ABVAKABO FNV

Themabijeenkomt Gaan voor groei

Afgelopen week kwam onze Bondsraad bijeen voor een themabijeenkomst over ons project Gaan voor Groei. In het kader van onze ambitie om te groeien naar 400.000 leden, worden er veel extra activiteiten ontwikkeld. De bedoeling van de bijeenkomst was om de leden van de Bondsraad te informeren over de stand van zaken, maar ook om te horen wat men daarvan vond en om bruikbare suggesties op te doen.

Wij willen groeien naar 400.000 leden omdat wij een krachtige bond in de publieke sector willen zijn. Werknemers hebben er recht op dat er een sterke bond is die opkomt voor hun belangen.

Tijdens deze bijeenkomst is stilgestaan bij de vraag wat we nu eigenlijk van onze leden en potentiële leden weten. Hoe het `merk" ABVAKABO FNV het doet tussen vergelijkbare dienstverleners, wat we willen doen om onze positie verder te versterken in de sectoren en wat we gaan doen om leden te behouden en te werven. En last but not least, hoe gaan we onze vereniging vernieuwen?

`s Morgens vond een uitgebreide presentatie plaats, waarin alle activiteiten werden toegelicht. `s Middags zijn we in workshops uiteengegaan en hebben we doorgepraat over het verbetertraject rond de individuele belangenbehartiging, over de vernieuwing van de vereniging, over hoe leden leden kunnen werven, over ledenbehoud en over klantprofielen oftewel: wat voor leden hebben we eigenlijk en wat vinden zij belangrijk?

Mijn indruk was dat er heel veel informatie is verstrekt. We hebben toegezegd dat we 1 keer per kwartaal de vereniging informeren, maar intern gaan we zo hard dat we moeten oppassen dat het niet teveel informatie in een keer wordt. Ik sprak leden die enthousiast waren over wat we allemaal doen en bij sommigen proefde ik de nodige scepsis. Het is ook volstrekt nieuw om op een marketingachtige wijze over de groei van de bond te praten. Maar het is niet alleen marketing, zeer zeker niet. Vanuit ons project Gaan voor groei wordt juist aansluiting gezocht bij de verwachtingen van onze (potentiële) leden. Wat willen zij, waarom zijn zij lid en wat vinden zij wat wij moeten doen? Op deze vragen proberen wij een antwoord te vinden om zo een sterke moderne bond te worden. Want ook nu, juist nu, hebben werknemers recht op een sterke bond die opkomt voor hun belangen.