Gemeente Achtkarspelen


Gevonden en verloren voorwerpen vanaf 1 maart bij de gemeente i.p.v. bij de politie

De politie Fryslân en de 31 Friese gemeenten hebben afgesproken dat de gemeenten met ingang van 1 maart 2009 de afhandeling van verloren en gevonden voorwerpen overnemen van de politie. Volgens het Burgerlijk Wetboek is de gemeente verantwoordelijk voor het beheer van gevonden en verloren voorwerpen.

Per 1 maart zal de gemeente Achtkarspelen de gevonden en verloren voorwerpen afhandelen. Dit kan op twee manieren; via internet of bij de receptie in het gemeentehuis.

Hier kunnen gevonden en verloren voorwerpen worden geregistreerd door middel van het invullen van een formulier.
Ook bij de receptie in het gemeentehuis aan de Stationsstraat 18 in Buitenpost kunnen gevonden en verloren voorwerpen worden aangegeven. Een medewerker van de gemeente vult een formulier in.

In beide gevallen kan het gevonden voorwerp in bewaring worden gegeven aan de gemeente, tot de eigenaar zich meldt. De vinder mag na melding en registratie bij de gemeente of via internet het gevonden voorwerp ook zelf in bewaring houden.

Gevonden voorwerpen die minder dan ⬠450 waard zijn worden drie maanden bewaard. Gevonden voorwerpen die meer waard zijn van ⬠450 worden twaalf maanden bewaard.

Meer informatie vindt u hier.