Gemeente Hoorn

Hoornse zaterdagmarkt krijgt van bezoekers een 7,5

De gezelligheid van de Hoornse zaterdagmarkt is voor veel bezoekers de belangrijkste reden om daar naartoe te gaan. Ook veiligheid en goede bereikbaarheid scoren. De markt krijgt het rapportcijfer 7,5. Dit blijkt uit gegevens van een peiling die in opdracht van de gemeente Hoorn is gedaan.

In opdracht van de gemeente Hoorn heeft onderzoeksbureau I&O Research de mening over de zaterdagmarkt gepeild van zowel bezoekers van de markt als van mensen die niet naar de markt gaan. De gemeente wilde weten of het productaanbod aansluit bij de behoefte en hoe de markt wordt gewaardeerd.

Gezelligheid
De gezelligheid is voor veel bezoekers de belangrijkste reden om naar de markt te gaan.
Het merendeel van de marktbezoekers vindt de zaterdagmarkt vooral gezellig, veilig en goed bereikbaar en bijna tweederde van de bezoekers komt minimaal één keer per twee weken naar de markt. Groente en fruit wordt het meest gekocht op de markt (36 procent), gevolgd door kaas en bloemen (respectievelijk 24 en 23 procent). Het grootste deel van de bezoekers is tevreden tot zeer tevreden over het aanbod van artikelen en producten. 96 procent van de bezoekers vindt het aanbod voldoende tot goed. Wel noemen verscheidene bezoekers ook producten die ze graag op de markt zouden willen zien, zoals gereedschap, tweedehands artikelen en computerbenodigdheden.

Geldbesteding
Ruim de helft van de bezoekers vindt de markt voordelig. Driekwart van de bezoekers combineert het marktbezoek met bezoek aan winkels (en geeft daar gemiddeld 43 euro uit). Eén op de drie bezoekt een horecagelegenheid en besteedt dan gemiddeld 15 euro. In beide gevallen is dat combinatiebezoek hoger dan het landelijk gemiddelde.

Waardering
Verschillende aspecten van de markt, zoals klantvriendelijkheid marktkooplieden, indeling van de markt en netheid/hygiëne worden door de helft tot driekwart van de bezoekers als goed ervaren. Ook over de openingstijden, de opstelling van de kramen en het aantal marktdagen is het grootste deel van de bezoekers (zeer) tevreden. Als belangrijkste verbeterpunt wordt het verbreden van de looppaden genoemd.

Niet-bezoekers
Mensen die de Hoornse markt niet bezoeken, komen voornamelijk naar de binnenstad voor
de winkels (77 procent). Ze noemen zeer diverse redenen om niet naar de markt te gaan, waaronder tijdgebrek, een productaanbod waarin men niet geïnteresseerd is en de drukte op de markt. Voor een meerderheid (61 procent) kan de markt niet (weer) aantrekkelijk worden. Toch overweegt 45 procent de markt in Hoorn misschien alsnog te bezoeken als voldaan wordt aan zijn wensen.

Marktbeleid
Wethouder Jan de Boer van Economische Zaken is positief gestemd over het onderzoek. Dit onderzoek bevestigt dat de markt, detailhandel en horeca elkaar aanvullen en versterken. Dat maakt de Hoornse binnenstad zo bijzonder. De uitkomsten van het onderzoek worden meegenomen bij het opstellen van een nieuw marktbeleid. Hierbij worden ook andere belanghebbenden betrokken.
Laatste wijziging van deze pagina: 2 maart 2009