Parkeerbeleidsplan
Vorig jaar heeft het extern adviesbureau XTNT na gesprekken met
ambtenaren en bestuurders van de gemeente Enkhuizen en een
klankbordgroep, bestaande uit bewoners en ondernemersorganisaties) een
conceptparkeerbeleidsplan opgesteld.
Op 28 oktober 2008 heeft het college het concept-parkeerbeleidsplan
vrijgegeven voor inspraak. Na 2 informatieavonden en publicatie op de
website van de gemeente en in de voorlichtingsrubriek van de DROM
heeft dit geleid tot een kleine 70 reacties.
De inspraakreacties zijn verwoord in de Inspraaknota 17 februari 2009
die ons college nu heeft vastgesteld.
XTNT heeft in het inspraakrapport een advies opgenomen over de keuze
voor de parkeerregulering in de binnenstad.
Op basis van het conceptbeleidsplan, het overleg met de klankbordgroep
en de inspraak adviseert XTNT, ongeacht de vorm van parkeerregulering
voor de toekomst, de volgende uitgangspunten te hanteren:
* één reguleringssysteem voor de hele binnenstad
* regulering tijdens de winkeltijden
* handhaving zodanig dat minimaal 95% van de parkeerders volgens de
regels parkeert
* fraudeongevoelige vergunningen uitgifte
* langparkeerders parkeren direct buiten de binnenstad
* bezoekersregeling voor bezoekers van bewoners
* enkele parkeerterreintjes dicht bij de winkels uitsluitend
beschikbaar stellen voor winkelbezoekers
* goede doorgang garanderen voor hulpdiensten
* in smalle straten geen bedrijfsbusjes (i.v.m. lichtinval en
uitzicht)
* streven naar capaciteitsuitbreiding bij voorkeur in de vorm van
gebouwde voorzieningen
* in nieuwe bouwplannen de verplichting opnemen om te voorzien in
uitbreiding van parkeerplaatsen.
Vanuit het gewenste eindbeeld, bestaande uit een parkeerregulering met
gebouwde voorzieningen, zijn een vijftal ontwikkelingsopties
beschreven:
1. een blauwe zone en na aanlegbesluit van parkeergarages overgaan
tot betaald parkeren
2. een tijdelijke blauwe zone gevolgd na 2 jaar door betaald parkeren
met een laag tarief tot aanlegbesluit en na aanlegbesluit van
parkeergarages volledig betaald parkeren invoeren
3. een tijdelijk blauwe zone gevolgd door betaald parkeren met
ontwikkeling naar eindtarief
4. invoering van betaald parkeren met laag tarief tot aanlegbesluit
parkeergarage en na aanlegbesluit van parkeergarages volledig
betaald parkeren invoeren
5. betaald parkeren met ontwikkeling naar eindtarief.
Ons college heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen de
uitgangspunten voor een nieuw parkeerreguleringssysteem vast te
stellen en een keuze te maken uit de verschillende ontwikkelingsopties
die in de inspraaknota worden voorgesteld.
Het parkeerbeleidsplan zal behandeld worden in de raadscommissie
grondgebied van 24 maart en ter besluitvorming op 7 april aan de raad
worden voorgelegd.
De inspraaknota, inclusief het advies van XTNT, ligt ter inzage bij
het servicepunt in het stadhuis en is te downloaden van de website van
de gemeente Enkhuizen (wonen en leven > verkeer en vervoer >
parkeerbeleidsplan).
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl
Gemeente Enkhuizen