Gemeente Almelo
Vriezebrug wordt vernieuwd, omliggende straten blijven bereikbaar
2 maart 2009 - De Vriezebrug, die de Ootmarsumsestraat leidt over het
kanaal Almelo Nordhorn, wordt vervangen. Tot en met vrijdag 27 maart
is deze verbinding helemaal afgesloten en wordt al het verkeer
omgeleid. Daarna is de brug weer als nieuw.
De Vriezebrug in vroeger tijden
De Vriezebrug in vroeger tijden
De huidige Vriezebrug is gebouwd in 1933. Hij bestaat uit twee
betonnen landhoofden, die zijn bekleed met metselwerk. Aan de kant van
de stad zit nog de oude machinekamer met het bewegingswerk. In de loop
der jaren is de stalen brug verstevigd met een betonnen dek. Maar hij
is zo verouderd dat vernieuwing noodzakelijk is.
Stalen dek
De landhoofden bleken na onderzoek nog goed te zijn. Als het
metselwerk wordt hersteld, kan de fundering nog jaren mee. Het stalen
dek echter heeft zijn beste tijd gehad. Het werk bestaat dan ook
hoofdzakelijk uit het vervangen van het stalen dek, waarbij de
landhoofden worden aangepast aan de nieuwe situatie.
Naambord
Om de doorstroming te bevorderen, wordt de rijbaan van het nieuwe dek
aan beide kanten een halve meter verbreed. Dit komt ten goede aan de
ruimte voor de fietsers. Wandelaars moeten met iets minder plek
genoegen nemen. Het smeedijzeren naambord, dat de stichting
Stadsherstel heeft geschonken, wordt in het bestaande hekwerk
geplaatst.
Varens
In het metselwerk van de landhoofden groeien varens. Die worden
weggehaald door het IVN. De sporen worden bewaard en aangebracht in de
nieuwe voeg. Daarin komt kalkhoudende cement, waar de varens goed in
kunnen groeien.
Het asfalt van de noordelijke kruising is ook aan onderhoud toe. Dat
doet de Gemeente gelijk met het vervangen van de brug, zodat het
verkeer maar één keer wordt gestremd. Op maandag 16 maart en in de
laatste week van maart is de grootste overlast voor het verkeer. Dan
zijn beide kruisingen nodig voor het inhijsen van de brug.