Senternovem

26-03-2009 | HEB maakt waterstofvoertuig zuiniger

Het nieuw opgerichte bedrijf Hydrogen Efficiency Technologies (HyET) heeft een hydrogen efficiency booster ontwikkeld waarmee een waterstofvoertuig 20 procent minder energie verbruikt. Het is een uitvinding van Erik Middelman. Hij stond ook aan de wieg van het bedrijf Nedstack, dat brandstofcellen produceert, die waterstof omzetten in stroom.

De meest gebruikte oplossing om waterstof op te slaan is middels comprimeren onder hoge druk. Dat gebeurt bij 700 bar. Bij die druk past een kilogram waterstof in 25 liter. Het probleem is dat comprimeren flink veel energie kost. Een kilogram waterstof samenpersen tot 700 bar vraagt ongeveer 14% van de verbrandingswaarde van diezelfde hoeveelheid.

Voor een middenklassenauto is een HEB ongeveer 100 x 100 x 500 millimeter groot. De HEB maakt gebruik van een intelligent membraan. Aan de ene kant daarvan bevindt zich waterstof onder 700 bar druk, aan de andere kant waterstof bij 2 bar. Waterstof dat door het membraan gaat, veroorzaakt een spanningsverschil aan weerszijden van het membraan en daarmee elektrische energie.

Het apparaat zet dus compressie-energie van waterstof dat onder hoge druk is opgeslagen in een tank om in stroom en waterstof van lage druk. De techniek haalt bijna alle compressie-energie, wel tot 90%, weer terug.

Het nieuwe bedrijf krijgt 95.000 euro subsidie van SenterNovem om het apparaatje verder door te ontwikkelen.

Bron

Gelderlander
Energiegids