Gemeente Waterland

04 maart 2009

Regionale omnibusenquête: opwaartse lijn dienstverlening

In het voorjaar van 2008 is de tweejaarlijkse Regionale Omnibusenquête gehouden. Uit een steekproef van 550 inwoners van de gemeente Waterland deed 73% mee aan de enquête. Het onderzoek is uitgevoerd door de gemeente Purmerend; andere deelnemende gemeentes zijn: Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend en Zeevang. De gemeente spreekt de intentie uit om de uitkomsten van de enquête te gebruiken bij de reeds in gang gezette processen om de bedrijfsvoering te verbeteren. Hieronder staan enkele resultaten. Het volledige rapport kunt u onderaan deze pagina vinden.

Opwaartse lijn dienstverlening

In de algemene beoordeling door inwoners is een stijgende lijn te ontdekken: 6,1 in 2004, 6,3 in 2006 en 6,4 in 2008. De afdeling Burgerzaken, waarmee ongeveer de helft van de contacten plaatsvindt, krijgt een hoger cijfer (7,2). De dienstverlening tijdens het laatste bezoek krijgt met een 7,1 een hoger cijfer dan in 2006 (6,9). De beoordeling van het laatste telefonische contact ligt met een 6,6 iets lager dan in 2006 (6,8). Vergeleken met de andere deelnemende gemeenten scoort de gemeente Waterland hierbij rond het gemiddelde. Opvallend is dat nog 42% voorkeur heeft voor persoonlijke dienstverlening aan de balie boven digitale dienstverlening.

Leefbaarheid: gelijk aan andere gemeenten

Op het niveau van de buurt komen de leefbaarheidscores in de gemeente Waterland overeen met de meeste andere gemeenten. Van de 15 aspecten krijgen er 7 een cijfer lager dan een 7. De twee aspecten die een 6,5 of lager krijgen zijn: speelvoorzieningen (5,5) en kwaliteit van de voorzieningen (6,0). Drie aspecten krijgen een 8 of hoger, namelijk de veiligheid overdag, de veiligheid 's avonds en de overlast van activiteiten. De meeste inwoners van de gemeente Waterland vinden dat hun buurt gelijk is gebleven. 15% vindt dat de buurt achteruit is gegaan. In verhouding met andere gemeenten is dit niet afwijkend.

Bewoners van de gemeente Waterland geven aan hun gemeente als plaats om in te leven het rapportcijfer 7,6. Dit is vergelijkbaar met de meeste andere gemeenten in de regio. De gehechtheid aan de gemeente krijgt het rapportcijfer 7,2 en behoort daarmee tot de hoogste cijfers in de regio. De kwaliteit van het centrum van de gemeente wordt in vergelijking met andere gemeenten met een 7,3 goed beoordeeld.

Aandachtspunten

Er zijn ook aandachtspunten, zoals het onderhoud van de openbare ruimte. Het algemene oordeel (6,6) is gelijk aan het gemiddelde voor de regio. Het onderhoud van de speelvoorzieningen scoren een 5,8. Ook de geschiktheid van looproutes in de buurt voor gehandicapten wordt door inwoners van de gemeente Waterland met een laag cijfer beoordeeld, namelijk met een 5,6. Dit kan verklaard worden doordat de gemeente uit veel historische kernen bestaat met smalle wegen waar geen ruimte is om aparte voetpaden naast de weg aan te leggen.
---

Gemeentelijke uitgaven - 21-08-08 09:11