Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Foute werving internetapotheek
02 maart 2009
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vangt signalen
op dat mensen telefonisch of per email benaderd worden met het aanbod
om hun herhaalrecepten voortaan via een internetapotheek te bestellen.
Daarbij wordt gesuggereerd dat hun eigen apotheek en/of huisarts van
deze actie op de hoogte is. Ook blijkt degene die belt regelmatig over
medische gegevens van de klant te beschikken.
Atie Schipaanboord, directeur Beleid & Innovatie van de NPCF, licht de
bezorgdheid als volgt toe: `Het mag duidelijk zijn dat wij als NPCF
een voorstander zijn van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de zorg,
zolang die een bijdrage leveren aan de verbetering van de gezondheid
van de consument. De internetapotheek is daarvan een goed voorbeeld.
Maar waarom wij in dit geval de alarmbel luiden, heeft te maken met
het feit dat nietsvermoedende patiënten denken door hun eigen apotheek
te worden gebeld. En dat privé-medicijngebruik zomaar in handen blijkt
te zijn van derden. Daarmee komt de privacy van de zorgconsument in
het gedrang. Ook impliceert de tekst op de website van de
internetapotheek dat de geneesmiddelencontrole op verzoek wordt
uitgevoerd, terwijl dit de wettelijke taak van iedere apotheek is'.
Deze verontrustende situatie vormt voor de NPCF aanleiding om de
publiciteit te zoeken in het belang van de zorgconsument. Vorige week
heeft de NPCF op haar website een oproep aan iedereen geplaatst om
zich te melden als men met een dergelijk aanbod wordt benaderd. Ook in
het tv-programma Kassa van vandaag vraagt de NPCF aandacht voor deze
oneigenlijke manier van werven van klanten.