Ingezonden persbericht




P E R S B E R I C H T 28 februari 2009

Gamebouwers maken reality van oude Utrechtse abdij

Vrijdagnacht op 27 februari is in Het Utrechts Archief het winnende team bekend gemaakt van een spectaculaire gamejam. Na een avond op locatie concepten te ontwikkelen en te jammen, kwam bureau Monkeybizniz als winnaar uit de bus. Acht gamebedrijven met tientallen gamebouwers waren uitgenodigd om een avond lang aan de slag te gaan met het ontwerpen van een spannende game. Ze deden dit op locatie van de middeleeuwse Paulusabdij, die centraal staat in de te ontwikkelen mystery game. De verschillende teams streden met elkaar om binnen een beperkt tijdsbestek een concept te ontwikkelen en deze te presenteren aan een deskundige jury. Het Utrechts Archief gaat dit winnende concept doorontwikkelen, zodat dit in 2009 speelklaar is via www.hetutrechtsarchief.nl.

Verleden tijd past moeiteloos in virtuele wereld
Met de gamejam gaat Het Utrechts Archief nog een stap verder in de virtuele wereld, dan het al deed met zijn revolutionaire nieuwe publiekscentrum. Hier hebben sinds de opening inmiddels vele duizenden bezoekers - jong en oud - kennis gemaakt met de interactieve presentaties, experiences en talking heads. Met inlogcode kan men een persoonlijk dossier samenstellen op basis van vele duizenden collectiestukken en informatie die via touchscreens is te raadplegen. Resultaten kunnen naar een e-mailadres gezonden worden, en opgemaakt worden tot een eigen krant, vers van de pers, en 'onder de arm' mee naar huis genomen worden.

Games maken van geschiedenis een eigentijds spel
"We willen de geschiedenis nog dichter op de huid van jongeren brengen", aldus Saskia van Dockum, directeur van Het Utrechts Archief. De stap naar de gamewereld is gezet omdat gamebouwers als geen ander de verbinding kunnen leggen tussen de snelle virtuele wereld en authentieke bronnen, en dit geval ook de locatie van een half verdwenen abdij". In samenwerking met Gemeente en Provincie Utrecht en Dutch Game Garden heeft Het Utrechts Archief deze wedstrijd uitgeschreven om een spannende game te ontwikkelen rond de mysteries van de middeleeuwse Paulusabdij. Doel is om niet alleen een fantastisch spel toe te voegen in de gamewereld en jong talent te stimuleren, maar ook om jongeren te raken met geschiedenis op een manier die dicht bji hen staat.

Deelnemers en winnaar


. Fourcelabs

. Greenberry

. Monkey Business

. Monobanda

. Playability

. Romino Games

. Spranq

. Sticky Studios

En de winnaar is ... MonkeyBizniz, met een concept dat "een sterke link met Het Utrechts Archief vertoont, getuigend van veel onderzoek en goed gebruik van de collectie, tegelijkertijd realistisch en met veel humor vormgegeven", aldus het juryrapport. Een speciale vermelding kreeg het Gamebureau Monobanda.

Jury en Juryrapport

De jury bestond uit:

. Dhr. drs. Evert Hoogendoorn, hoofd Design for Virtual Theatre & Games, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
. Mw. Anneke H. Raven, BA, gedeputeerde Cultuur, Provincie Utrecht
. Dhr. Jan Pieter van Seventer, BA, strategisch directeur Dutch Game Garden
. Dhr. drs. Mark Stafleu, Teamleider Monumenten Stadsontwikkeling Gemeente Utrecht
. Dhr. dr. Kaj van Vliet, rijksarchivaris van Het Utrechts Archief

Prijswinnaar Dimme van der Hout van Monkeybizniz ontving bloemen uit handen van juryvoorziter Anneke Raven, gedeputeerde Cultuur van de Provincie Utrecht (midden).


---

Voor de redactie: