Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Foute werving internetapotheek

02 maart 2009

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vangt signalen op dat mensen telefonisch of per email benaderd worden met het aanbod om hun herhaalrecepten voortaan via een internetapotheek te bestellen. Daarbij wordt gesuggereerd dat hun eigen apotheek en/of huisarts van deze actie op de hoogte is. Ook blijkt degene die belt regelmatig over medische gegevens van de klant te beschikken.

Atie Schipaanboord, directeur Beleid & Innovatie van de NPCF, licht de bezorgdheid als volgt toe: `Het mag duidelijk zijn dat wij als NPCF een voorstander zijn van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de zorg, zolang die een bijdrage leveren aan de verbetering van de gezondheid van de consument. De internetapotheek is daarvan een goed voorbeeld. Maar waarom wij in dit geval de alarmbel luiden, heeft te maken met het feit dat nietsvermoedende patiënten denken door hun eigen apotheek te worden gebeld. En dat privé-medicijngebruik zomaar in handen blijkt te zijn van derden. Daarmee komt de privacy van de zorgconsument in het gedrang. Ook impliceert de tekst op de website van de internetapotheek dat de geneesmiddelencontrole op verzoek wordt uitgevoerd, terwijl dit de wettelijke taak van iedere apotheek is'.

Deze verontrustende situatie vormt voor de NPCF aanleiding om de publiciteit te zoeken in het belang van de zorgconsument. Vorige week heeft de NPCF op haar website een oproep aan iedereen geplaatst om zich te melden als men met een dergelijk aanbod wordt benaderd. Ook in het tv-programma Kassa van vandaag vraagt de NPCF aandacht voor deze oneigenlijke manier van werven van klanten.