Goede doelen krijgen steeds meer keuze uit keurmerken
Nu de economische crisis zijn sporen na laat kijken ook steeds meer consumenten kritischer naar de goede doelen sector. Voor alsnog blijkt dat de consument de goede doelen blijft ondersteunen, ook in deze mindere tijden, maar de roep om duidelijkheid is vaker hoorbaar.
Voorheen bestond er in Nederland slechts één keurmerk dat niet voor iedereen een haalbare kaart bleek te zijn. Sinds 2005 volgde de introductie van het Keurmerk Goed Besteed dat zich vooral richten op de kleinere goede doelen in Nederland. Die GDO's ( goede doelen organisaties) die met minder budget toch veel werk verrichten en wil aantonen alles keurig op de rit te hebben. Veelal met onbezoldigde medewerkers.
Het Keurmerk Goed Besteed kijkt meer dat de organisatie op zicht. De doelstellingen die men heeft en de wijze van werken binnen de organisatie. Minder regels en commissies. Immers het voornaamste is dat de gesteunde GDO's de financiële verslaggeving op orde hebben. Waardoor duidelijkheid ontstaat over de bestedingen, werving en doelstellingen.
Op 1 april volgt de introductie van een derde keurmerk met de naam KGD. Sterk lijkend qua naam op het Keurmerk Goed Besteed, echter er bestaat géén enkele verwantschap tussen genoemde organisaties.
De start van dit derde keurmerk is een goede zaak. Omdat het opnieuw meer keuzevrijheid geeft aan de GDO's om een keurmerk aan te vragen.
Een organisatie in bezit van een keurmerk toont meer vertrouwen naar de consument, die zijn gift graag schenkt aan een organisatie die op een verantwoorde wijze fondsen werft en besteed. En de financiële huishouding keurig op orde heeft.
Op de website
Meer informatie over het Keurmerk Goed Besteed leest u op
Vragen kunt u stellen via de website onder het kopje contact.
Omdat wij onze infrastructuur laagdrempelig hebben is er geen fysiek kantoor aanwezig of personeel dat in dienst is.
Hierdoor worden alle besparingen die hiermee gerealiseerd worden teruggegeven aan de goede doelen.