Gemeente Waterland
04 maart 2009
Regionale omnibusenquête: opwaartse lijn dienstverlening
In het voorjaar van 2008 is de tweejaarlijkse Regionale Omnibusenquête
gehouden. Uit een steekproef van 550 inwoners van de gemeente
Waterland deed 73% mee aan de enquête. Het onderzoek is uitgevoerd
door de gemeente Purmerend; andere deelnemende gemeentes zijn:
Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend en Zeevang. De
gemeente spreekt de intentie uit om de uitkomsten van de enquête te
gebruiken bij de reeds in gang gezette processen om de bedrijfsvoering
te verbeteren. Hieronder staan enkele resultaten. Het volledige
rapport kunt u onderaan deze pagina vinden.
Opwaartse lijn dienstverlening
In de algemene beoordeling door inwoners is een stijgende lijn te
ontdekken: 6,1 in 2004, 6,3 in 2006 en 6,4 in 2008. De afdeling
Burgerzaken, waarmee ongeveer de helft van de contacten plaatsvindt,
krijgt een hoger cijfer (7,2). De dienstverlening tijdens het laatste
bezoek krijgt met een 7,1 een hoger cijfer dan in 2006 (6,9). De
beoordeling van het laatste telefonische contact ligt met een 6,6 iets
lager dan in 2006 (6,8). Vergeleken met de andere deelnemende
gemeenten scoort de gemeente Waterland hierbij rond het gemiddelde.
Opvallend is dat nog 42% voorkeur heeft voor persoonlijke
dienstverlening aan de balie boven digitale dienstverlening.
Leefbaarheid: gelijk aan andere gemeenten
Op het niveau van de buurt komen de leefbaarheidscores in de gemeente
Waterland overeen met de meeste andere gemeenten. Van de 15 aspecten
krijgen er 7 een cijfer lager dan een 7. De twee aspecten die een 6,5
of lager krijgen zijn: speelvoorzieningen (5,5) en kwaliteit van de
voorzieningen (6,0). Drie aspecten krijgen een 8 of hoger, namelijk de
veiligheid overdag, de veiligheid 's avonds en de overlast van
activiteiten. De meeste inwoners van de gemeente Waterland vinden dat
hun buurt gelijk is gebleven. 15% vindt dat de buurt achteruit is
gegaan. In verhouding met andere gemeenten is dit niet afwijkend.
Bewoners van de gemeente Waterland geven aan hun gemeente als plaats
om in te leven het rapportcijfer 7,6. Dit is vergelijkbaar met de
meeste andere gemeenten in de regio. De gehechtheid aan de gemeente
krijgt het rapportcijfer 7,2 en behoort daarmee tot de hoogste cijfers
in de regio. De kwaliteit van het centrum van de gemeente wordt in
vergelijking met andere gemeenten met een 7,3 goed beoordeeld.
Aandachtspunten
Er zijn ook aandachtspunten, zoals het onderhoud van de openbare
ruimte. Het algemene oordeel (6,6) is gelijk aan het gemiddelde voor
de regio. Het onderhoud van de speelvoorzieningen scoren een 5,8. Ook
de geschiktheid van looproutes in de buurt voor gehandicapten wordt
door inwoners van de gemeente Waterland met een laag cijfer
beoordeeld, namelijk met een 5,6. Dit kan verklaard worden doordat de
gemeente uit veel historische kernen bestaat met smalle wegen waar
geen ruimte is om aparte voetpaden naast de weg aan te leggen.
---
Gemeentelijke uitgaven - 21-08-08 09:11