Gemeente Vlieland

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Elk jaar stuurt de gemeente u een belastingaanslag. Daarin staat wat u moet betalen voor het ophalen van het afval, voor uw huis, voor de aansluiting op het riool en voor de hond. Wie een zeer laag inkomen of een uitkering heeft, hoeft soms geen of slechts een deel belasting aan de gemeente te betalen. Men noemt dat `gehele of gedeeltelijke kwijtschelding'. Voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding komt u niet zomaar in aanmerking, dit hangt af van uw persoonlijke financiële omstandigheden.

Wanneer kunt u kwijtschelding vragen? Als u het bedrag van de aanslag niet kunt betalen -ook niet met de automatische incasso van 10 termijnen-, dan kunt u om kwijtschelding vragen. Of u ook inderdaad daarvoor in aanmerking komt, hangt af van uw persoonlijke financiële omstandigheden. Voor welke belasting kunt u eventueel kwijtschelding krijgen? U kunt een verzoek om kwijtschelding indienen voor belastingen die u persoonlijk treffen zoals: gemeentelijke heffingen (afvalstoffenheffing, rioolbelasting, onroerendezaakbelastingen en hondenbelasting).

Hoe kunt u kwijtschelding aanvragen?

U kunt bij het loket een kwijtscheldingsformulier

aanvragen. Ook kunt u het formulier vinden op de web-

site van de gemeente, zie www.vlieland.nl
(Dienstverlening/formulieren/Financiën).U moet dit formulier duidelijk en volledig invullen. Onvolledig of verkeerd ingevulde formulieren kunnen niet in behandeling worden genomen.

Wij helpen u graag. Weet u niet precies hoe u het formulier moet invullen, dan helpen wij u graag. U kunt voor hulp terecht bij mevrouw R. Dijkstra.(graag vooraf even een afspraak maken). Als u naar het gemeentehuis komt, moet u de gevraagde bewijzen (loonstroken, afschriften van bank en/of giro e.d.) meenemen.

Wat moet u meenemen? Verschillende bewijsstukken, zoals kopie loonstrook, kopieën van giro- of bankafschriften, waaruit b.v. blijkt hoeveel huur u betaalt of hoeveel uw hypotheekaflossing is.

Hoe wordt een verzoek om kwijtschelding beoordeeld? De gemeente bekijkt ieder verzoek apart. Dit gebeurt aan de hand van een aantal richtlijnen. Berekend wordt hoeveel u kunt betalen. Dat noemt men de zogenaamde "betalingscapaciteit". Daarbij wordt uitgegaan van het netto-besteedbaar inkomen. Wanneer u de woning deelt met b.v. een inwonend kind van 21 jaar en ouder met een eigen inkomen, dan is dat van invloed op uw netto-besteedbaar inkomen. Er wordt bij de berekening van de betalingscapaciteit géén rekening gehouden met de ontvangen kinderbijslag. Wel wordt rekening gehouden met voor de kinderen ontvangen alimentatie en / of betaalde premies ziektekostenverzekering. Het netto-besteedbaar inkomen wordt bepaald door wat u en eventueel uw partner(s) ontvangen aan:


· loon, salaris, pensioen, winst of sociale uitkeringen;


· bijverdiensten, rente van spaarrekeningen e.d.


· vakantiegeld en andere eenmalige uitkeringen


· alimentatie (ook voor kinderen)

de ontvangen huursubsidie

Daarbij wordt, binnen zekere grenzen, rekening gehouden met de volgende uitgaven:


· netto huur en hypotheekrente


· nominale premie ziektekostenverzekering


· alimentatieverplichtingen


· begrafenisverzekering

Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding?

U kunt geen kwijtschelding krijgen als u vermogen heeft. Tot de vermogens-bestanddelen behoren onder meer: saldo's van bank en / of giro, auto's, grond, garage, tweede woning, (sta)caravan, boot, effecten, vorderingen, spaarbrieven en de overwaarde van de eigen woning.

Een bescheiden vermogen blijft buiten beschouwing. De vrijstelling bedraagt dan voor mensen die voor 1 januari 2000 ouder waren dan 65:

o voor echtparen een vermogen van EUR 4538,--

o voor alleenstaanden een vermogen van EUR 2269,--

Voor andere gevallen zijn er geen vaste vrijstellingen

Naast het hebben van vermogen wordt in beginsel ook geen kwijtschelding verleend in de volgende gevallen:

o als de gemeente vermoedt dat u niet wilt betalen;

o als u bewust onjuiste gegevens verstrekt

o als het uw eigen schuld is dat u niet kunt betalen (u heeft uw geld aan wat anders uitgegeven);

o te verwachten wijziging in de financiële omstandigheden;

o sterk wisselende inkomens;

o het niet gebruiken van teruggaven van belasting voor aflossing van belastingschuw inkomen en kosten.

Voorlopig niet betalen

Op het moment dat het aanvraagformulier wordt ingeleverd bij de gemeente, hoeft u de belasting (voorlopig) niet te betalen. Er zal dan eerst een beslissing over uw verzoek worden genomen.

Hoe weet u of u gehele of gedeeltelijke kwijtschelding krijgt?

Op grond van alle beschikbare gegevens wordt door het college van burgemeester en wethouders een beslissing genomen of u in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Het kan zijn dat u eerst nog aanvullende gegevens moet inleveren. De beslissing wordt u door middel van een zogenaamde beschikking meegedeeld. Daarin staat eventueel te lezen waarom u niet in aanmerking komt.

Nogmaals wij helpen u graag!

Omdat de regeling voor kwijtschelding erg ingewikkeld is, willen wij u graag helpen met het geven van inlichtingen en het invullen van het formulier. Voor inlichtingen of hulp bij het invullen van het formulier kunt u bellen of e-mailen met mevrouw R. Dijkstra, telefoon 0562-452730 (bij voorkeur bellen op woensdagochtend, donderdag of vrijdagochtend), fax: 0562-451895, e-mail: r.dijkstra@vlieland.nl.