Consumentenbond
---
27 februari 2009
Uniforme pensioenoverzichten 2008 te laat en niet volledig
Na twee jaar ervaring opdoen met het opstellen van het Uniform
Pensioenoverzicht (UPO) hebben pensioenfondsen hun zaakjes nog steeds
niet op orde. De consument wordt hierdoor niet goed geïnformeerd over
zijn pensioen. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële
Markten onder 25 ondernemingspensioenfondsen, bedrijfstak- en
beroepspensioenfondsen. Tweederde van de onderzochte fondsen kon in
augustus 2008 nog geen UPO 2008 produceren. Daarnaast voldeden diverse
UPO's niet aan het vereiste model.
Uniformiteit
De Consumentenbond heeft lang gepleit voor betere en duidelijke
informatieverstrekking aan consumenten over hun pensioen. Hiervoor is
twee jaar geleden het Uniform Pensioenoverzicht in het leven geroepen
dat er voor moet zorgen dat consumenten tijdig, juist en volledig
geïnformeerd worden. Dit volgens een uniform format zodat overzichten
onderling goed met elkaar te vergelijken zijn. Consumenten die bij
meerdere fondsen pensioen opbouwen krijgen zo een beter inzicht in hun
opgebouwde pensioenrechten.
Volgens de bond moeten pensioenfondsen in deze onzekere tijden
actiever met hun achterban communiceren.
---