Ingezonden persbericht


Leidschendam, 2 maart 2009

Officiële start "Nog geen 20? Laat je legitimatie zien!"

Kamerleden controleren legitimatiebewijzen in supermarkt

Op maandagmiddag 2 maart 2009 controleren Tweede Kamerleden als tijdelijke kassamedewerker de legitimatiebewijzen van jongeren onder de 20 bij de aankoop van alcohol en tabak. Zij geven hiermee de officiële aftrap van de landelijke maatregel die de supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), op 2 maart invoeren bij de verkoop van alcohol en tabak. Lea Bouwmeester van de PvdA, Tofik Dibi van Groen Links, Manja Smits van de SP en Halbe Zijlstra van de VVD ervaren zo in de praktijk waar zij in de Kamer over praten als woordvoerders over alcohol.

Met ingang van 2 maart vragen supermarkten aan iedereen die jonger is dan 20 jaar klaar te staan met een geldig legitimatiebewijs bij de aankoop van alcohol en tabak. Hiermee kunnen supermarkten beter controleren dat er geen alcohol of tabak wordt verkocht aan jongeren onder de wettelijke grens van 16 jaar. De leeftijd van jongeren is immers vaak lastig in te schatten. Wanneer een jongere onder de 20 zijn of haar legitimatie niet kan laten zien, mag de alcohol of tabak niet meegegeven worden.

"Wij nemen met deze maatregel onze eigen verantwoordelijkheid", aldus CBL-voorzitter Klaas van den Doel. "De VWA heeft vorig jaar 800 supermarkten gecontroleerd en 65 boetes uitgedeeld. Wij doen het daarmee aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld sportkantines. We begrijpen dan ook niet waarom de politiek toch al haar pijlen op de supermarkt richt met een plan dat Burgemeesters verplicht de alcoholafdeling tijdelijk te sluiten wanneer supermarkten in 1 jaar 3 keer alcohol verkopen aan iemand onder de 16."

Van den Doel roept de politiek op van de maatregel af te zien omdat supermarkten met de nieuwe legitimatie-eis de leeftijdsgrens het strengst controleren. "Pak als wetgever de echte misstanden aan", aldus CBL-voorzitter Klaas van den Doel. "Er zijn in ons land intussen meer illegale zuipketen dan supermarkten."

Om de maatregel bekendheid te geven ontwikkelde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) een landelijke campagne. Deze bestaat uit een televisiecommercial, een online campagne gericht op jongeren, winkelmaterialen en de website www.noggeen20.nl Alle supermarkten zijn voorzien van kassastickers, schapkaartjes, beurtbalkjes en flyers om de klant te informeren. Daarnaast zijn 50.000 kassamedewerkers voorbereid op de maatregel. De campagne is in samenwerking met het ministerie van VWS en het Trimbos Instituut ontwikkeld.

Met vragen kunt u contact opnemen met Miranda Boer, 06-51502772

Meer informatie en de commercial vindt u op www.noggeen20.nl