Ingezonden persbericht


STEPSTONE: 2008 BESTE JAAR OOIT
Winsttoename door evenwichtig productportfolio in onzekere markt


* Omzetstijging 9% naar EUR 31 miljoen (t.o.v. Q4 2007)
* Solutions 17% omzetstijging en 84 nieuwe klanten
* Online gestage groei en omzetstijging van 3%
* Onderliggende EBITDA van EUR 4,6 miljoen (was EUR 5,6 miljoen)
* Structurele kostenverlagingmaatregelen Online EUR 2 miljoen per kwartaal
* EBITDA EUR 2,5 miljoen na EUR 2,1 miljoen reorganisatieafboeking
* EUR 2,3 miljoen operationele cashflow

Corporate
Q4 omzet bedroeg EUR 31 miljoen (9% groei van EUR 28,6 miljoen in 2007). De autonome groei, exclusief acquisities, was 6%.

StepStone is een gezonde financiële en winstgevende leverancier van software en services op het gebied van Human Capital Management (HCM). StepStone biedt een gevarieerd productaanbod en services aan klanten wereldwijd. 2008 was het meest succesvolle jaar ooit voor het bedrijf, met een focus op cashflow en rentabiliteit. De Software as a service (SaaS) producten genereren voorspelbare omzet. Online producten profiteren van een structurele verschuiving op de lange termijn van traditionele media naar online media maar ondervinden tegelijkertijd meer invloed van cyclische veranderingen in de vraag.

Q4 kende een sterke vraag naar Talent Management Solutions, met name performance management en succession planning. Zoals voorspeld nam de vraag naar online producten af als gevolg van onzekerheden bij klanten over toekomstige werkgelegenheid. Opnieuw investeerde StepStone in Europa en Azië, regio's waar het bedrijf groei doormaakt. De focus in Europa lag op productontwikkeling en het servicemodel voor klanten. In Azië zijn verkoop en operatie uitgebreid. In januari 2009 nam StepStone de resterende 30% van een Chinese dochteronderneming over.

StepStone Solutions
De vraag naar producten van StepStone Solutions groeide opnieuw sterk. In Q4 sloten 84 nieuwe klanten contracten voor talentmanagement producten, waaronder in Nederland klanten als Philips, Getronics en Raet. In Q4 2007 waren dit 88 klanten. Bijzonder bemoedigend was dat 96 bestaande klanten hun contracten uitbreidden, door extra gebruik van bestaande producten of door aanschaf van nieuwe producten. Eind december gebruikten bijna 1600 klanten wereldwijd de talentmanagement producten van StepStone Solutions. De wereldwijde economische crisis heeft duidelijk impact. Klanten nemen minder snel beslissingen nemen en voeren meer due dilligence uit. StepStone ziet dit als een concurrentievoordeel, vanwege de bewezen kracht van het bedrijf om complexe projecten binnen budget en tijdlimiet op te leveren. StepStone investeerde opnieuw zwaar in de Solutions activiteiten en zet dit voort in 2009. StepStone focust op meer investeringen in productontwikkeling en in medewerkers met direct klantcontact. Daarnaast breidt StepStone de operatie en het commerciële team in Azië. Voor meer financiële toelichting zie bijlage.

StepStone Online
Terwijl het aantal bestaande klanten dat een contractverlenging tekende erg gezond was, lag de contractuele waarde lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Hierdoor nam het aantal openstaande vacatures af. Deze trend geldt voor alle Online markten. De impact van deze verandering was het sterkst in Duitsland, de laatste van de grote StepStone markten die werd aangetast door de mondiale crisis. De verkoop van Online producten was 11% lager dan in Q4 2007, mede doordat klanten hun bestedingspatroon vertragen. Voor meer financiële toelichting zie bijlage.

Financiële positie
StepStone behoudt een sterke financiële positie met EUR 29,7 miljoen in cash en een kwartaal met een solide positieve operationele cash flow. EUR 2,3 miljoen van de operationele cash is gegenereerd in dit kwartaal. Dat brengt het jaartotaal op EUR 19,3 miljoen. In 2007 was dit EUR 15,8 miljoen. Zie bijlage voor uitgebreide toelichting.

Vooruitzichten
2008 was het beste jaar ooit voor StepStone. Echter, economische omstandigheden in de markten van StepStone verslechteren en het klantvertrouwen wordt ongunstig beïnvloedt. Naar verwachting wordt 2009 een uitdagend jaar met minder zichtbaarheid en een verdere afzwakking van de vraag, voornamelijk in de Online organisatie. StepStone nam al de nodige kostenmaatregelen en blijft zowel de kosten als de cashflow nauwgezet volgen en beheren in 2009.

Contact voor de media:
Veronique van Zanten
stepstonesolutions@koningvogel.nl
t + 31 (0) 6 518 31 707