Gemeente Achtkarspelen
Gevonden en verloren voorwerpen vanaf 1 maart bij de gemeente i.p.v. bij de
politie
De politie Fryslân en de 31 Friese gemeenten hebben afgesproken dat
de gemeenten met ingang van 1 maart 2009 de afhandeling van verloren
en gevonden voorwerpen overnemen van de politie. Volgens het
Burgerlijk Wetboek is de gemeente verantwoordelijk voor het beheer van
gevonden en verloren voorwerpen.
Per 1 maart zal de gemeente Achtkarspelen de gevonden en verloren
voorwerpen afhandelen. Dit kan op twee manieren; via internet of bij
de receptie in het gemeentehuis.
Hier kunnen gevonden en verloren voorwerpen worden geregistreerd door
middel van het invullen van een formulier.
Ook bij de receptie in het gemeentehuis aan de Stationsstraat 18 in
Buitenpost kunnen gevonden en verloren voorwerpen worden aangegeven.
Een medewerker van de gemeente vult een formulier in.
In beide gevallen kan het gevonden voorwerp in bewaring worden gegeven
aan de gemeente, tot de eigenaar zich meldt. De vinder mag na
melding en registratie bij de gemeente of via internet het gevonden
voorwerp ook zelf in bewaring houden.
Gevonden voorwerpen die minder dan ⬠450 waard zijn worden drie
maanden bewaard. Gevonden voorwerpen die meer waard zijn van ⬠450
worden twaalf maanden bewaard.
Meer informatie vindt u hier.