Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Elk jaar stuurt de gemeente u een belastingaanslag. Daarin staat wat u
moet betalen voor het ophalen van het afval, voor uw huis, voor de
aansluiting op het riool en voor de hond. Wie een zeer laag inkomen of
een uitkering heeft, hoeft soms geen of slechts een deel belasting aan
de gemeente te betalen. Men noemt dat `gehele of gedeeltelijke
kwijtschelding'. Voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding komt u
niet zomaar in aanmerking, dit hangt af van uw persoonlijke financiële
omstandigheden.
Wanneer kunt u kwijtschelding vragen? Als u het bedrag van de aanslag
niet kunt betalen -ook niet met de automatische incasso van 10
termijnen-, dan kunt u om kwijtschelding vragen. Of u ook inderdaad
daarvoor in aanmerking komt, hangt af van uw persoonlijke financiële
omstandigheden. Voor welke belasting kunt u eventueel kwijtschelding
krijgen? U kunt een verzoek om kwijtschelding indienen voor
belastingen die u persoonlijk treffen zoals: gemeentelijke heffingen
(afvalstoffenheffing, rioolbelasting, onroerendezaakbelastingen en
hondenbelasting).
Hoe kunt u kwijtschelding aanvragen?
U kunt bij het loket een kwijtscheldingsformulier
aanvragen. Ook kunt u het formulier vinden op de web-
site van de gemeente, zie www.vlieland.nl
(Dienstverlening/formulieren/Financiën).U moet dit formulier duidelijk
en volledig invullen. Onvolledig of verkeerd ingevulde formulieren
kunnen niet in behandeling worden genomen.
Wij helpen u graag. Weet u niet precies hoe u het formulier moet
invullen, dan helpen wij u graag. U kunt voor hulp terecht bij
mevrouw R. Dijkstra.(graag vooraf even een afspraak maken). Als u naar
het gemeentehuis komt, moet u de gevraagde bewijzen (loonstroken,
afschriften van bank en/of giro e.d.) meenemen.
Wat moet u meenemen? Verschillende bewijsstukken, zoals kopie
loonstrook, kopieën van giro- of bankafschriften, waaruit b.v. blijkt
hoeveel huur u betaalt of hoeveel uw hypotheekaflossing is.
Hoe wordt een verzoek om kwijtschelding beoordeeld? De gemeente
bekijkt ieder verzoek apart. Dit gebeurt aan de hand van een aantal
richtlijnen. Berekend wordt hoeveel u kunt betalen. Dat noemt men de
zogenaamde "betalingscapaciteit". Daarbij wordt uitgegaan van het
netto-besteedbaar inkomen. Wanneer u de woning deelt met b.v. een
inwonend kind van 21 jaar en ouder met een eigen inkomen, dan is dat
van invloed op uw netto-besteedbaar inkomen. Er wordt bij de
berekening van de betalingscapaciteit géén rekening gehouden met de
ontvangen kinderbijslag. Wel wordt rekening gehouden met voor de
kinderen ontvangen alimentatie en / of betaalde premies
ziektekostenverzekering. Het netto-besteedbaar inkomen wordt bepaald
door wat u en eventueel uw partner(s) ontvangen aan:
· loon, salaris, pensioen, winst of sociale uitkeringen;
· bijverdiensten, rente van spaarrekeningen e.d.
· vakantiegeld en andere eenmalige uitkeringen
· alimentatie (ook voor kinderen)
de ontvangen huursubsidie
Daarbij wordt, binnen zekere grenzen, rekening gehouden met de
volgende uitgaven:
· netto huur en hypotheekrente
· nominale premie ziektekostenverzekering
· alimentatieverplichtingen
· begrafenisverzekering
Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding?
U kunt geen kwijtschelding krijgen als u vermogen heeft. Tot de
vermogens-bestanddelen behoren onder meer: saldo's van bank en / of
giro, auto's, grond, garage, tweede woning, (sta)caravan, boot,
effecten, vorderingen, spaarbrieven en de overwaarde van de eigen
woning.
Een bescheiden vermogen blijft buiten beschouwing. De vrijstelling
bedraagt dan voor mensen die voor 1 januari 2000 ouder waren dan 65:
o voor echtparen een vermogen van EUR 4538,--
o voor alleenstaanden een vermogen van EUR 2269,--
Voor andere gevallen zijn er geen vaste vrijstellingen
Naast het hebben van vermogen wordt in beginsel ook geen
kwijtschelding verleend in de volgende gevallen:
o als de gemeente vermoedt dat u niet wilt betalen;
o als u bewust onjuiste gegevens verstrekt
o als het uw eigen schuld is dat u niet kunt betalen (u heeft uw geld
aan wat anders uitgegeven);
o te verwachten wijziging in de financiële omstandigheden;
o sterk wisselende inkomens;
o het niet gebruiken van teruggaven van belasting voor aflossing van
belastingschuw inkomen en kosten.
Voorlopig niet betalen
Op het moment dat het aanvraagformulier wordt ingeleverd bij de
gemeente, hoeft u de belasting (voorlopig) niet te betalen. Er zal dan
eerst een beslissing over uw verzoek worden genomen.
Hoe weet u of u gehele of gedeeltelijke kwijtschelding krijgt?
Op grond van alle beschikbare gegevens wordt door het college van
burgemeester en wethouders een beslissing genomen of u in aanmerking
komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Het kan zijn dat u
eerst nog aanvullende gegevens moet inleveren. De beslissing wordt u
door middel van een zogenaamde beschikking meegedeeld. Daarin staat
eventueel te lezen waarom u niet in aanmerking komt.
Nogmaals wij helpen u graag!
Omdat de regeling voor kwijtschelding erg ingewikkeld is, willen wij u
graag helpen met het geven van inlichtingen en het invullen van het
formulier. Voor inlichtingen of hulp bij het invullen van het
formulier kunt u bellen of e-mailen met mevrouw R. Dijkstra, telefoon
0562-452730 (bij voorkeur bellen op woensdagochtend, donderdag of
vrijdagochtend), fax: 0562-451895, e-mail: r.dijkstra@vlieland.nl.
Gemeente Vlieland