Gemeente Enkhuizen

Parkeerbeleidsplan

Vorig jaar heeft het extern adviesbureau XTNT na gesprekken met ambtenaren en bestuurders van de gemeente Enkhuizen en een klankbordgroep, bestaande uit bewoners en ondernemersorganisaties) een conceptparkeerbeleidsplan opgesteld.

Op 28 oktober 2008 heeft het college het concept-parkeerbeleidsplan vrijgegeven voor inspraak. Na 2 informatieavonden en publicatie op de website van de gemeente en in de voorlichtingsrubriek van de DROM heeft dit geleid tot een kleine 70 reacties.
De inspraakreacties zijn verwoord in de Inspraaknota 17 februari 2009 die ons college nu heeft vastgesteld.

XTNT heeft in het inspraakrapport een advies opgenomen over de keuze voor de parkeerregulering in de binnenstad.
Op basis van het conceptbeleidsplan, het overleg met de klankbordgroep en de inspraak adviseert XTNT, ongeacht de vorm van parkeerregulering voor de toekomst, de volgende uitgangspunten te hanteren:
* één reguleringssysteem voor de hele binnenstad
* regulering tijdens de winkeltijden

* handhaving zodanig dat minimaal 95% van de parkeerders volgens de regels parkeert

* fraudeongevoelige vergunningen uitgifte
* langparkeerders parkeren direct buiten de binnenstad
* bezoekersregeling voor bezoekers van bewoners
* enkele parkeerterreintjes dicht bij de winkels uitsluitend beschikbaar stellen voor winkelbezoekers

* goede doorgang garanderen voor hulpdiensten
* in smalle straten geen bedrijfsbusjes (i.v.m. lichtinval en uitzicht)

* streven naar capaciteitsuitbreiding bij voorkeur in de vorm van gebouwde voorzieningen

* in nieuwe bouwplannen de verplichting opnemen om te voorzien in uitbreiding van parkeerplaatsen.

Vanuit het gewenste eindbeeld, bestaande uit een parkeerregulering met gebouwde voorzieningen, zijn een vijftal ontwikkelingsopties beschreven:

1. een blauwe zone en na aanlegbesluit van parkeergarages overgaan tot betaald parkeren

2. een tijdelijke blauwe zone gevolgd na 2 jaar door betaald parkeren met een laag tarief tot aanlegbesluit en na aanlegbesluit van parkeergarages volledig betaald parkeren invoeren
3. een tijdelijk blauwe zone gevolgd door betaald parkeren met ontwikkeling naar eindtarief

4. invoering van betaald parkeren met laag tarief tot aanlegbesluit parkeergarage en na aanlegbesluit van parkeergarages volledig betaald parkeren invoeren

5. betaald parkeren met ontwikkeling naar eindtarief.

Ons college heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen de uitgangspunten voor een nieuw parkeerreguleringssysteem vast te stellen en een keuze te maken uit de verschillende ontwikkelingsopties die in de inspraaknota worden voorgesteld.

Het parkeerbeleidsplan zal behandeld worden in de raadscommissie grondgebied van 24 maart en ter besluitvorming op 7 april aan de raad worden voorgelegd.

De inspraaknota, inclusief het advies van XTNT, ligt ter inzage bij het servicepunt in het stadhuis en is te downloaden van de website van de gemeente Enkhuizen (wonen en leven > verkeer en vervoer > parkeerbeleidsplan).
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl