | | | |van dualisering" en de | | |INTERN ADVIES |congresuitgave. | | |W. Kok |Kennisnemen van de specifieke zaken,| | | |mogelijke actiepunten en feitelijke | | |3 februari 2009 |gevolgen die voor Berkelland van | | | |belang zijn. | | |De staat van dualisering. |Stukken ter discussie voorleggen aan| | | |de raad. | |5. |BURGEMEESTER |Het verzoek aanmerken als een | | | |aanvraag tot het nemen van een | | |INTERN ADVIES |zuiver schadebesluit. Het verzoek om| | |A.G.M. Hendriksen |schadevergoeding afwijzen. Voor | | | |zover het verzoek is gericht tegen | | |5 februari 2009 |vermeend geleden schade als gevolg | | | |van het vrijstellingsbesluit en de | | |Verzoek om vergoeding van |beslissing tot herziening van het | | |materiële en immateriële schade.|bestemmingsplan, verzoekers wijzen | | | |op de wettelijke voorziening in de | | | |Wro (planschade). |
|6. |BURGEMEESTER |Last onder dwangsom opleggen. | | | |Instemmen met bijgevoegde brief. | | |HANDHAVING EN VEILIGHEID | | | |M. Broeze | | | | | | | |17 februari 2009 | | | | | | | |Bouwen tuinhuis zonder | | | |vergunning; recreatiewoning | | | |Karelsdijk 2a huisnummer 18 in | | | |Neede. | | |7. |BURGEMEESTER |Last onder dwangsom opleggen. | | | |Instemmen met bijgevoegde brief | | |HANDHAVING EN VEILIGHEID | | | |M. Broeze | | | | | | | |17 februari 2009 | | | | | | | |Bouwen tuinhuis zonder | | | |vergunning; recreatiewoning | | | |Karelsdijk 2a huisnummer 22 in | | | |Neede. | | |8. |WETHOUDER J.H. VENNEVERTLOO |Medewerking verlenen door de | | | |vrijstellingsprocedure (artikel 19, | | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE |lid 2 WRO) te starten. | | |G.J. Hans | | | | | | | |16 februari 2009 | | | | | | | |Functieverandering Mengersdijk 5| | | |(Neede). | | |9. |BURGEMEESTER |Last onder dwangsom opleggen. | | | |Instemmen met bijgevoegde brief. | | |HANDHAVING EN VEILIGHEID | | | |J.F.M. Luttikholt | | | | | | | |17 februari 2009 | | | | | | | |Oprichten dakkapel zonder | | | |bouwvergunning aan de | | | |Nijverheidsstraat 7 in Ruurlo. | | |10. |WETHOUDER L.J.H. SCHARENBORG |Starten van de | | | |vrijstellingsprocedure (artikel 19, | | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE |lid 2 WRO). | | |G.J. Hans |Betrokkenen informeren. | | | | | | |13 februari 2009 | | | | | | | |Aanvraag kleinschalig | | | |kampeerterrein Arfmanssteeg 1 | | | |(Ruurlo). | | |11. |WETHOUDER J.H. VENNEVERTLOO |Ondertekenen van het | | | |"verhaalscontract tegemoetkoming in | | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE |schade" en van de "overeenkomst | | |G.J. Hans |uitvoering vereveningsmaatregelen". | | | |Verlenen van vrijstelling (artikel | | |13 februari 2009 |19, lid 1 WRO) en reguliere | | | |bouwvergunning fase 1. | | |Functieverandering Hagdijk 4 | | | |(Neede). | |
|12. |WETHOUDER J.H. VENNEVERTLOO |Vaststellen van de definitieve | | | |"bijzondere" bomenlijst erven en | | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE |tuinen buiten de bebouwde kom voor | | |I.W. IJsebrands |de postcodegebieden 7150, 7151, | | | |7152, 7156 en 7157 (Eibergen, | | |18 februari 2009 |Beltrum en Rekken). | | | | | | |"Bijzondere" bomenlijst erven en|Vaststellen van de voorlopige | | |tuinen buiten de bebouwde kom. |aanvulling op de "bijzondere" | | | |bomenlijst erven en tuinen buiten de| | | |bebouwde kom voor de | | | |postcodegebieden 7150, 7151, 7152 en| | | |7157 (Eibergen en Rekken). | |13. |WETHOUDER L.J.H. SCHARENBORG |Aan de heer S.H.M. Hulshof en | | | |mevrouw M. Koldeweij, wonende aan de| | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE |Eimersweg 3, 7151 HB Eibergen | | |E.J.M. Koldeweij |ontheffing verlenen op grond van het| | | |Reglement Verkeersregels en | | |9 februari 2009 |Verkeerstekens 1990 (RVV1990). | | | | | | |Verlenen van ontheffing voor | | | |gebruik fietsbaan. | | |14. |WETHOUDER L.J.H. SCHARENBORG |Een besluit nemen als bedoeld in | | | |artikel 6 van de Wet voorkeursrecht | | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE |gemeenten (Wvg) tot aanwijzing van | | |H.B. Hoft |de percelen bekend als kadastrale | | | |gemeente Geesteren, sectie L, | | |23 februari 2009 |perceelsnummers 224 en 225, waarop | | | |van toepassing zijn de artikelen 10 | | |Voorstel tot vestiging van het |tot en met 24, 26 en 27 van de Wvg. | | |gemeentelijk voorkeursrecht op |De percelen zijn aangegeven op de | | |twee percelen in Borculo. |bij dit voorstel horende lijst met | | | |aangewezen percelen. Tenslotte het | | | |besluit als bedoeld in artikel 6: | | | |Te publiceren in de Staatscourant, | | | |de TC Tubantia en Berkelbericht; | | | |In te schrijven in het gemeentelijk | | | |beperkingenregister; | | | |De eigenaren en beperkt gerechtigden| | | |van de rechtsgevolgen in kennis te | | | |stellen. | | | |Gelet op de spoedeisende en | | | |vertrouwelijke aard van de | | | |desbetreffende procedure, | | | |overeenkomstig het bepaalde in | | | |artikel 4:11 sub a en c van de | | | |Algemene Wet bestuursrecht, artikel | | | |4:8 van die wet buiten toepassing te| | | |verklaren. | | | |De gemeenteraad voorstellen een | | | |besluit te nemen als bedoeld in | | | |artikel 5 van de Wvg tot aanwijzing | | | |van de percelen bekend als | | | |kadastrale gemeente Geesteren, | | | |sectie L, perceelsnummers 224 en | | | |225, waarop van toepassing zijn de | | | |artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27| | | |van de Wvg. De percelen zijn | | | |aangegeven op de bij dit voorstel | | | |horende lijst met aangewezen | | | |percelen. | | | |Bijgevoegd voorstel aanbieden aan de| | | |gemeenteraad (vergadering 7 april | | | |2009). |
|15. |WETHOUDER J.H. VENNEVERTLOO |Ondertekenen van de "overeenkomst | | | |tegemoetkoming in schade". | | |TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE | | | |G.J. Hans | | | | | | | |11 februari 2009 | | | | | | | |Overeenkomst Barchemseweg 1-7a | | | |(Ruurlo). | |
---- --
PERSBERICHT
4 maart 2009
College presenteert notitie 'kansen en bedreigingen economische crisis' Wethouder Leo Scharenborg: "Alert blijven op ontwikkelingen"
Het college van burgemeester en wethouders heeft op verzoek van de gemeenteraad de kansen en bedreigingen van de economische crisis in beeld gebracht. Wethouder Leo Scharenborg in een korte toelichting: "Het gaat om een eerste analyse. Niemand weet precies waar het met deze crisis heen gaat. We moeten alert zijn op elke nieuwe situatie waarin moet worden bijgestuurd. Maar gelukkig heeft Berkelland de afgelopen jaren weer een behoorlijke algemene reserve opgebouwd en zijn we naar verwachting voldoende in staat om tegenvallers op te vangen."
Kansen
Er is veel slecht nieuws. Maar de economische crisis biedt ook kansen. Onderstaand een aantal kansen: . De belangrijkste kans ligt in de aanbesteding. Veel bedrijven hebben moeite om opdrachten te krijgen. Door de crisis stellen bedrijven investeringen uit waardoor er minder werk is te vergeven. Dit biedt mogelijkheden voor de gemeente. Het moet mogelijk zijn om aanbestedingsvoordelen te halen.
. Daarnaast verwacht het Centraal Plan Bureau een lagere inflatie dan in september. Dit leidt waarschijnlijk tot lagere prijzen. In onze begroting hebben wij rekening gehouden met een stelpost voor inflatie. Daarbij zijn we uitgegaan van een inflatie van 2,75%. Naar verwachting valt de inflatie lager uit. Dit levert dus een klein voordeel op.
. Ook de CAO onderhandelingen over ambtenarensalarissen kunnen gunstig uitvallen. In de begroting 2009 is rekening gehouden met een stijging van de salarissen met 4,75%. Op dit moment lijkt dit een stijging die te hoog is ingeschat. Ook hier kan zich dus een klein voordeel voordoen.
Bedreigingen
Naast kansen zijn er ook bedreigingen. Het merendeel van die bedreigingen hangt overigens niet samen met de economische crisis. Ook als er geen economische crisis is doen deze bedreigingen zich voor. Wel is de kans dat de bedreigingen tot negatieve financiële gevolgen leidt bij een economische crisis groter. Onderstaand een aantal bedreigingen: . De hoogte van de zogenaamde 'algemene uitkering uit het gemeentefonds is afhankelijk van de rijksuitgaven. Als het rijk minder geld uitgeeft daalt de algemene uitkering. Geeft het rijk meer geld uit dan stijgt de algemene uitkering. Voor de hoogte van de algemene uitkering is dus van belang of het rijk meer of minder geld uitgeeft.
. Bij de leges zijn er vooral twee aandachtspunten. De leges voor reisdocumenten en de bouwleges. De leges voor reisdocumenten kunnen lager uitvallen doordat meer mensen in eigen land op vakantie gaan als gevolg van de crisis. Voor een vakantie in eigen land is een reisdocument niet noodzakelijk. Hiertegenover staat dat tegenwoordig iedereen vanaf 14 jaar verplicht is een legitimatiebewijs te hebben. Het verlies aan inkomsten kan dus ook nog meevallen. De bouwleges kunnen tegenvallen. Het ligt voor de hand dat door de economische crisis grote bouwplannen zullen verminderen. Minder grote bouwplannen leidt aan onze kant tot minder inkomsten uit bouwleges. De verwachting is dat er in verhouding meer kleine bouwplannen zullen worden aangevraagd. . Voor de uitvoering van de WWB krijgen wij een aparte uitkering. De hoogte van de WWB uitkering is niet afhankelijk van het aantal WWB klanten dat we hebben. De hoogte van de uitkering wordt via een verdeelmodel vastgesteld. Op dit moment is onze uitkering net genoeg om de WWB uitgaven te dekken. Het bevorderen van 'de uitstroom' (minder uitkeringsgerechtigden) zal tijdens de crisis een stuk lastiger zal zijn. De uitstroom van 8% die we in 2008 nog realiseerden zal moeilijk te realiseren zijn. De vraag naar arbeidskrachten zal afnemen. Terwijl er veel mensen zijn die de beperkte vraag in kunnen vullen. Doordat mensen eerder in de bijstand komen is de kans groot dat ook het beroep op de bijzondere bijstand, de schuldhulpverlening en andere gemeentelijke voorzieningen groter wordt. . Hameland de uitvoerder van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) zit al tijden in zwaar weer. Ondanks vele pogingen lijkt het Hameland nog niet te lukken de omslag te maken. Nog altijd heeft Hameland een belangrijke industriedivisie. Deze industriedivisie is al een aantal jaren verliesgevend. De industrie en de toeleverende industrie lijkt last te hebben van economische crisis. Hierdoor is de kans aanwezig dat de opdrachten voor Hameland afnemen. Ook in de andere takken van Hameland zal het moeilijk zijn om voldoende opdrachten binnen te krijgen. Zoals ook bij de WWB al aangegeven zal de vraag naar arbeidskrachten beperkt zijn terwijl er voldoende personen beschikbaar zijn om de vraag in te vullen. Een gemeentelijke bijdrage voor Hameland is dus nog steeds niet uit te sluiten. . Door de economische crisis is de huizenverkoop gedaald en zal er minder worden gebouwd. De crisis werkt immers door op de woningmarkt en de bedrijfsterreinenmarkt. Dit zal er toe leiden dat wij minder gronden uit zullen geven. Hierdoor zullen verwachte inkomsten later worden ontvangen. De vertraagde uitgifte zal leiden tot een stijging van de lasten. Wij zullen langer rente moeten betalen over de investeringen die al zijn gedaan. Daardoor zullen verwachte winsten minder worden en neemt het risico van niet kostendekkende exploitaties (verliezen) toe. Door investeringen uit te stellen kunnen de kosten beperkt blijven. . Op 31 januari 2009 had Berkelland nog E 33 miljoen bij banken uitstaan. Dit geld staat bij een directe dochter van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), de Rabobank, de ABN en de ING. Het risico dat we op de uitstaande gelden lopen is beperkt. Zowel de BNG als de ABN zijn in handen van het Rijk. Voor de Rabobank en de ING geldt dat zij in geval van nood gebruik kunnen maken van de garantstellingen door het ministerie van financiën. . Een van de belangrijkste risicofactoren is de rente. Stijgende rentes zorgen voor hogere lasten. Dalende rentes zorgen voor lagere lasten. Op dit moment is het lastig in te schatten wat de rente doet. Aan de ene kant zie je dat Centrale Banken regelmatig kiezen voor renteverlagingen. Dit doen ze om de economie te stimuleren. Aan de andere kant zie je dit nauwelijks terug in de rentetarieven van banken. Het risico zit hem wat de gemeente betreft in het feit dat de rente die banken vergoeden over uitstaande gelden daalt. In dat geval ontvangen wij minder inkomsten. Onze renteopbrengst is echter voorzichtig geraamd. Op dit moment lijken zich hier nog geen problemen voor te doen. . Ten tijde van de kredietcrisis leek alleen het BNG dividend gevoelig voor de crisis. Nu de kredietcrisis is uitgegroeid tot een economische crisis hebben ook Nuon en Vitens daar last van. Dit kan gevolgen hebben voor de dividenduitkeringen over 2008 (in 2009) en verder. Alle bedrijven maken slechts beperkt gegevens over de stand van zaken bekend. Het is dus lastig om aan te geven hoe de winst van de bedrijven zich ontwikkelt. De winstuitkering die we in de begroting 2009 hebben opgenomen kwam met de resultaatprognose na het 3e kwartaal nog niet in gevaar. Voor 2010 moeten we wel rekening houden met lagere dividendinkomsten.
NUON/Vattenfall
Inmiddels is er een aanbod van Vattenfall om de aandelen in het productiebedrijf van Nuon te kopen. Door een gedeelte van de verkoopopbrengst vast te zetten kunnen we rente ontvangen. Door deze rente zijn we verzekerd van inkomsten. Daarmee neemt het risico op afnemende dividenden af.
Samenvatting
De economische crisis biedt voor de gemeente Berkelland kansen en bedreigingen. Zowel de kansen als de bedreigingen kunnen financiële gevolgen hebben. De kans is groot dat de financiële nadelen groter zijn dan de financiële voordelen. Voor 2009 hoeft de economische crisis geen gevolgen te hebben. De begroting 2009 kan een stootje hebben. Vooral door de afname van de algemene uitkering kunnen de begrotingen 2010 en 2011 wel met een tekort sluiten. Gelukkig heeft Berkelland de afgelopen jaren weer een behoorlijke algemene reserve opgebouwd en zijn we naar verwachting voldoende in staat om tegenvallers op te vangen.
Inzet gemeente Berkelland
We blijven pogingen ondernemen om de effecten van de werkloosheid door snelle tussenkomst en/of omscholing te beperken. Dit doen we via samenwerking in de Achterhoek. Als het gaat om Berkellandse investeringen beginnen we dit jaar nog met grote projecten als de gemeentewerf (2,9 miljoen) en het gemeentehuis (15,5 miljoen) in Borculo. Onze inzet is het blijven uitvoeren van de afgesproken investeringen voor 2009. Het investeringsbedrag is 6,4 miljoen euro. Het gaat om nieuwe investeringen maar ook om vervangingsinvesteringen zoals: herinrichting Huenderstraat en Kruiskamplaan in Eibergen, herinrichting Jasmijnstraat, Meijersweg, Oudestraat in Neede, stationsomgeving Ruurlo, diverse onderwijsinvesteringen, vervanging diverse apparatuur en uitrusting brandweer, vervanging voertuigen buitendienst, vervanging armaturen openbare verlichting, grote rioleringswerkzaamheden als afkoppelen/ontkoppelen gescheiden rioolstelsel op verschillende plekken in Neede, het renoveren van drukrioolunits in Eibergen, Neede en Ruurlo en het renoveren van rioolgemalen.
---