Gemeente Almelo

Vriezebrug wordt vernieuwd, omliggende straten blijven bereikbaar

2 maart 2009 - De Vriezebrug, die de Ootmarsumsestraat leidt over het kanaal Almelo Nordhorn, wordt vervangen. Tot en met vrijdag 27 maart is deze verbinding helemaal afgesloten en wordt al het verkeer omgeleid. Daarna is de brug weer als nieuw.

De Vriezebrug in vroeger tijden
De Vriezebrug in vroeger tijden

De huidige Vriezebrug is gebouwd in 1933. Hij bestaat uit twee betonnen landhoofden, die zijn bekleed met metselwerk. Aan de kant van de stad zit nog de oude machinekamer met het bewegingswerk. In de loop der jaren is de stalen brug verstevigd met een betonnen dek. Maar hij is zo verouderd dat vernieuwing noodzakelijk is.

Stalen dek

De landhoofden bleken na onderzoek nog goed te zijn. Als het metselwerk wordt hersteld, kan de fundering nog jaren mee. Het stalen dek echter heeft zijn beste tijd gehad. Het werk bestaat dan ook hoofdzakelijk uit het vervangen van het stalen dek, waarbij de landhoofden worden aangepast aan de nieuwe situatie.

Naambord

Om de doorstroming te bevorderen, wordt de rijbaan van het nieuwe dek aan beide kanten een halve meter verbreed. Dit komt ten goede aan de ruimte voor de fietsers. Wandelaars moeten met iets minder plek genoegen nemen. Het smeedijzeren naambord, dat de stichting Stadsherstel heeft geschonken, wordt in het bestaande hekwerk geplaatst.

Varens

In het metselwerk van de landhoofden groeien varens. Die worden weggehaald door het IVN. De sporen worden bewaard en aangebracht in de nieuwe voeg. Daarin komt kalkhoudende cement, waar de varens goed in kunnen groeien.

Het asfalt van de noordelijke kruising is ook aan onderhoud toe. Dat doet de Gemeente gelijk met het vervangen van de brug, zodat het verkeer maar één keer wordt gestremd. Op maandag 16 maart en in de laatste week van maart is de grootste overlast voor het verkeer. Dan zijn beide kruisingen nodig voor het inhijsen van de brug.