Ingezonden persbericht


Persbericht

Betrouwbaarheid elektriciteit- en gasnet Liander blijft 99,99 procent Nieuw systeem kan graafschade fors terugdringen

Arnhem, 2 maart 2009 - De betrouwbaarheid van het elektriciteit- en gasnet van Liander blijft tot de wereldtop behoren. Beide netten functioneerden in 2008 gedurende 99,99 procent van het jaar goed. Huishoudens in het gebied van Liander zaten gemiddeld 24 minuten zonder stroom. Voor gas was de gemiddelde uitvalduur per klant slechts 21 seconden.

Met deze cijfers behoren de netwerken van Liander tot de best presterende elektriciteit- en gasnetwerken ter wereld. De laatste vijf jaar vertonen de cijfers voor de uitvalduur een licht dalende trend. De storing van ruim 48 uur in de Bommeler- en Tielerwaard van december 2007 - toen een Apachehelikopter van Defensie een hoogspanningslijn vernielde - is daarbij niet meegerekend. Zonder deze storing was de uitvalduur in 2007 23,5 minuten. De uitvalduur gas is in vergelijking met elektriciteit zeer laag. In de gasdistributie komt het niet vaak voor dat veel klanten door dezelfde storing worden getroffen. Bij gasstoringen is meestal slechts één klant betrokken.

Oorzaken stroomstoringen
Het aandeel graafschades in stroomstoringen is in 2008 aanzienlijk gebleven, ondanks diverse initiatieven om graafschades terug te dringen. Zo'n 34 procent van de uitvalduur wordt door graafschade veroorzaakt. Liander wijdt dit aan de toegenomen economische activiteit en de zachte winter - en daardoor meer graafwerkzaamheden - gedurende het eerste deel van 2008.

Maatregelen voor minder storingen en beperking uitvalduur Vanaf 1 oktober 2008 is een nieuwe landelijke regeling van kracht die graafwerkbedrijven verplicht, om voordat ze gaan graven bij het Kadaster op te vragen waar op de graaflocatie de ondergrondse leidingen liggen. Ook is Liander in 2008 een proef gestart met een nieuw systeem om graafschades verder terug te dringen. Aannemers die met dit systeem werken, moeten bij graafwerkzaamheden voldoende onderzoek doen naar de aanwezige kabels en leidingen. Ze werken met kabelzoekers en maken proefsleuven. Die gegevens zijn vervolgens voor Liander en voor de aannemer via internet te zien, vaak compleet met foto's. Deze proef leidde bij de aannemers die ermee werken al tot een halvering van de graafschades.

Gasstoring meestal geen onderbreking
De uitvalduur van gas is veel lager dan van elektriciteit. Het gasnet heeft een dusdanige structuur dat bij een storing het transport van gas meestal gehandhaafd kan blijven. Klanten van Liander hebben gemiddeld minder dan eens in de 200 jaar te maken met een onderbreking van het gastransport. In geval van een gasstoring krijgt het veiligstellen van de plaatselijke situatie de eerste prioriteit. Klanten kunnen daarom 24 uur per dag gratis het nationaal storingsnummer gas en stroom (0800 9009) bellen om gaslucht of een storing te melden.

Over Liander
Netbeheerder Liander verzorgt de aansluiting en het transport van gas en elektriciteit bij 2,8 miljoen huishoudens en bedrijven in Gelderland, Noord-Holland, Flevoland, Friesland en Zuid-Holland. Als brede netbeheerder heeft Liander het eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten en voert zij het onderhoud, de uitbreiding en de innovatie van die netten zelf uit. Ook draagt Liander bij aan een vrije energiemarkt door de overstap van klanten naar een andere leverancier mogelijk te maken. Liander staat onder toezicht van de Energiekamer. Liander vormt de kern van het nieuwe netwerkbedrijf Alliander, waartoe ook Liandon en Liandyn behoren. Liandon levert diensten op het gebied van aanleg en onderhoud van complexe energie-infrastructuren. Liandyn is specialist in openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, cameratoezicht en lichtarchitectuur. Alliander telt ruim 5.000 medewerkers.

++++++++++++++++++++
Voor meer informatie
Alliander Woordvoering & PR, Carlo van der Borgt, woordvoerder, telefoon: (026) 844 22 66, e-mail: woordvoering@alliander.com