Senternovem
26-03-2009 | HEB maakt waterstofvoertuig zuiniger
Het nieuw opgerichte bedrijf Hydrogen Efficiency Technologies (HyET)
heeft een hydrogen efficiency booster ontwikkeld waarmee een
waterstofvoertuig 20 procent minder energie verbruikt. Het is een
uitvinding van Erik Middelman. Hij stond ook aan de wieg van het
bedrijf Nedstack, dat brandstofcellen produceert, die waterstof
omzetten in stroom.
De meest gebruikte oplossing om waterstof op te slaan is middels
comprimeren onder hoge druk. Dat gebeurt bij 700 bar. Bij die druk
past een kilogram waterstof in 25 liter. Het probleem is dat
comprimeren flink veel energie kost. Een kilogram waterstof
samenpersen tot 700 bar vraagt ongeveer 14% van de verbrandingswaarde
van diezelfde hoeveelheid.
Voor een middenklassenauto is een HEB ongeveer 100 x 100 x 500
millimeter groot. De HEB maakt gebruik van een intelligent membraan.
Aan de ene kant daarvan bevindt zich waterstof onder 700 bar druk, aan
de andere kant waterstof bij 2 bar. Waterstof dat door het membraan
gaat, veroorzaakt een spanningsverschil aan weerszijden van het
membraan en daarmee elektrische energie.
Het apparaat zet dus compressie-energie van waterstof dat onder hoge
druk is opgeslagen in een tank om in stroom en waterstof van lage
druk. De techniek haalt bijna alle compressie-energie, wel tot 90%,
weer terug.
Het nieuwe bedrijf krijgt 95.000 euro subsidie van SenterNovem om het
apparaatje verder door te ontwikkelen.
Bron
Gelderlander
Energiegids