Ingezonden persbericht
Persbericht DIDAKTIEF, 2 maart 2009
Vrije school presteert slecht
Leerlingen in het voortgezet vrijeschool-onderwijs leren minder dan leeftijdgenoten op reguliere scholen. Met name hun prestaties met rekenen en wiskunde blijven achter. Belangrijkste oorzaak is een achterstand die zij al in het vrije basisonderwijs oplopen.
Dat zegt Hilde Steenbergen in een interview in de nieuwste Didaktief. Steenbergen promoveert op 12 maart in Groningen bij professor Greetje van der Werf. In heldere bewoordingen legt Steenbergen in Didaktief uit wat er volgens haar mis is in het vrije school onderwijs èn wat er juist wel deugt. Fors lagere scores voor wiskunde en Nederlands, een achterstand die leerlingen waarschijnlijk niet meer inhalen voor hun eindexamen. Aan de andere kant gaan leerlingen op de vrije school in de loop van de tijd harder werken en zijn ze meer gemotiveerd om te leren. Op de lange termijn kan dat leiden tot dieper leren.
De onderwijsinspectie signaleerde al eerder grote problemen bij vrije scholen. Een relatief hoog percentage kreeg het etiket (zeer) zwak. De Vereniging van Vrijescholen werkt hard aan verbetering van de onderwijskwaliteit. Sommige vrije scholen vrezen nu voor de eigenheid en vrijheid van inrichting. Ten onrechte, volgens de inspectie, verbetering van de onderwijskwaliteit is mogelijk binnen het vrije schoolconcept.
Didaktief sprak met alle betrokkenen: de hoofdinspecteur van het onderwijs, de Vereniging van Vrijescholen, de schooldirecteur en de onderwijsbegeleider. Ze ging ook kijken op twee vrije scholen, de Rudolf Steinerschool in Alkmaar en het Geert Groote College in Amsterdam.
Verder in Didaktief deze maand:
- Voor- en vroegschoolse educatie (vve) heeft in Nederland nauwelijks effect op de onderwijskansen van kinderen. Dat komt onder andere door geldgebrek. Bovendien worden niet alle doelgroepleerlingen bereikt. Dat blijkt uit een review-studie naar vve.
- Onbevoegd lesgeven komt substantieel voor: één op de vier docenten geeft geregeld les zonder daar de vereiste papieren voor te bezitten. Die docenten en hun wél bevoegde collega's zijn daar niet onverdeeld gelukkig mee, vertelt onderzoekster Maartje van Daalen.
- Een advies van socioloog Gijs Weijters aan minister van der Laan: steek geld in scholen in plaats van in buurten, dat is veel effectiever.
----------------
Noot voor de redactie /
Ingezonden persbericht