ChristenUnie
'Hopen op een vaste prijs voor de JSF'
vrijdag 27 februari 2009 13:20 Joël Voordewind is samen met collega's
van de defensiecommissie voor een vijfdaags werkbezoek in Amerika om
de voors en tegens over de mogelijke F-16-opvolger JSF te onderzoeken.
Voor Dagblad Trouw houdt hij een weblog bij: "Een vaste prijs voor de
JSF's zou voor Nederland het beste scenario zijn. Maar dan moeten wel
alle andere landen meedoen. Morgen zien we de JSF misschien echt
vliegen."
Door het tijdverschil weer maar vijf uur geslapen. Naar Afrika op
werkbezoek is toch wat makkelijker wat dat betreft. Na een uur in de
bus komen we aan bij Lockheed Martin Innovatie Centrum, een soort
space laberatorium, wat lijkt op het ruimtevaart centrum in Noordwijk,
alleen dan veel groter. Hier worden allerlei beveiligings- en
communicatiesystemen bedacht, die gebruikt kunnen worden op schepen,
voertuigen en vliegtuigen.
Onbemande vliegtuigen
Het blijkt dat ze hier niet de onbemande vliegtuigen (UAV) bouwen,
maar wel de sensoren en computerprogramma's ontwikkelen waarmee de
UAV' s worden uitgerust. Sommige UAV's kunnen 48 uur non stop vliegen
om informatie te verzamelen. Ze kunnen ook gericht missies uitvoeren
en bommen schieten op doelen. Ze zijn nog niet in staat om de
jachtvliegtuigen zoals de F-16 te vervangen, want ze opereren nog
lastig in vijandelijk gebied, waar de aansturing door een grondstation
verstoord kan worden door 'jammers'. Ook kunnen ze nog geen
luchtgevechten uitvoeren. Maar ze kunnen de F-35 wel voorzien van
belangrijke informatie.
Ze laten zien hoe een netwerk van verschillende bronnen werkt en hoe
goed sommige sensoren kunnen inzoomen van 80 kilomer afstand op een
doel, zo goed zelfs dat je gebouwen exact kunt zien. Door de nieuwste
technieken krijgt de F-35 binnen 7 minuten informatie over het doel
via de grond digitaal binnen. Bij de F-16 duurt dat 16 minuten. De
piloten krijgen dan mondeling de coördinaten door die ze vervolgens
zelf moeten invoeren. Wel jammer dat we de UAV zelf niet te zien
krijgen.
Aankoopscenario's
We stappen weer in de bus terug naar Washington. Ik zet voor mezelf
nog eens op een rij wat de scenario's kunnen zijn mits we kiezen voor
de JSF.
Het beste zou zijn als we een deal voor een vaste prijs kunnen maken
gezamenlijk met de andere acht deelnemende landen. Die deal zou dan
ingaan in 2014, de datum waarop ook oorspronkelijk onze eerste twee
productievliegtuigen van de band moeten rollen. In 2017 zouden we dan
mee kunnen doen met de aankoopprocedure van de Amerikanen die vanaf
dan een aankoop doen voor 5 jaar voor hun vliegtuigen. Eens kijken of
dit een reëel scenario is morgen bij Lockheed Martin. Als dit lukt,
dan krijgen we een vaste prijs van Lockheed Martin, maar dan moeten
wel alle landen (behalve de VS) meedoen.
We vliegen van Washington door naar Dallas in Texas en komen drie uur
later aan met 25 graden celcius, komend van 0 graden in Washington.
Dit zijn Afrikaanse en aangename temperaturen. Hopelijk worden we
morgen ook zo warm onthaald bij Lockheed, met concrete cijfers en
scenario's. Als het meezit zien we de JSF morgen ook vliegen. Ben
benieuwd.