Waterschap Reest en Wieden
Waterschapslasten bij waterschap Reest en Wieden al jaren niet verhoogd
Publicatiedatum : 2 maart 2009
Het Centraal Bureau voor de Statistiek berichtte vorige week dat de
belastingen bij de waterschappen de laatste jaren twee maal zo hard zijn
gestegen dan de inflatie. Voor Reest en Wieden is dat niet juist.
In de afgelopen vier jaar zijn de tarieven voor waterkwantiteit niet
verhoogd. Voor waterkwaliteit zijn de tarieven in vijf jaar niet
verhoogd. Echter voor 2009 is een tariefstijging onvermijdelijk
gebleken. De tariefstijgingen zijn voor iedereen niet gelijk. De
kosten zijn verschoven. Niet iedereen gaat meer betalen. Om de
stijging van de tarieven van watersysteem en zuiveringsheffing 2009 te
beperken is door het Algemeen Bestuur vorig jaar besloten om de helft
van de aanwezige egalisatiereserves in te zetten. De rest zal in 2010
en 2011 aan de belastingbetaler terug worden gegeven. Voor het komende
jaar gaat het om een bedrag van 5,7 miljoen euro.
Invoering van het nieuwe belastingstelsel
Vandaag schrijft De Telegraaf, naar aanleiding van een onderzoek van
de Vereniging eigen Huis (VEH), dat de inwoners van Reest en Wieden
ook rekening moeten houden met een forse prijsverhoging.
Vereniging Eigen Huis heeft onderzoek gedaan naar de tarieven van de
waterschapsbelastingen en concludeert dat deze allemaal flink zijn
gestegen. De door VEH geconstateerde stijgingen hebben vooral te maken
met de invoering van het nieuwe belastingstelsel van de waterschappen.
Hiermee voeren de waterschappen een wijziging in de Waterschapswet
uit. De door de VEH geconstateerde verschuiving van de lasten naar de
huishoudens was al bij de besluitvorming over deze wetswijziging
voorzien en is bij de besluitvorming in de Tweede Kamer meegewogen.
Verschuiving van lasten
Door de andere landelijke belastingwetgeving vindt er een verschuiving
van de lasten plaats tussen de diverse groepen van belastingbetalers.
Vroeger was het waterbeheer vooral afgestemd op de agrarische belangen
en betaalden de agrariërs ook het merendeel. Tegenwoordig verricht het
waterschap steeds meer werkzaamheden in het belang van inwoners van
dorpen en steden. Het zijn daarom de eigenaren van huizen en
bedrijfspanden en de ingezetenen, die meer gaan betalen.
De agrarische sector gaat gemiddeld minder betalen. En de heffing voor
natuurterreinen gaat door de nieuwe wettelijke regeling fors omlaag.
Meer of minder gaan betalen hangt af van de persoonlijke situatie,
zoals uit onderstaande voorbeelden blijkt. Eerder dit jaar zijn de
aanslagen voor de ingezetenenheffing en de zuiveringsheffing
verzonden. Het tarief voor de zuiveringsheffing is in het nieuwe
belastingstelsel lager geworden. Via deze heffing worden de kosten
voor het zuiveren van afvalwater gefinancierd. Het tarief voor de
ingezetenenheffing is in het nieuwe belastingstelsel omhoog gegaan.
Met de opbrengst van deze heffing wordt een deel van de kosten van het
watersysteembeheer (algemeen waterbeheer) betaald. Dit geld wordt dus
bijvoorbeeld ingezet om te werken aan veiligheid, droge voeten en
genieten van water.
Voorbeelden bij Reest en Wieden
Een inwoner, met een huurwoning en een gezin van minimaal twee
personen, betaalde in 2008 een bedrag van EUR 228,12 en krijgt voor
2009 een aanslag van EUR 230,83 een stijging van 1,2%.
Een zelfde inwoner, maar dan met een eigen woning met een waarde van
EUR 250.000 betaalde in 2008 een bedrag van EUR 264,12. Hij krijgt nu
in 2009 een aanslag van EUR 328,83 een stijging met 24,5%.
Dezelfde inwoner, maar dan agrariër van beroep, met een boerderij ter
waarde van EUR 375.000 en met 45 hectare grond betaalde in 2008 een
bedrag van EUR 4.407,42. Nu krijgt hij een aanslag van EUR 2183,23 een
daling van 50,5%. Per hectare wordt in 2009 EUR 40,12 in rekening
gebracht.
De terreinbeherende natuurorganisaties en particuliere natuureigenaren
gaan fors minder betalen. Instanties als Natuurmonumenten en het
Drents Landschap betalen straks nog EUR 1,67 per hectare.
Het klopt dat de eenpersoonshuishoudens met een eigen woning bij Reest
en Wieden met een forse verhoging te maken krijgen. Dit heeft net als
de verschillende lastenontwikkeling voor de andere eenpersoons- en
meerpersoonshuishoudens te maken met de overgang op het nieuwe
belastingstelsel.
Waterschappen: Laagste lastenverhogingen
Wanneer we de totale lastenverhogingen van de waterschappen
vergelijken met die van andere overheden, behoren deze al jaren tot de
laagste. Het CBS publiceerde onlangs dat de lastenverhoging van de
waterschappen in 2009 3,5% bedroeg en voor 2% wordt veroorzaakt door
de algemene prijsstijging waar waterschappen mee worden geconfronteerd
(inflatie) en anderzijds te maken heeft met de beleidsintensiveringen
die waterschappen moeten doorvoeren om in te spelen op vooral
klimaatverandering en zwaardere (milieu-) eisen, waarvan de laatste
voor een deel uit Europese regelgeving voortvloeien. Voor 135 euro per
persoon per jaar zit iedereen in Nederland veilig en droog achter de
dijken (ook onder de zeespiegel) en wordt al het afvalwater gezuiverd.
Waterbeheer moet worden beschouwd als een verzekeringspremie tegen
watersnood. De waterschappen onderhouden immers de dijken in
Nederland. De premie is dan 0,1% van het financiële belang, en dan
hebben we het nog niet eens over de bescherming van mensenlevens.
© Waterschap Reest & Wieden