Gemeente Hoorn
Hoornse zaterdagmarkt krijgt van bezoekers een 7,5
De gezelligheid van de Hoornse zaterdagmarkt is voor veel bezoekers de
belangrijkste reden om daar naartoe te gaan. Ook veiligheid en goede
bereikbaarheid scoren. De markt krijgt het rapportcijfer 7,5. Dit
blijkt uit gegevens van een peiling die in opdracht van de gemeente
Hoorn is gedaan.
In opdracht van de gemeente Hoorn heeft onderzoeksbureau I&O Research
de mening over de zaterdagmarkt gepeild van zowel bezoekers van de
markt als van mensen die niet naar de markt gaan. De gemeente wilde
weten of het productaanbod aansluit bij de behoefte en hoe de markt
wordt gewaardeerd.
Gezelligheid
De gezelligheid is voor veel bezoekers de belangrijkste reden om naar
de markt te gaan.
Het merendeel van de marktbezoekers vindt de zaterdagmarkt vooral
gezellig, veilig en goed bereikbaar en bijna tweederde van de
bezoekers komt minimaal één keer per twee weken naar de markt. Groente
en fruit wordt het meest gekocht op de markt (36 procent), gevolgd
door kaas en bloemen (respectievelijk 24 en 23 procent). Het grootste
deel van de bezoekers is tevreden tot zeer tevreden over het aanbod
van artikelen en producten. 96 procent van de bezoekers vindt het
aanbod voldoende tot goed. Wel noemen verscheidene bezoekers ook
producten die ze graag op de markt zouden willen zien, zoals
gereedschap, tweedehands artikelen en computerbenodigdheden.
Geldbesteding
Ruim de helft van de bezoekers vindt de markt voordelig. Driekwart van
de bezoekers combineert het marktbezoek met bezoek aan winkels (en
geeft daar gemiddeld 43 euro uit). Eén op de drie bezoekt een
horecagelegenheid en besteedt dan gemiddeld 15 euro. In beide gevallen
is dat combinatiebezoek hoger dan het landelijk gemiddelde.
Waardering
Verschillende aspecten van de markt, zoals klantvriendelijkheid
marktkooplieden, indeling van de markt en netheid/hygiëne worden door
de helft tot driekwart van de bezoekers als goed ervaren. Ook over de
openingstijden, de opstelling van de kramen en het aantal marktdagen
is het grootste deel van de bezoekers (zeer) tevreden. Als
belangrijkste verbeterpunt wordt het verbreden van de looppaden
genoemd.
Niet-bezoekers
Mensen die de Hoornse markt niet bezoeken, komen voornamelijk naar de
binnenstad voor
de winkels (77 procent). Ze noemen zeer diverse redenen om niet naar
de markt te gaan, waaronder tijdgebrek, een productaanbod waarin men
niet geïnteresseerd is en de drukte op de markt. Voor een meerderheid
(61 procent) kan de markt niet (weer) aantrekkelijk worden. Toch
overweegt 45 procent de markt in Hoorn misschien alsnog te bezoeken
als voldaan wordt aan zijn wensen.
Marktbeleid
Wethouder Jan de Boer van Economische Zaken is positief gestemd over
het onderzoek. Dit onderzoek bevestigt dat de markt, detailhandel en
horeca elkaar aanvullen en versterken. Dat maakt de Hoornse binnenstad
zo bijzonder. De uitkomsten van het onderzoek worden meegenomen bij
het opstellen van een nieuw marktbeleid. Hierbij worden ook andere
belanghebbenden betrokken.
Laatste wijziging van deze pagina: 2 maart 2009