Ricoh
Kennis van digitale factuurverwerking minimaal bij MKB
Uit onderzoek van PanelWizard blijkt dat tweederde van ondernemers
facturen nog handmatig verwerkt
`s-Hertogenbosch, 2 maart 2009 - Uit onderzoek van PanelWizard naar
factuurafhandeling in het MKB, blijkt dat ondernemers slecht op de
hoogte zijn van de mogelijkheden van digitale factuurverwerking. Dit
onderzoek is uitgevoerd onder vijfhonderd ondernemers in opdracht van
Ricoh Nederland. In tweederde van de bedrijven (66%) worden facturen
nog (deels) handmatig afgehandeld. Dit kost de ondernemer gemiddeld 40
uur per maand. Vier op de vijf ondernemers denkt zijn facturen over
vijf jaar nog steeds op dezelfde manier te verwerken. De papieren
factuur verdwijnt volgens ruim een kwart (27%) van de MKB'ers ook in
de nabije toekomst niet.
De tijd die de afhandeling van facturen kost, is de grootste ergernis
voor een kwart (25%) van de MKB'ers. Andere ergernissen zijn het
gebrek aan zicht op de status van facturen (21%) en facturen die
blijven liggen (16,7%). Facturen raken zoek of de informatie voor
betaalbaarstelling is incompleet, waardoor betaling op zich laat
wachten. Bestelling, levering en factuur corresponderen niet altijd
met elkaar, waardoor onjuiste betalingen worden gedaan.
Volgens Kevin Raaijmakers, Market Development Manager bij Ricoh
Nederland, wordt de proceskwaliteit onvoldoende gewaarborgd en kan de
snelheid van afhandeling omhoog. "Als facturen te lang blijven liggen
heeft dat een negatieve invloed op de liquiditeit van een bedrijf, dat
is momenteel van cruciaal belang."
Het betalingsgedrag heeft ook invloed op de relatie met de klant. Meer
dan de helft (60%) van de ondernemers vindt dat je een onbetrouwbare
partner bent als je facturen niet, te laat of onjuist betaalt. Volgens
Raaijmakers, vinden MKB'ers het belangrijk om tijdig te betalen, maar
kan er meer worden gedaan om inkomende facturen efficiënt af te
handelen. "Organisaties hebben onvoldoende zicht op de toekomstige
cashflow", aldus Raaijmakers. "Zeker ten tijde van recessie moeten
kosten en opbrengsten goed in de gaten worden gehouden. Bedrijven
kunnen de administratie efficiënter en overzichtelijker inrichten met
de automatisering van processen en de digitale verwerking van
facturen."